Ik ben sinds 24-03-2025 klant geworden van Odido en heb geconstateerd dat er enorme hoge latency spikes ontstaan (heel erg merkbaar tijdens het online gamen. Graag zou ik hier een oplossing voor willen hebben. Ik ben door de klantenservice gestuurd naar deze community.
Setup:
Zyxel T56 Router
Nokia XS-010XR Glas modem
Verbinding: Directe UTP kabel verbinding tussen PC en Router
Ik wil natuurlijk dat je zonder zorgen kun internetten. Op het moment van deze test, is dan je Deco toevallig aangesloten? Zou je voor mij eens een bekabelde pingtest willen uitvoeren zonder dat er extern apparatuur is aangesloten? Dus alleen ONT → Zyxel → PC bedraad.
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.
Vragenlijst:
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Start een traceroute naar 8.8.8.8
Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
Ping het gevonden IP-adres
Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Dan krijg ik een beter beeld van de situatie. Alvast bedankt voor de moeite!
Ik wil natuurlijk dat je zonder zorgen kun internetten. Op het moment van deze test, is dan je Deco toevallig aangesloten? Zou je voor mij eens een bekabelde pingtest willen uitvoeren zonder dat er extern apparatuur is aangesloten? Dus alleen ONT → Zyxel → PC bedraad.
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.
Vragenlijst:
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Start een traceroute naar 8.8.8.8
Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
Ping het gevonden IP-adres
Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Dan krijg ik een beter beeld van de situatie. Alvast bedankt voor de moeite!
@Omar-G Nee, het gaat om het laatste scherm waar de statistieken over die 1000 pings weergegeven wordt. Dus het resultaat waarop de packetloss staat. (De laatste 10 regels van het resultaat van dat commando)
@Omar-G Nee, het gaat om het laatste scherm waar de statistieken over die 1000 pings weergegeven wordt. Dus het resultaat waarop de packetloss staat. (De laatste 10 regels van het resultaat van dat commando)
@Omar-G Die ja. Het gaat erom dat er dus schijnbaar heb packetloss is (dat is prima) maar om de zoveel seconden een flinke dip in de ping time.
Even ter controle... je hebt dit gedaan op een PC die verbonden is met de Zyxel... en heb je wel alle andere eventuele apparaten uit de Zyxel getrokken (niet dat er toevallig een servertje om de zoveel seconden iets staat te doen )?
En is die dip precies op 60 seconden of verschillend?
@rvk01 - klopt 1 op 1 met de Zyxel router zonder Deco AP's. En qua dip, is het ongeveer elke minuut om en na bij.
Ik heb nu de situatie tijdelijk opgelost doorde Zyxel helemaal er tussen uit te halen en een geleende Ubiquity UCG Ultra er tussen te plaatsen (met VLAN ID 300) en daar heb ik dus het probleem niet bij.
Het lijkt erop dat de Zyxel het niet goed weet te trekken of een FW issue heeft. Ik hoor graag.
@rvk01 - klopt 1 op 1 met de Zyxel router zonder Deco AP's. En qua dip, is het ongeveer elke minuut om en na bij.
Ik heb nu de situatie tijdelijk opgelost om de Zyxel helemaal er tussen uit te halen en een geleende Ubiquity UCG Ultra er tussen te plaatsen (met VLAN ID 300) en daar heb ik dus het probleem niet bij.
Het lijkt erop dat de Zyxel het niet goed weet te trekken of een FW issue heeft. Ik hoor graag.
Als je de Zyxel er tussenuit gehaald hebt dan kan de technische dienst niets meer voor je doen. Of ze moeten besluiten de router toch te vervangen maar dat moet een moderator bekijken.
Ik heb nu de situatie tijdelijk opgelost om de Zyxel helemaal er tussen uit te halen en een geleende Ubiquity UCG Ultra er tussen te plaatsen (met VLAN ID 300) en daar heb ik dus het probleem niet bij.
Als je de Zyxel er tussenuit gehaald hebt dan kan de technische dienst niets meer voor je doen. Of ze moeten besluiten de router toch te vervangen maar dat moet een moderator bekijken.
@rvk01 - thanks. @Tommie van Odido - ik hoor graag welke stappen er genome gaan worden. Dank jullie wel.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.
Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.
We maken gebruik van 3 verschillende soorten cookies. Je kunt kiezen welke cookies je wilt accepteren. We hebben basiscookies nodig om deze site te laten werken, daarom moet je ten minste deze selecteren. Meer informatie.