Skip to main content

Goedenavond,

 

Sinds 2 oktober ben ik overgestapt naar Odido en glasvezel.

De eerste paar dagen had ik 930 download en 950 upload, helemaal prima!
Toch merkte ik een paar dagen later met gamen dat er wat lagg was zo nu en dan, het was heel random en de ene keer was het 100ms latency en de andere keer was het 400 latency.

Nu heb ik een speedtest op 2 oktober en op 8 oktober 2023 gedaan en behaalde ik goede resultaten alleen zat er een verschil in de latency bij mijn upload. Deze was op 2 oktober 29ms down en 18ms upload.


Op 8 oktober merkte ik dat de high latency vaker gebeurde en zag ik dus dat mijn download 25ms was maar mijn upload richting de 87 ms ging.

Ik ben gaan kijken of ik iets uit de router kon halen, heb de kabels erin, eruit gehaald.
Modem, router en het Huawei kastje aan/uit gedaan.
Helaas heeft dit niks opgeleverd dan dat het alleen maar erger is geworden.

Zo erg dat mijn latency met upload en download alleen maar hoger werd maar mijn download en upload speed lager zijn geworden.

Ik heb verschillende runs gedaan met speedtest en het werd er niet beter op, heb een dag gewacht om te kijken of het tijdelijk was maar na vanavond weer achter mijn pc te hebben gecheckt was ook weer het internet niet in orde. 

 

Ook heb ik een bufferbloat check gedaan en je ziet duidelijk dat er een “probleem” bij de upload latency is? Gisteren was deze nog rond de 300-400 en nu zit ik al gauw boven de 600 zoals je kan zien op onderstaande afbeelding.

 

Overigens is mijn router die ik boven heb staan wel aan vervanging toe, en morgen komt er een nieuwe binnen. Maar het zit mij toch niet lekker dat in eens na het checken van de apparatuur mijn snelheid ineens drastisch naar beneden is en ik constant latency spikes heb.

De wifi beneden via de Zyxel T-56 is gewoon normaal en rond de 600-800 down en upload.

Misschien dat het probleem opgelost is als ik een nieuwe router neerzet boven, aangezien ik geen laptop heb kan ik niet checken of het probleem in de modem zit. Toch vind ik het bizar dat mijn internet nu zelfs nog slechter is dan dat ik bij ziggo had… En dacht dat dat niet slechter kon eigenlijk haha. 

Graag hoor ik van jullie wat voor stappen ik eventueel nog zou kunnen volgen om te controleren of er wat aan de hand is.

Hoi allen

 

ik heb helaas het exact zelfde probleem.  Ook ik heb de ZyXEL T-56

 

ik heb mijn pc direct met een cat 6 kabel aangesloten op de Zyxel.   
 

kan iemand mij vertellen hoe ik van deze hoge latency af kan komen ? @Tommie van Odido 


Welkom op onze Community @Delange93!

Zou je een pingtest willen uitvoeren en met mij willen delen? Graag zonder je eigen router/switch aangesloten op het modem.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres


Welkom op onze Community @Delange93!

Zou je een pingtest willen uitvoeren en met mij willen delen? Graag zonder je eigen router/switch aangesloten op het modem.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Dank voor het antwoord.

Deze had ik toevalligerwijs eerder gedaan en een screenshot van gemaakt. (dit was naar een adres van een game (iRacing). 
De rest van de tests zal ik later posten.

Deze resultaten waren rechtsstreeks met een kabel in de modem.
 

 


Hoi allen

 

ik heb helaas het exact zelfde probleem.  Ook ik heb de ZyXEL T-56

 

ik heb mijn pc direct met een cat 6 kabel aangesloten op de Zyxel.   
 

kan iemand mij vertellen hoe ik van deze hoge latency af kan komen ? @Tommie van Odido 

aangezien het aan de firmware van de modem ligt moet je vragen voor een update naar de “beta” versie van de firmware.

 

wil je echt van het probleem af.. gooi dan die T56 het raam uit een koop een eigen router. ik heb een fritzbox 5590 gekocht en ben nu al maanden van dit probleem af.


https://t-mobile.speedtestcustom.com/result/ab68c030-7d96-11ef-97ed-958cf3030095

https://t-mobile.speedtestcustom.com/result/ab68c030-7d96-11ef-97ed-958cf3030095
 Waqqas heeft mij gevraag de screenshots van mijn speedtest hier te delen

. Bovenstaande speedtest is uitgevoerd met bekabelde desktop Zyxel T-56, Huawei media converter.
Alle lampjes branden zoals ze horen. 100mbit/s up/down abonnement

 

 


https://t-mobile.speedtestcustom.com/result/ab68c030-7d96-11ef-97ed-958cf3030095

https://t-mobile.speedtestcustom.com/result/ab68c030-7d96-11ef-97ed-958cf3030095
 Waqqas heeft mij gevraag de screenshots van mijn speedtest hier te delen

. Bovenstaande speedtest is uitgevoerd met bekabelde desktop Zyxel T-56, Huawei media converter.
Alle lampjes branden zoals ze horen. 100mbit/s up/down abonnement
 

 

MAC adres modem: F80DA9091C6E
Serienummer: S230Y25063072
De overige informatie die jullie vragen is gekoppeld aan dit account

 


Donderdagavond, grafiek geschreven met Pingplotter, doel bij alle metingen odido.nl. De metingen zijn uitgevoerd met een pingsnelheid van 0,5 sec.
Rode streep of blok staat voor packet loss. Groene pijl is stotterend geluid in een telefoongesprek bij de blauwe pijl viel het gesprek helemaal weg. Wat voor telefoongesrpekken geldt gaat natuurlijk ook op voor gamers en andere kritische toepassingen.

Dezelfde avond viel de TV uitzending uit bij de bruine pijl.

Vrijdagmorgen nog eens geprobeerd. Deze keer via WIFI met de VPN verbinding ingeschakeld. Bij de grafiek moet ik opmerken dat het nog steeds hoge pieken lijken maar geen packet loss, grootste Jitterpiek 5 msec, latency op één piekje na ca. 7 msec

Dat vroeg om nader onderzoek dus de afzonderlijke HOP's laten pingen en daarbij lijkt dit de boosdoener. ( “1-26-212-87-ftth.glasoperator.nl”  )

En als ik met VPN ingeschakeld hetzelfde ip-adres van dezelde server benader ziet het beeld er een stuk beter uit. Geen packet loss, Latency ca 7,5 (met een paar korte piekjes van  40 msec)  grootste piek Jitter 7,5 msec

@ Huigiebaby maakte me attent op een blog bij Tweakers waar gemeld wordt:

Het lijkt er op dat het probleem bij T-Mobile zat... Tijdens de problemen heb ik een tracert naar verschillende adressen uitgevoerd, allen met dezelfde trage response na "1-2-201-31.ftth.k.nl t31.201.2.1]":


Reageer