Internet snelheid te laag en veel last van latency

  • 9 October 2023
  • 104 reacties
  • 2572 Bekeken


Toon eerste reactie

104 reacties

Reputatie 2

Inmiddels zijn we weer bijna een week verder, heb nog niks vernomen van de onderaannemer en ervaar nog altijd veel gedoe met het internet… Wanneer wordt dit nou eens opgelost? We zijn al bijna een maand onderweg met dit probleem, dit kan toch niet? 

Reputatie 7
Badge +16

@Chapeaubas92 Ik heb de ONT opnieuw geregistreerd (dat is de terminal die het aansluitpunt met het modem verbindt); dit zou voor de nodige boost moeten zorgen. Kun je later vanavond controleren of dit geholpen heeft met de downloadsnelheid, latency en upload? Mocht je geen direct verschil zien, herstart dan modem en ONT alsjeblieft.

Reputatie 2

@Chapeaubas92 Ik heb de ONT opnieuw geregistreerd (dat is de terminal die het aansluitpunt met het modem verbindt); dit zou voor de nodige boost moeten zorgen. Kun je later vanavond controleren of dit geholpen heeft met de downloadsnelheid, latency en upload? Mocht je geen direct verschil zien, herstart dan modem en ONT alsjeblieft.

Goedemiddag Jason,

 

Ik heb het dit weekend even grondig gestest en ben tot de conclusie gekomen dat het wel “beter” is geworden. Ik merk wel dat op de dag het prima tot goed gaat, maar dat het in de avonden wel wat vaker voorkomt dat ik een random latency spike krijg. 
Het is wel stukken minder dan dat het was, ik ga het deze week nog even goed monitoren en kom dan nog bij je terug.
Bedankt in iedergeval voor zo ver! 

Reputatie 2

@Jason van Odido ik heb het een week lang even uitgeprobeerd, het is stukken beter maar nog niet helemaal. In plaats van dat ik om de 10 seconden een lag spike krijg van 200+ ms is het nu eens in de 30-60 seconden of soms helemaal niet. 
Dat ligt voornamelijk aan of het op de dag/avond/ weekend is.
Juist in de weekeindes game ik veel en ervaar ik dan ook de nodige lag spikes dan.

Ik ben net gebeld door odido dat er een monteur morgen langskomt om de glasvezel te checken, weten jullie hier iets van @Tommie van Odido ? Hopelijk dat deze persoon het probleem kan vinden en oplossen. 

In iedergeval bedankt voor zo ver.

Reputatie 7
Badge +16

@Chapeaubas92 Thanks voor de informatieve terugkoppeling! Fijn dat het beter lijkt te gaan, dat is al een flinke opluchting. Maar uiteraard hoort het helemaal niet voor te komen. Als ik het goed zie in de laatste notities is er een monteur op pad gestuurd om te checken waar het euvel ligt en of dat bijvoorbeeld de patch in de passieve zijde in de centrale is of niet. Houd ons vandaag vooral op de hoogte! 

Reputatie 2

@Chapeaubas92 Thanks voor de informatieve terugkoppeling! Fijn dat het beter lijkt te gaan, dat is al een flinke opluchting. Maar uiteraard hoort het helemaal niet voor te komen. Als ik het goed zie in de laatste notities is er een monteur op pad gestuurd om te checken waar het euvel ligt en of dat bijvoorbeeld de patch in de passieve zijde in de centrale is of niet. Houd ons vandaag vooral op de hoogte! 

Monteur is gisteren geweest van ODF, ze hebben in ieder geval niks raars kunnen vinden in de glasvezel bekabeling dus dat is verder goed. Nu gaan ze het terugkoppelen met odido op kantoor om te kijken wat het wel kan zijn.  Zoals je kunt zien op onderstaande foto heb ik zo nu en dan 1 flink spike met lag, deze is niet te voorspellen is random wat soms niet goed uitpakt met gamen.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat er problemen is met de zyxel t56 ? Aangezien ik meerdere mensen heb gezien op het forum die ook problemen ervaarde met deze router/modem?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Chapeaubas92, alles staat inderdaad goed en je zou een stabiele verbinding moeten hebben. Wel wordt er nog een keer vermeld dat je eigen apparatuur voor de verstoring kan zorgen, verder zijn er geen issue's gevonden. De T-56 heeft inderdaad op sommige plekken wat issue's gehad maar dat waren andere problemen dan hier. Ik ga er niet vanuit dat het aan het modem ligt. 

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92, alles staat inderdaad goed en je zou een stabiele verbinding moeten hebben. Wel wordt er nog een keer vermeld dat je eigen apparatuur voor de verstoring kan zorgen, verder zijn er geen issue's gevonden. De T-56 heeft inderdaad op sommige plekken wat issue's gehad maar dat waren andere problemen dan hier. Ik ga er niet vanuit dat het aan het modem ligt. 

Ja je zou verwachten dat alles zou moeten werken en een stabiele verbinding zou moeten hebben. 
Dat is dus NIET het geval. Ik heb ook getest met ALLEEN de T-56 modem en ook hier kreeg ik hoge latency spikes. Al mijn eigen apparatuur was dus losgekoppeld van de modem en alleen de kabel van de huawei was gekoppeld en een lan kabel van de modem naar de laptop. Ik heb 3 verschillende lan kabels gebruikt om te kijken of het daar misschien mee te maken had en ook hier kreeg ik gewoon hoge latency. Dit had ik ook gepost in 1 van mijn eerste berichten.

Dus ik zou niet weten waar het dan aan moet liggen en moet ik mij hier er maar gewoon bij neerleggen?
Bij ziggo had ik alleen een andere modem maar nooit een latency spike van 200-800MS. Nu ik bij Odido zit ineens wel? 

Reputatie 7
Badge +9

Waar test je precies mee en hoe test je het @Chapeaubas92. ODF geeft namelijk aan dat ze niks hebben kunnen vinden. 

Reputatie 2

Waar test je precies mee en hoe test je het @Chapeaubas92. ODF geeft namelijk aan dat ze niks hebben kunnen vinden. 

Ik test het met mijn eigen computer welke via mijn eigen router verbonden is welke ook weer verbonden is met de zyxel. 

Ook getest met mijn computer alleen aan de zyxel t-56 zonder enige andere kabel in de modem te stoppen. En of wifi verbinding met een andere apparaat. 
Het gaat ook puur om te Upload latency welke heel hoog komt zo nu en dan, download is perfect.

 

Daar gebruik ik dan de CMD voor met pingen zowel mijn laptop + computer ervaren hetzelfde probleem dat er ééns in de zoveel tijd een random hoge spike komt met latency. Hier merk je met web browsen helemaal niks van, maar met bepaalde games dus wel wat gewoon soms heel vervelend kan zijn : 

Vanmiddag nog met Odido gesproken weliswaar over andere zaken en toen kwam dit ter sprake, vraag was om de ONT nog 1 keer aan en uit te doen of dat wat helpt want ook in de modem konden ze niks verkeerds zien.  Dit ga ik morgen doen en hopelijk doet het iets. 

Reputatie 2

Nou we zijn inmiddels alweer een maand verder, helaas nog ALTIJD niet opgelost. Nog altijd random hoge latency spikes tijdens het gamen. Ik wordt er toch nu echt goed ziek van dat ik niet gewoon normaal kan gamen met deze random spikes. Wanneer wordt dit nou eens opgelost?

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chapeaubas92, ik weet niet of het iets gaat uitmaken, maar het is het waard om te testen wat mij betreft: eindigt het serienummer op de ONT op 6AC? Zo ja: ik wil deze re-registreren. Dat werkt qua uploadsnelheid altijd goed.

Reputatie 2

Hoi @Chapeaubas92, ik weet niet of het iets gaat uitmaken, maar het is het waard om te testen wat mij betreft: eindigt het serienummer op de ONT op 6AC? Zo ja: ik wil deze re-registreren. Dat werkt qua uploadsnelheid altijd goed.

Goedemorgen Jason,

 

Het serie nummer van de ONT eindigt inderdaad op 6AC 

Reputatie 7
Badge +16

@Chapeaubas92 Sorry voor de late reactie; wegens de feestdagen zijn we beperkt beschikbaar geweest. De ONT is opnieuw geregistreerd; kun je straks bevestigen of ontkrachten dat dit een oplossing bleek te zijn?

Gelukkig nieuwjaar! 🎉✨

Reputatie 2

@Chapeaubas92 Sorry voor de late reactie; wegens de feestdagen zijn we beperkt beschikbaar geweest. De ONT is opnieuw geregistreerd; kun je straks bevestigen of ontkrachten dat dit een oplossing bleek te zijn?

Gelukkig nieuwjaar! 🎉✨

Goedemorgen Jason,

Allereerst de beste wensen nog! Ik heb helaas niet eerder kunnen kijken aangezien ik voor oud en nieuw getroffen was door de griep. Nu weer wat aan de betere hand en ben gelijk even online gegaan.
Eerste 20 minuten gingen goed, had een kleine hoop dat het was opgelost maar helaas kwam er toch nog een spike van 600+ MS aan. Het oogt stabieler met minder spikes dan de laatste keer maar 100% opgelost is het nog helaas niet.

 

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92  of moderators, is deze probleem al opgelost? En hoe is dat dan gegaan?

Ik ervaar precies dezelfde problemen als jou en het is precies begonnen na overstap op glazvezel speel ook overigens dezelfde games als jij merk ik waar dit soort spikes heel vervelend zijn. Heb zelf ook de T-56 als dat relevant is.

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Heb ook misschien wat interessants gevonden in de routerlogs, de logs geven aan dat de computer waarop ik de gameserver speel een ping of death uitstuurt van de computer naar de gameserver.

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92  of moderators, is deze probleem al opgelost? En hoe is dat dan gegaan?

Ik ervaar precies dezelfde problemen als jou en het is precies begonnen na overstap op glazvezel speel ook overigens dezelfde games als jij merk ik waar dit soort spikes heel vervelend zijn. Heb zelf ook de T-56 als dat relevant is.

Nee helaas nog altijd niet opgelost. Ik moet nu nog testen via de t-56 zonder tussenkomst van mijn router of ik er dan ook last van heb. Had ik in het begin toen ik hier een klacht over maakte ook last van. Kon toen ook een laptop lenen om te testen, nu dus niet. 
ik kan niet mijn computer naar beneden halen en daar even alles aansluiten, dat begrijpt odido hopelijk ook wel. 
Maar ik ben bang dat we hier nooit gaan uitkomen aangezien blijkbaar niemand weet wat het is. Ik wordt het wel een beetje spuugzat maargoed. 

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Heb ook misschien wat interessants gevonden in de routerlogs, de logs geven aan dat de computer waarop ik de gameserver speel een ping of death uitstuurt van de computer naar de gameserver.

Dit gebeurd dus constant, ik zie die ook in de logs. Toen ik bij Ziggo zat nog nooit daar last van gehad. 
Ik heb zelf het vermoeden dat de t-56 het allemaal niet kan verwerken en daardoor die spikes geeft.

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Heb ook misschien wat interessants gevonden in de routerlogs, de logs geven aan dat de computer waarop ik de gameserver speel een ping of death uitstuurt van de computer naar de gameserver.

Dit gebeurd dus constant, ik zie die ook in de logs. Toen ik bij Ziggo zat nog nooit daar last van gehad. 
Ik heb zelf het vermoeden dat de t-56 het allemaal niet kan verwerken en daardoor die spikes geeft.

Ik gebruik de T-56 zonder tussenkomst dus dat hoef je allemaal niet te testen vgm. Begint idd heel irritant te worden vooral in games. Had ik maar een ander router om te testen of die ook zo spiket.

Reputatie 2

Bedankt voor het testen @Chapeaubas92. Zou je, als dit nog een keer voorkomt, de ping spikes willen testen zonder je eigen modem? Wellicht zien we dan een verschil. 

Heb ook misschien wat interessants gevonden in de routerlogs, de logs geven aan dat de computer waarop ik de gameserver speel een ping of death uitstuurt van de computer naar de gameserver.

Dit gebeurd dus constant, ik zie die ook in de logs. Toen ik bij Ziggo zat nog nooit daar last van gehad. 
Ik heb zelf het vermoeden dat de t-56 het allemaal niet kan verwerken en daardoor die spikes geeft.

Ik gebruik de T-56 zonder tussenkomst dus dat hoef je allemaal niet te testen vgm. Begint idd heel irritant te worden vooral in games. Had ik maar een ander router om te testen of die ook zo spiket.

Ik heb zeg maar de t-56 en dan 15meter lan kabel naar mijn eigen router getrokken en die is gekoppeld met mijn pc. maar ze willen dus dat ik 1 op 1 test aan de t-56, wat ik overigens al eerder heb gedaan en dat hetzelfde gedoe als nu.

we zijn ook niet de enige die hier last van hebben, en lees in andere topics mensen die een andere router aanschaffen voor de in plaats van de t-56 veel minder last hebben van latency spikes. Ik heb nog een oude netgear nighthawk liggen, maar eens kijken of ik die kan aansluiten. 

Reputatie 2

Laat me weten of dat lukt, anders maar een andere router aanschaffen of wachten op firmware update…… denk ook echt dat het aan de router ligt, met koper van vroeger of oude router nooit last van gehad.

Reputatie 2

Als je zegt dat de monteur niks aantrof met je bekabeling of wat dan ook dan moet het toch de router of backend zijn. En ik vermoed dat het de router moet zijn want die ping of death alerts zien er vreemd uit. Volgens mij alleen maar naar de gameservers, heb nog geen andere ip gezien

Reputatie 2

Als je zegt dat de monteur niks aantrof met je bekabeling of wat dan ook dan moet het toch de router of backend zijn.

Ja monteur kon inderdaad niks vinden. De mods hier kunnen ook niks vinden. 
zelf zie ik echt een logboek onstaan met weet ik veel wat voor meldingen allemaal, waarvan ik denk dat hoort niet.

maargoed, ik ben verder geen techneut met dat soort zaken.

Ik ga morgen even aan de slag en kijken of ik die router kan aansluiten, moet toch niet zo zijn dat we allemaal (de gamers) nog even een nieuwe router aanschaffen van paar honderd euro omdat de router van odido gewoon niet werkt naar behoren? 

Reageer