Internet snelheid te laag en veel last van latency

  • 9 October 2023
  • 104 reacties
  • 2505 Bekeken

Reputatie 2

Goedenavond,

 

Sinds 2 oktober ben ik overgestapt naar Odido en glasvezel.

De eerste paar dagen had ik 930 download en 950 upload, helemaal prima!
Toch merkte ik een paar dagen later met gamen dat er wat lagg was zo nu en dan, het was heel random en de ene keer was het 100ms latency en de andere keer was het 400 latency.

Nu heb ik een speedtest op 2 oktober en op 8 oktober 2023 gedaan en behaalde ik goede resultaten alleen zat er een verschil in de latency bij mijn upload. Deze was op 2 oktober 29ms down en 18ms upload.


Op 8 oktober merkte ik dat de high latency vaker gebeurde en zag ik dus dat mijn download 25ms was maar mijn upload richting de 87 ms ging.

Ik ben gaan kijken of ik iets uit de router kon halen, heb de kabels erin, eruit gehaald.
Modem, router en het Huawei kastje aan/uit gedaan.
Helaas heeft dit niks opgeleverd dan dat het alleen maar erger is geworden.

Zo erg dat mijn latency met upload en download alleen maar hoger werd maar mijn download en upload speed lager zijn geworden.

Ik heb verschillende runs gedaan met speedtest en het werd er niet beter op, heb een dag gewacht om te kijken of het tijdelijk was maar na vanavond weer achter mijn pc te hebben gecheckt was ook weer het internet niet in orde. 

 

Ook heb ik een bufferbloat check gedaan en je ziet duidelijk dat er een “probleem” bij de upload latency is? Gisteren was deze nog rond de 300-400 en nu zit ik al gauw boven de 600 zoals je kan zien op onderstaande afbeelding.

 

Overigens is mijn router die ik boven heb staan wel aan vervanging toe, en morgen komt er een nieuwe binnen. Maar het zit mij toch niet lekker dat in eens na het checken van de apparatuur mijn snelheid ineens drastisch naar beneden is en ik constant latency spikes heb.

De wifi beneden via de Zyxel T-56 is gewoon normaal en rond de 600-800 down en upload.

Misschien dat het probleem opgelost is als ik een nieuwe router neerzet boven, aangezien ik geen laptop heb kan ik niet checken of het probleem in de modem zit. Toch vind ik het bizar dat mijn internet nu zelfs nog slechter is dan dat ik bij ziggo had… En dacht dat dat niet slechter kon eigenlijk haha. 

Graag hoor ik van jullie wat voor stappen ik eventueel nog zou kunnen volgen om te controleren of er wat aan de hand is.

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hi @Chapeaubas92, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je een volledige speedtest voor mij willen aanleveren zonder dat je je eigen router hebt aangesloten? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Desktop bekabeld. Zou je mij ook een seintje kunnen geven als alleen het Zyxel modem aangesloten is? Ik heb namelijk een lijnmeting nodig zonder eigen randapparatuur om dit door te zetten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

104 reacties

Hallo,

heb je alle power savings uit staan? 

Misschien factory reset van je eigen router kan iets veranderen. 

Ik heb namelijk ook ping spikes maar niet zo als jij - bijna 1 seconde?!?!? Dat is duidelijk geen call of duty voor jou 

 

 

Reputatie 2

Hallo,

heb je alle power savings uit staan? 

Misschien factory reset van je eigen router kan iets veranderen. 

Ik heb namelijk ook ping spikes maar niet zo als jij - bijna 1 seconde?!?!? Dat is duidelijk geen call of duty voor jou 

 

 

Hallo Toma,

 

Waar kan ik de power savings vinden?

De router heb ik gisteren al teruggezet naar fabrieks instellingen en heeft helaas weinig geholpen.

Het gaat om de nighthawk x6 r8000 is wel alweer 7 jaartjes oud.. Misschien dat die het toch een beetje aan het begeven is?

Call of duty is zeker een no go.. zelfs het spelen van oldschool runescape is drama..

 

Bij de ONT (huawei) kan je power savings uitschakelen. 

Maar hoe is jouw local network aangesloten? 

ONT -> Zyxel T56 -> Nighthawk -> PC 

Of

ONT -> Nighthawk-> PC ?

Reputatie 2

Bij de ONT (huawei) kan je power savings uitschakelen. 

Maar hoe is jouw local network aangesloten? 

ONT -> Zyxel T56 -> Nighthawk -> PC 

Of

ONT -> Nighthawk-> PC ?

Oh dat ga ik even controleren, wist niet of je iets met de Huawei kon doen.

Het is inderdaad ONT → Zyxel T56 → Nighthawk → PC.

Toen het internet net aangesloten was, was er vrij weinig aan de hand.

Nu paar dagen later wordt het alleen maar erger en erger.

Is mogelijk bij je netgear "VLAN Tag" afstellen? Zo ja dan probeer rechtstreeks van ONT -> Netgear  en bij de VLAN: 300 - kijk als dat werkt 

Reputatie 2

Is mogelijk bij je netgear "VLAN Tag" afstellen? Zo ja dan probeer rechtstreeks van ONT -> Netgear  en bij de VLAN: 300 - kijk als dat werkt 

Goeie vraag, moet ik even kijken of dat mogelijk is.

Hoe kan ik trouwens inloggen bij de Huawei ONT? Ik moest het ip adres invoeren maar dat gaat lastig als ik natuurlijk niet 1 op 1 ben verbonden met de lan kabel vanuit de Huawei. Is er een andere manier om hem te benaderen?

Moet je ff proberen als je handmatig IP van ONT instellen, hier heb je "How to do"

 

Reputatie 2

Moet je ff proberen als je handmatig IP van ONT instellen, hier heb je "How to do"

 

Als ik het goed begrijp moet ik dan mijn pc ook direct aansluiten met een lan kabel met de ONT? Als dat het geval is wordt dat lastig! Nu viel trouwens al mijn internet weg ook met de modem van odidio en heb ik die weer gereset, nu werkt de wifi wel weer.
Van de nighthawk werkt zowel de lan kabel als de wifi niet.. Vanavond maar weer even verder zoeken en kijken wat er nog aangedaan kan worden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Chapeaubas92, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je een volledige speedtest voor mij willen aanleveren zonder dat je je eigen router hebt aangesloten? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Desktop bekabeld. Zou je mij ook een seintje kunnen geven als alleen het Zyxel modem aangesloten is? Ik heb namelijk een lijnmeting nodig zonder eigen randapparatuur om dit door te zetten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 2

Hi @Chapeaubas92, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je een volledige speedtest voor mij willen aanleveren zonder dat je je eigen router hebt aangesloten? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Desktop bekabeld. Zou je mij ook een seintje kunnen geven als alleen het Zyxel modem aangesloten is? Ik heb namelijk een lijnmeting nodig zonder eigen randapparatuur om dit door te zetten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Goedemiddag Tommie, 

Ik heb helaas geen mogelijkheid om mijn computer aan te sluiten aan de router aangezien het niet een kleine kast is om even zo te tillen. Een laptop heb ik zelf ook niet dus dan wordt het ook lastig om dan de modem te testen hoe de snelheid is.

De router van mijzelf is aangesloten nu maar krijgt geen internet binnen via de kabel, ik kan deze eventueel voor je loskoppelen als ik vanavond thuis ben na werk.


Als ik zie hoe de wifi snelheid is dan is dat naar mijn mening gewoon normaal? De ene keer is het 600 down en upload en de andere keer richting de 800 download en upload.

Ik krijg vandaag een nieuwe router binnen en kijk dan of het probleem wordt opgelost.

Mocht dit niet het geval zijn ga ik kijken naar een laptop die ik even kan lenen om zo de snelheid te testen.

 

 

Reputatie 2

@Tommie van Odido Ik heb de nieuwe router binnen gekregen en gelijk getest, internet snelheid is zo goed als wat het moet zijn :-)! Alleen heb ik nog wel last van bufferbloat, heel sporadisch krijg ik high latency tijdens het gamen. Het gaat puur om de Upload active latency die hoog wordt.

Normaal gesproken kon ik een speedtest doen en gewoon gamen en had ik er geen tot minimaal last van. Nu wordt ik gedisconnect als hij de upload test.

Wat betreft het verbinden met de modem van jullie, kan ik alleen doen met een laptop als ik die ergens te leen kan krijgen. Kan mijn computer helaas niet naar beneden sjouwen met alle randappatuur erbij.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor je update.

Ik heb echt een lijnmeting nodig op de Zyxel zonder eigen apparatuur verder aangesloten om dit door te zetten. Anders wordt het ticket namelijk niet opgepakt met de reden; “Klant heeft eigen apparatuur aangesloten”. Je snelheid ziet er in ieder geval wel een stuk beter uit. Als je het IP-adres van de game die je speelt pingt, zie je daar dan iets omhoog komen wat niet zou moeten?

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor je update.

Ik heb echt een lijnmeting nodig op de Zyxel zonder eigen apparatuur verder aangesloten om dit door te zetten. Anders wordt het ticket namelijk niet opgepakt met de reden; “Klant heeft eigen apparatuur aangesloten”. Je snelheid ziet er in ieder geval wel een stuk beter uit. Als je het IP-adres van de game die je speelt pingt, zie je daar dan iets omhoog komen wat niet zou moeten?

Goedemiddag Tommie,

 

Ik heb dus nu de ONT->zyxel→ eigen router en natuurlijk andere aansluitingen aan de zyxel.

Als ik het goed begrijp moet ik alle lan kabels die erin geplugged zijn eruit halen? 

Ik wil dit best doen alleen zit ik met het probleem dat zowel mijn alarm als mijn beveiligings camera's zijn gekoppeld met de Zyxel modem.

Als ik de kabels eruit haal heb ik dus geen alarm op het huis en ook geen zicht met mijn camera's. 
Kan ik ervan uit gaan dat als ik morgenochtend alles eruit haal ik dit hier gelijk doorgeef dat ze morgen op de dag de Zyxel lijnmeting kunnen doen? Wil namelijk niet te lang zonder alarm etc zitten.

 

Wat betreft het gamen, is het nu heel random de latency spike die ik krijg. 
Als ik google/nos/tweakers of wat dan ook ping zit er geen regelmaat in wanneer hij spiked.

De ene keer is het na 5 seconden de andere keer na 30 seconden. Tijdens het internetten maakt dit niet zoveel uit, maar tijdens het gamen kan het net even verkeerd vallen waardoor ik er dan wel last van heb.

Hiervoor heb ik Ziggo gehad en met het gamen nooit problemen gehad met betrekking tot latency.

Dus dit is weer even nieuw voor mij dat ik dit nu ervaar.

 

Ik hoor graag van jou.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Chapeaubas92, omdat het erg druk is kan ik niet beloven om dit morgen ochtend voor je te checken. Wat je wel kunt doen is de klantenservice hiervoor bellen. Dan kun je meteen op dat moment een lijnmeting doen en zij kunnen dit ook voor je door zetten. Dit wordt voor mij lastig omdat ik meerendeels alleen werk op de Community en bijna geen direct contact hebt met klanten. Daar zit meestal een paar uur tussen en kan oplopen tot twee dagen. We reageren altijd binnen 48 uur. 

 

Heb je de testen ook al gedaan zonder dat je eigen apparatuur aangesloten is? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Pc bedraad aangesloten?

Reputatie 2

Hi @Chapeaubas92, omdat het erg druk is kan ik niet beloven om dit morgen ochtend voor je te checken. Wat je wel kunt doen is de klantenservice hiervoor bellen. Dan kun je meteen op dat moment een lijnmeting doen en zij kunnen dit ook voor je door zetten. Dit wordt voor mij lastig omdat ik meerendeels alleen werk op de Community en bijna geen direct contact hebt met klanten. Daar zit meestal een paar uur tussen en kan oplopen tot twee dagen. We reageren altijd binnen 48 uur. 

 

Heb je de testen ook al gedaan zonder dat je eigen apparatuur aangesloten is? Dus ONT → Zyxel → Laptop/Pc bedraad aangesloten?

Dan ga ik morgenochtend gelijk de klantenservice bellen en in de hoop dat ze dan een lijnmeting kunnen doen voor mij. 

Ik heb helaas geen laptop die ik kan aansluiten, en om mijn hele setup van mijn pc naar beneden te sjouwen om dat te testen is een beetje te gek voor woorden haha. Dus nee dat is voor nu niet mogelijk, mits ik ergens een laptop van iemand kan lenen om dat te testen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor alle moeite!

Ik heb besloten om een monteur aan te sturen om een blik te werpen. Ik heb alle screenshots meegestuurd, echter weet ik niet zeker of de monteur ze zal bekijken. Zou je daarom het probleem zo duidelijk mogelijk kunnen omschrijven aan de monteur? Je ontvangt zo een SMS om een afspraak in te plannen met Guidion. Wil je mij na de tijd alsjeblieft een terugkoppeling geven? Alvast bedankt! 

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor alle moeite!

Ik heb besloten om een monteur aan te sturen om een blik te werpen. Ik heb alle screenshots meegestuurd, echter weet ik niet zeker of de monteur ze zal bekijken. Zou je daarom het probleem zo duidelijk mogelijk kunnen omschrijven aan de monteur? Je ontvangt zo een SMS om een afspraak in te plannen met Guidion. Wil je mij na de tijd alsjeblieft een terugkoppeling geven? Alvast bedankt! 

Goedeavond!

Bedankt voor het regelen van de monteur, deze komt a.s. maandag langs.

Toch heb ik het voor elkaar gekregen om een laptop te scoren zodat ik rechtstreeks vanaf de modem kan testen. Ik heb alle andere kabels eruit gehaald alleen 1 kabel voor de laptop erin gelaten.
Ook hier ervaarde ik hetzelfde als voorheen.
Met de CMD ping naar nos.nl kwam er een hoge latency spike welke eens in de zoveel tijd komen.

Zoals je kunt zien is de rest allemaal goed met 7/8 ms maar dan heel sporadisch een hoge time.

Dit heb ik dus ook met gamen dat het ineens komt. 

Verder heb ik ook de bufferbloat test gedaan en een speedtest en dit kwam eruit.

 

Zoals je kunt zien ervaar ik ook beneden met de modem zelf een hoge upload latency.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor deze update. Zal je dit allemaal kunnen doorgeven aan de monteur maandag? 

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor deze update. Zal je dit allemaal kunnen doorgeven aan de monteur maandag? 

Goedemiddag,

 

De monteur is vanochtend geweest, en kon helaas niet veel betekenen. 

De hardware was okay en hij constateerde ook dat mijn upload latency boven de 200ms uitkwam.

Download bleef rond de 0-10ms.

Nu heeft hij aangegeven dat odido in de backend moet controleren om te kijken of daar het probleem zit?

We gaan er maar vanuit dat dat het probleem zal oplossen.

Bedankt in iedergeval voor zover.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor je terugkoppeling.

Het ticket is doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen nu een blik gaan werpen en hopelijk kunnen we dit voor je oplossen! 

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92, bedankt voor je terugkoppeling.

Het ticket is doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen nu een blik gaan werpen en hopelijk kunnen we dit voor je oplossen! 

We zijn inmiddels bijna 2 weken verder en helaas is het nog altijd niet opgelost.

Ik had van odido vernomen dat ze het hebben doorgegeven aan hun netwerkpartner en die zouden mij binnen 5 dagen terug bellen. Niet gebeurd, zelf even gebeld en ze moesten nog even een ticket maken dat het wordt opgepakt? Begint onder andere nu best vervelend te worden dat het nog altijd niet is opgelost en ik er best wel wat problemen nu mee ervaar tijdens het gamen. 
Tijdens het bekijken van een stream van boksen afgelopen weekend, en dan gamen is nu een no go doordat er gewoon teveel hickups zijn met de upload latency. 
Hoop echt dat dit probleem snel wordt opgelost.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Chapeaubas92, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat het is doorgezet naar de onderaannemer. We wachten nog op een reactie vanuit hun. Hopelijk kunnen zij dit voor je oplossen!

Reputatie 2

Hey @Chapeaubas92, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat het is doorgezet naar de onderaannemer. We wachten nog op een reactie vanuit hun. Hopelijk kunnen zij dit voor je oplossen!

Toch wel apart en jammer, dat ik na 10 dagen zelf ben gaan bellen aangezien ik niks hoorde en ze toen tijdens het telefoontje het gingen doorzetten… Hoop echt dat het deze week opgelost wordt, het begint nu echt vervelend te worden.

Reputatie 2

@Tommie van Odido is hier inmiddels al meer bekend? Of moet ik zelf weer gaan bellen wat de status is. 
De latency spikes worden echt te erg….

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Chapeaubas92, we hebben het op 30-10 doorgezet naar de onderaannemer. We wachten nu op reactie!

Reageer