Goedenavond, het glasvezel internet in Breda (4811) van Odido (via KPN netwerk) is echt retetraag de hele avond. Vooral het leggen van verbinding duurt vreselijk lang, als er eenmaal een doorlopende datastroom is (zoals bij radio of televisie) dan gaat het wel. Maar een website opvragen is natuurlijk geen doorlopende stream en gaat dus traag. Het lijkt te gaan om een DNS probleem, of het vinden van de gateway.
Dit probleem speelde ruim een jaar geleden ook al zo en komt nog steeds regelmatig voor dus. Vooral in de avond vanaf een uur of 19:00.
Kan iemand kijken wat er hier nou steeds mis gaat?
Bladzijde 1 / 1
Hi @Frisootje, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Dit klinkt als een capaciteits probleem. Je geeft aan dat het alleen in de avond gebeurd, dus vooral in de “piekuren”. Ik kijk graag met je mee alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen → Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds → Klantnummer: ABC12345.
Ook ontvang ik graag een bekabelde speed en pingtest in de avond. Zou je deze willen uitvoeren? Voer altijd een powerflipje uit voordat je een test uitvoert.
Powerflip
Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
Wacht minimaal 10 seconden
Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
Controleer of de verbinding stabiel is.
Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.
Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.