Skip to main content

Hallo allemaal, 

Ik ben zojuist overgestapt naar tmobile thuis en ben zojuist aangesloten. 
Ik heb de Zyxel EX5601-t1 met firmware versie 5.70(ACEA.0)t56C_B7. 

De eerste vraag die ik heb is wat de lampen logo’s betekenen bij netwerkinstelling - thuisnetwerken - Statische DHCP betekenen. 
Al het lampje geel is, betekent dit dat de instelling actief is en dat het specifieke Mac adres inderdaad een door mij ingesteld statisch ip adres krijgt? 

Als deze grijs is, wat dan? 

Verder vraag ik mij af wat de melding “Het apparaat moet worden losgekoppeld/verbonden of de IP moet worden vrijgegeven/vernieuwd. 
Deze melding krijg ik als ik een apparaat toevoeg aan de statische DHCP.

Hoe geef ik een ip vrij?

Welk apparaat moet worden losgekoppeld/verbonden? De kabel tussen mijn device en de router, de router aan zich, van het stroom af…? 

Verder vraag ik mij af hoe het komt dat mijn nvr niet default een IP adres toegewezen krijgt. Deze is direct bekabeld aangesloten op de router, maar ik krijg hem niet gevonden… Waar ligt dit aan?

Alvast bedankt  

Groetjes  

Hallo @Fissa 

Bij statische DHCP als het lampje aan is, is de regel actief en als hij uit is dan is hij niet actief.

Bij het maken van een regel zet je boven het schuifje op actief en als je in de lijst apparaat informatie het apparaat kiest waarvoor je een statische IP wilt en de rest wordt dan vanzelf ingevuld behalve de naam.

Kan je het apparaat dat geen IP krijgt voorzien van een reset?

Al het lampje geel is, betekent dit dat de instelling actief is en dat het specifieke Mac adres inderdaad een door mij ingesteld statisch ip adres krijgt? 

Als deze grijs is, wat dan? 

Zoals @Waqqas aangeeft kan je de setting met een Toggle aan en uitzetten. Als je lampje “brand” is deze actief. Als het lampje uitstaat is de setting niet actief

Verder vraag ik mij af wat de melding “Het apparaat moet worden losgekoppeld/verbonden of de IP moet worden vrijgegeven/vernieuwd. 
Deze melding krijg ik als ik een apparaat toevoeg aan de statische DHCP.

Hoe geef ik een ip vrij?

Welk apparaat moet worden losgekoppeld/verbonden? De kabel tussen mijn device en de router, de router aan zich, van het stroom af…? 

Deze melding is omdat standaard het al toegewezen IP wordt ingevuld, maar deze kan je aanpassen naar andere IP. Om te zorgen dat de client dat gekozen IP krijgt moet deze los koppelen van het netwerk en opnieuw verbinden. Dat kan je doen door het betreffende apparaat te herstarten of bijvoorbeeld door de kabel er even uit te halen. Je hoeft het modem niet te herstarten. 

Verder vraag ik mij af hoe het komt dat mijn nvr niet default een IP adres toegewezen krijgt. Deze is direct bekabeld aangesloten op de router, maar ik krijg hem niet gevonden… Waar ligt dit aan?

Staat de NVR ingesteld om DHCP te gebruiken, of heeft deze ooit een statisch IP adres ingesteld gekrgen direct op het device? Als het laaste het geval is zal die niet om een IP adres vragen aan de router. 

Thanks voor de antwoorden. Ik ga er morgen mee aan de slag :)

Het is gelukt. Even een reboot van de betreffende bekabelde systemen leverde de toewijzing van ip adressen op. 
Na het instellen van statische ip adressen heb ik de dhcp leasetijd tijdelijk op 1 minuut gezet om te voldoen aan de foutmelding (vrijgeven van ip). 
Eind goed al goed. 

Reageer