Skip to main content

Sinds 28-10 ervaar ik instabiliteit in de verbinding en vannacht wederom rond 1.00 uur en later nogmaals. Helaas gooit de router na een reboot de complete logging weg (waarom???) maar gelukkig heb ik hier een event dat bewijst dat er aan de WAN zijde dudelijk iets niet goed gaat. De melding komt overeen met de overige meldingen die ik eerder in het log had staat.

435 Oct 30 01:38:12 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypee-2147483403]
436 Oct 30 01:38:12 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.76.179.243 obtained, lease time 3600
437 Oct 30 01:38:12 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
438 Oct 30 01:38:12 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypee-2147483403]
439 Oct 30 01:38:12 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 87.212.XXX.XXX obtained, lease time 3600

(WAN IP adres is geanonimiseerd, wordt dus gewoon correct afgegeven) 

Overigens valt het mij op dat de upstream snelheid nogal is ingezakt, het is overduidelijk geen symetrische verbinding te noemen. Ik haal gemiddeld wel de 1 Gbps maar de upload blijft steken rond 650 Mbps. Dit lijkt mij niet echt de bedoeling gezien ik 1000/1000 afneem van jullie. Zouden jullie hier ook nog even naar kunnen kijken?

Bij voorbaat dank voor het kijken en oplossen want voorheen had ik echt nergens last van. Ik werk overigens voornamelijk in de nacht en ik neem aan dat ik daar een redelijke uitzondering in ben gezien de donkere huizen hier om mij heen en in de verte 😉.

Hoi @MartuitZoetermeer, welkom op de Community van Odido! đŸ™‹â€â™‚ïž

Dit probleem klinkt me heel bekend in de oren, ik meen dit een jaar of 2, 3 geleden ook eens gelezen te hebben hier. @Sven-Odido wist dit toen te herstellen. Kun jij je dit nog heugen of gaan we dan echt te ver terug? 😊

@MartuitZoetermeer De router bewaart de log in het geheugen, dus is het logisch dat na een herstart van de router de log weg is. Dit stukje logfile ziet er helemaal correct uit. Er worden IP-adressen op het management VLAN (een 10.x.y.z adres) en een op het internet VLAN (in jouw geval een 87.212.a.b).

Als dit dus alles wat iin de logfile staat is, moet de router dus herstart zijn. Heb je dat zelf gedaan? Is dat spontaan gebeurt? Wat zegt de router over de uptime (bijn een Zyxel op het eerste scherm als je bent ingelogd)?

Reageer