Skip to main content

Ik had het vermoeden dat mijn uploadsnelheid niet klopte en heb speedtest gedraaid met het volgende resultaat. Dit is nadat ik mijn modem en ONT heb gepowercycled:

De download is zelfs ietsje hoger dan 1Gbit door mijn 2.5G netwerk thuis. Het is wel vreemd dat de upload eerst naar rond de 400-500Mbit spiked en dan terugvalt naar onder de 200Mbit.

In een aantal topics zag ik dat jullie de ONT kunnen herconfigureren om wel de juiste uploadsnelheid te halen. Zouden jullie me hiermee kunnen assisteren?

Ik heb precies hetzelfde probleem, zoals ik in mijn topics beschrijf. Het probleem doet zich niet de hele dag voor, maar voornamelijk op bepaalde tijdstippen en vooral in het weekend, wanneer iedereen thuis is. 

Hi ​@chris.lokin, ewlkom op onze Community!

Kan je het modem eens voorzien van een factory reset en de bekabeling tussen het modem en ONT controleren? Zit die kabel wel goed vast? Zo ja, kun je daar eens een andere kabel tussen zetten, wellicht zit het probleem in 1 van de connectoren van de kabel. Dan zie je dit vaak terug in de upload. 

Hi ​@chris.lokin, ewlkom op onze Community!

Kan je het modem eens voorzien van een factory reset en de bekabeling tussen het modem en ONT controleren? Zit die kabel wel goed vast? Zo ja, kun je daar eens een andere kabel tussen zetten, wellicht zit het probleem in 1 van de connectoren van de kabel. Dan zie je dit vaak terug in de upload. 

Hoi Tommie, bedankt voor je antwoord.
Gisterenavond lukte het ineens wel om 1 Gbit up en down te halen met speedtest en iperf3, maar bij latere tests zakte het toch weer in net als in mijn eerste post. De kabels zitten goed vast, anders zou ik de snelheid uberhaupt niet kunnen halen lijkt me.

Ik zal vanavond nog even een testje doen om zeker te zijn dat alle kabels echt ok zijn.

Ik heb 3 verschillende kabels tussen het modem en de ONT geprobeerd en nogmaals beide opnieuw opgestart. Het resultaat is dat ik nu soms de eerste paar seconden de 1Gbit upload haal, heel soms de volle 1Gbit voor de test, maar meestal zakt hij snel terug naar rond de 300-500 Mbit. Dit heb ik zowel bekabeld getest op een PC als via de 5GHz WiFi met een laptop naast het modem.

Het kan dus soms wel, maar dit is meer uitzondering dan regel.

Een paar minuten later ziet het er weer zo uit.

Zouden jullie nu eens vanuit Odido kunnen kijken of alles klopt?

Ik heb toch besloten om een monteur aan te sturen ​@chris.lokin, kan je mij na de afspraak een terugkoppeling geven?

Ik heb toch besloten om een monteur aan te sturen ​@chris.lokin, kan je mij na de afspraak een terugkoppeling geven?

Zal ik doen! Eerst even de afspraak plannen en afwachten.

@Tommie van Odido In plaats van verminderde snelheid, heb ik sinds vanmiddag ca 16u helemaal geen internet meer. Zowel het herstarten van de ONT als het modem veranderd niets aan de situatie. Op de ONT zijn alle lampjes behalve de LOS aan, en op het modem wordt het internet lampje eerst kort groen na het herstarten waarna het rood word en rood blijft.

Donderdagavond komt de monteur gelukkig al, dus mogelijk kan die helpen met het vinden van een oplossing.

Maar mogelijk kun je nog eens kijken vanuit jullie of er iets mis gaat met mijn verbinding.

Update: Het internet werkt weer. Schijnbaar was m'n TV op een manier vastgelopen waarbij hij netwerkverkeer verstuurde wat de router om zeep hielp. We zullen helaas nooit weten wat de oorzaak van dat probleem is geweest vrees ik.

Vanavond meer nieuws als de monteur is geweest.

Hi ​@chris.lokin, fijn dat je internet het weer doet, daar zijn we blij mee! Wellicht dat de monteur alsnog de oorzaak kan achterhalen. We zijn erg benieuwd! 

De monteur is geweest voor het probleem wat beschreven was in de origenele post.

Tijdens zijn bezoek heeft hij de demping gemeten en die was in orde (rond de -11 dBm, exacte getal staat op de werkbon). Ook hebben we een aantal speedtests gedraaid naar de Odido servers in Amsterdam en Arnhem.

De download haalt steevast 1080Mbps. De upload komt soms wel tegen de 1Gbps aan, maar later bleef de uploadsnelheid echter weer haken op 300-500Mbps zoals eerder beschreven.

Ik krijg sterk het vermoeden dat er ergens in jullie core netwerk congestie optreedt specifiek voor upload rond tijden dat veel mensen hun verbinding gebruiken zoals ​@Tekes ook al aan gaf. Het zou toch fijn zijn als hier intern naar gekeken kan worden. Jullie bieden namelijk een symmetrische 1Gbps/1Gbps connectie aan, die dit in werkelijkheid alleen op de download consistent haalt.

Ik heb ook nog even de algemene voorwaarden en de gedragscode transparantie internetsnelheden doorgenomen, maar kan hier niet in vinden tot hoeverre de geadverteerde snelheden moeten worden gehaald.

Hier nog een setje resultaten van Speedtest naar de Odido Arnhem server:

Download is consistent, upload zeer inconsistent.

Is de upload wel constant met de automatisch geselecteerde server ​@chris.lokin, of fluctueert die ook? 

Is de upload wel constant met de automatisch geselecteerde server ​@chris.lokin, of fluctueert die ook? 

Dit gebeurt zowel met de servers van Odido als de automatisch geselecteerde server, dat kan VlamICT Einhoven, of signetbreedband Arnhem zijn.

Met de automatisch geselecteerde server (Vlam ICT Eindhoven):

Tests naar Vlam ICT Eindhoven

De Odido Arnhem server doet het op dit moment wel goed:

Tests naar Odido Arhem

Het lukt me nu ook om met iperf3 steady 1.07 Gbit up/down te halen naar de volgende server: a204.speedtest.wobcom.de

Upload test met iperf3

Mijn vraag blijft dan ook, waarom lukt dit nu op zondag wel, maar op elke doordeweekse dag na werk tussen 18:00 en 23:00 niet?

Dat zijn inderdaad wel echt de piekuren ​@chris.lokin, het kan zijn dat de link iets overbelast wordt op die momenten. 

Dat zijn inderdaad wel echt de piekuren ​@chris.lokin, het kan zijn dat de link iets overbelast wordt op die momenten. 

Dat vermoeden had ik dus ook. Maar ik hoop toch dat er wat aan gedaan gaat worden. De vraag naar data wordt steeds groter namelijk.

Reageer