Skip to main content

Afgelopen week ben ik overgestapt van Delta 1 Gbit/sec naar Odido 2 Gbit/sec. Ik heb een Nokia ONT en de verbinding loopt via hetzelfde DFN als voorheen.

Bij Delta had ik een stabiele downstream. Als ik een groot bestand downloadde dan zat de snelheid strak aan de max capaciteit van de NIC van mijn PC (zo om en nabij de 100MB/sec).

Nu ik Odido heb schommelt dit flink, tussen de 50 en 90MB/sec, nooit hoger dan 90 MB/sec. Ook als ik de Zyxel router rechtstreeks met mijn PC verbind zie ik dit gebeuren. Mijn PC is bekabeld verbonden met mijn router, zowel via de Zyxel als ook een Deco M5 geeft hetzelfde instabiele resultaat. 

De bron van de downloads is overigens identiek, het ligt m.i. dus niet aan de host.

Waar kan dit aan liggen?

Hallo @Schweino 

Wat is de snelheid als je een laptop direct bekabeld aansluit op de router en een speedtest doet met de Ookla speedtest app?

Doe je de download verder bekabeld of via de WiFi en is de laptop/pc direct bekabeld aangesloten op de router of zit hier nog iets tussen zoals een switch?


Ik heb een aantal opstellingen uitgeprobeerd (meerdere metingen per opstelling):

  • PC direct bekabeld aangesloten op Zyxel router: 950 Mbps up/down
  • PC direct bekabeld aangesloten op eigen router (TP-Link Deco M5):  950 Mbps up / 500 Mbps down
  • PC PC direct bekabeld aangesloten op Zyxel router en TP-Link Deco M5 eveneens bekabeld aangesloten op de Zyxel router in access point modus: 600 tot 700 Mbps down / 300 tot 400 Mbps up
  • PC PC direct bekabeld aangesloten op Zyxel router en TP-Link Deco M5 eveneens bekabeld aangesloten op de Zyxel router (nu met een losse switch er tussen) in access point modus: 600 tot 700 Mbps down / 300 tot 400 Mbps up

 

Het lijkt er dus op dat zodra ik de TP-link mesh set toevoeg aan het netwerk (direct achter ONT als router of als access point achter de Zyxel) er snelheidsproblemen optreden. Ook krijg ik tijdens het browsen traag ladende pagina's of verbindingsfouten.

Het bijzondere is dat toen ik Delta als provider had (t/m vorige week woensdag) ik deze problemen niet had met exact dezelfde opstelling achter het Nokia glasmodem/router van Delta.

Ik heb het idee dat de Nokia ONT en/of de Zyxel router die door Odido wordt geleverd niet goed overweg kan met de TP-Link deco set ? 

 


Reageer