Hallo,
Sinds een maandje heb een glasvezelverbinding via T-Mobile thuis, in Eindhoven. De snelheid hiervan is dik in orde, maar de verbinding valt zeer regelmatig uit. Om precies te zijn: Na exact 15 minuten vallen alle verbindingen gedurende 7 seconden stil. Dit met name vervelend voor video conferences en remote desktop - beiden zijn voor mij belangrijk: Ik werk in de IT-sector, voor een bedrijf dat over de hele wereld actief is; remote desktop en videobellen zijn voor mij dan ook cruciaal, en mijn fraaie glasvezelverbinding is hiervoor dus niet geschikt.Â
Mijn problemen worden veroorzaakt door de DHCP server van T-Mobile. Ik heb mijn eigen router aangesloten (via vlan 300, ik heb geen IPTV noch telefonie), en als ik meeluister op VLAN 300 zie ik dat de DHCP leases van T-Mobile een beetje kort zijn: 30 minuten. Mijn router vraagt conform de regeltjes na 15 minuten een renewal, en dit wordt geweigerd in de vorm van een DHCP NAK. Mijn router reageert conform de regeltjes en verwijdert blijkbaar meteen zijn IP adres; alle verkeer valt dan inderdaad stil. Ik zie wat TCP retransmissions voorbijkomen van remote peers, maar die worden niet beantwoord. Na 5 seconden volgt een hernieuwd DHCP request waar dit keer wel een ack op komt (met een lease van mijn oude IP adres, wederom met een validity van 30 minuten) waarna verbindingen die nog niet waren overleden weer worden hersteld. 15 minuten later herhaalt dit weer.
Hoe kan ik dit het beste aankaarten, en bij wie?Â