Skip to main content

Hallo, sinds een maand of 4 glasvezel van Odido na overstap van Ziggo.

Helaas ervaar ik snelhiedsproblemen waarbij de snelheid varieerd tussen minder dan 100mbit en blijft onder de 900mbit. De tv via de app of netflix happeren, al met al werkt het niet zoals het eerder met een tragere verbinding bij Ziggo werkte. Alles is inmiddels vervangen vanaf de FTU zonder resultaten. KPN is ook ingeschakeld geweest omdat het mogelijk in de POP zat maar die heeft afgehaakt.

De helpdesk geeft aan dat het aan mijn switches ligt en de 26 apparaten die ik heb aangesloten. De tv zit rechtstreeks op het modem, Mijn TP link wifi punten ook rechtstreeks op het modem en de rest is aangesloten via een switch. Hierop zit o.a. mijn Homeassistant, ikea hub, philips hue hub en Eufy camera's

Ik moest de switch er maar tussenuit halen en met wifi punten van Odido gaan werken. Dat je dan poorten te kort komt snappen ze dan niet.

Ik had een goed werkende situatie bij Ziggo en ben nu beland in een wijzen naar mij spelletje waarbij ik dus geen of zeer weinig randapparatuur mag gebruiken.

als extra info op de wifi van het modem zijn 4 apparaten aangesloten. Via de bekabelde TP-link vele wifi  devices die zij zien als bekabeld.

Wie heeft een soortgelijk ervaring of een oplossing voor dit probleem

 

Hallo @Ninabeertje 

Het hebben van weinig of veel randapparatuur is geen probleem als alles naar behoren werkt.

Het verwijderen van randapparatuur is meer om te kijken of een ander apparaat het probleem met de snelheid veroorzaakt. Kan je de stappen in dit topic eens uitvoeren en de screenshots hier delen zodat een moderator dit kan laten onderzoeken?


Verwijderen van randapparatuur bij een geautomatiseerd huis is niet eenvoudig. Mijn grootste probleem zit hem ij de haperende tv waarbij het beeld een aantal seconde stil staat en daarna weer vrolijk verder gaat. De tv zit rechtstreeks op een poort van het modem. de tweede poort gaat naar mijn audio installatie gekoppeld aan mijn tv voor het geluid. de derde poort gaat na mijn TPlink  Deco Wifi en de vierde poort naar een TP-Link SG-116 switch met IPMP ondersteuning. 

Op deze Switch zitten 2 computers, een netwerkprinter, een Tuya hub, een Philips HUE hub, een Ikea hub, Tado verwarming  en een eufy security camera systeem en een tweede TP-link deco vast bekabeld. de rest is allemaal Wifi via TP-link. Als ik de switch eruit trek dan werken veel apparaten dus niet meer.. Toen de Odido monteur hier was is er met een labtop de snelhied gemeten direct op het modem en zonder andere apparatuur. De snelheid kwam bleef onder de 900mbit wat hij ook niet goed vond. Dit was wel wat beter als met het oude modem. ook heb ik een Homeassistant voorzien van Speedtest en die op een poort continue laten meten in dit geval wel met aangesloten apparatuur op de andere poorten waarbij te zien was dat de snelheid zeer onregelmatig is en vaak onder de 100mbit komt.


Wat bedoel je hiermee: “KPN is ook ingeschakeld geweest omdat het mogelijk in de POP zat maar die heeft afgehaakt.” ?


Wat bedoel je hiermee: “KPN is ook ingeschakeld geweest omdat het mogelijk in de POP zat maar die heeft afgehaakt.” ?

De monteur van Odido kon hier in huis niets vinden en had alles al verwisseld wat er te verwisselen viel. Daarom de storing doorgezet naar KPN omdat het volgens Odido in de POP zat. KPN heeft mij gebeld toen ik in zweden zat en zou terugbellen als ik weer thuis was. Nooit meer iets van vernomen en in het systeem van Odido staat dat KPN niet verder ging zoeken dus afgehandeld.


Nou ja zeg, wat raar. Als de Odido monteur aangeeft dat ik huis alles goed is dan snap ik dat je niet genegen bent om alles los te koppelen of om van alles te moeten testen. En hoezo afgehandeld, ze hebben niet eens gekeken.


Hi @Ninabeertje, ik zie inderdaad terug wat je aangeeft! Het verzoek om KPN aan te sturen is echter vanuit beide kanten uiteindelijk afgewezen. Dit toch vanwege de randapparatuur en dat wij niet weten hoe alles werkt zonder. Er zijn in je verbinding binnen de randapparatuur namelijk wel error packets gevonden. Is het toch mogelijk dit zonder te testen? Dan kan ik de uitkomst hiervan weer delen!


Merkwaardig aangezien wij in de veronderstelling waren dat kpn nog contact zou opnemen en geen bericht hebben gehad dat dit niet doorging. Wel een mail dat het probleem was opgelost 

Aan gezien de storing op de tv niet regelmatig voorkomt zou dit gaan betekenen dat ik meerdere dagen alles moet afkoppelen behoudens de tv. Dan werken printers,computers,camera's etcetera dus niet meer wat ik mij niet kan veroorloven. Blijft merkwaardig dat op het ziggo netwerk ik nooit problemen heb ondervonden en alleen de utp kabel in jullie modem heb gestopt. Inmiddels de tv op een eigen poort zo ook het audio systeem en een tplink deco wifi punt. De vieren poort gaat naar een switch met igmp ondersteuning en hier zitten de computers printers camera's en een tweede tplink deco wifi punt. Jullie monteur heeft destijds ook snelheismetingen gedaan met een laptop alleen op het modem waarbij bleek dat de snelheid bij download onder de 900mbit bleef en upload wel hoger was.

Aangezien er toegezegd is dat jullie td nog zou bellen om het een en andere technisch door te nemen hoor ik graag van jullie zonder allerlei bijzondere verhalen zoals dat ik geen 26 apparaten mag aansluiten want dat kan storingen veroorzaken en is het modem niet sterk genoeg voor. Graag dus een technisch iemand die weet waar hij over praat om tot een oplossing te komen anders lijkt het mij verstandig terug naar ziggo te gaan waar alles gewoon werkte 


Hi @Ninabeertje, wij bieden geen ondersteuning op eigen apparatuur. Het probleem ligt ergens bij je eigen apparatuur, je zou een diagnose moeten uitvoeren voor jezelf om het probleem op te sporen en op te lossen. Wij kunnen dit niet ondersteunen omdat we het niet kunnen uitlezen. Op dit moment kunnen we alleen de lijn controleren en die ziet er goed uit, verder verloopt alles via eigen apparaten.


Aangezien de tv alleen op een enkele poort is aangesloten en de rest van de randapparatuur op andere poorten zie ik geen reden waarom een stilstaand beeld of stoppen van de stream iets te maken heef met de door jullie gemelde fouten. Data van een specifiek intern ip adres wordt gerouteerd naar jullie en alleen daarop hoeft een antwoord gegeven te worden terug naar het modem. dit zou geen invloed moeten hebben tenzij er gigantisch veel foute pakketten zijn waarop het op een ddos aanval zou lijken. kan mi niet voorstellen dat dit aan de hand zou zijn immers dan zou ik met de oude verbinding met Ziggo zeer zeker hier ook last van moeten hebben. Vindt het antwoord nogal kort door de bocht en makkelijk.


 


 


Dit is wat het modem rapporteerd  en valt het met de fouten nogal mee behoudens op de 5G verbinding. Nogmaals dit zou niet moten leiden tot stilstaand beeld of haperende tv streams of stotterend netflix.


Reageer