Skip to main content

Instabiel internet en problemen met TV

  • 5 June 2024
  • 12 reacties
  • 134 Bekeken

Sinds het begin van mijn abonnement ervaar ik problemen met het internet en de TV via glasvezel.

 

Het internet werkt een periode goed en valt dan uit. Dit gebeurt ongeveer elke 15-30min. De uitval duurt dan meestal enkele seconden, maar soms ook t/m een uur. Als het internet wel aan blijft dan springt de ping regelmatig plotselling alle kanten op. Dit kan uren zo blijven maar dan plotselling weer herstellen en een kwartier later opnieuw beginnen.

Ook de televisie werkt niet naar behoren. Het geluid loopt regelmatig niet synchroon, Er zit een ‘stotter’ in het beeld wat met name enorm zichtbaar en storend is bij bijvoorbeeld voetbal, het opnemen werkt regelmatig niet en het kastje zelf loopt extreem vaak vast en soms zelfs zo erg dat het alleen weer werkt als de stroom er af is geweest.

 

De modem (Zyxel) is al eens vervangen. Ook is de patch kabel vervangen en is alles opnieuw nagekeken. Dit maakte echter geen enkel verschil.

Ik heb een aantal dingen zelf gedaan om oorzaken uit te sluiten.

 

  • Ik heb alle apparaten van de modem losgekoppeld en de modem opnieuw opgestart.
  • Ik heb met 2 verschillende computers, 2 verschillende kabels en op 2 verschillende LAN poorten een verlengde periode gepingt naar de modem ( 192.168 1.1 ). Op beide apparaten kreeg ik regelmatig de melding “Request timed out”. Dit duurde net als eerder beschreven enkele seconden t/m ~een uur. Ook zag ik duidelijk de pingspikes tevoorschijn komen. Meestal rondom de 200ms.
  • Ik heb alle verbonden apparaten losgekoppeld (behalve de pc en/of laptop om het te kunnen testen).
  • Ik heb na wat gegoogle en gegraaf in het forum de ONT en de modem van de stroom gehaald. Daarna eerst de ONT weer aangezet en daarna de modem

Voor de televisie heb ik de surround instelling uitgezet en de beeldinstellingen nagekeken.

In alle gevallen bleef het probleem hetzelfde. Ik heb de klantenservice gebeld en daar gaven ze aan dat ze bijna niks konden zien wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het enige wat benoemd werd was dat de demping mogelijk te hoog is. Deze zou 7.3 zijn en daarmee 0.3 te hoog. Echter werd wel aangegeven dat dit hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak is.

Omdat het pingen van de default gateway als het goed is direct van computer naar modem gaat zou dat (voor zover mijn basiskennis gaat) los moeten staan van het internet dat binnen komt en lijkt de modem de boosdoener te zijn. Deze is echter al een keer vervangen en de kans dat ik 2 defecte modems heb ontvangen lijkt mij zeer klein.

De problemen met de televisie komen ook voor als het internet in een stabiele periode zit. Deze lijken daarmee (deels) los te staan van de problemen met het netwerk.


Het advies aan de telefoon was om hier een topic te maken. Hopelijk is er iets te zien wat afwijkt en de oorzaak kan zijn.
 

12 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DennisBUI, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. kan je mij iets meer informatie geven over de situatie? Gaat dit om bekabelde verbinding of via wifi? Heb je de Mediabox ook verbonden met een kabel of ook via wifi? Ik zie dat veel van je apparaten vooral met de 2.4 GHz band verbinding maken, staat het modem verweg van al je apparaten of kunnen ze alleen maar verbinden met de 2.4? 

Kan je het een paar dagen monitoren en op het moment van uitval het tijdstip en datum noteren en meesturen? Dan kan ik naar het specifieker onderzoeken namelijk. Alvast bedankt!

Hi @DennisBUI, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. kan je mij iets meer informatie geven over de situatie? Gaat dit om bekabelde verbinding of via wifi? Heb je de Mediabox ook verbonden met een kabel of ook via wifi? Ik zie dat veel van je apparaten vooral met de 2.4 GHz band verbinding maken, staat het modem verweg van al je apparaten of kunnen ze alleen maar verbinden met de 2.4? 

Kan je het een paar dagen monitoren en op het moment van uitval het tijdstip en datum noteren en meesturen? Dan kan ik naar het specifieker onderzoeken namelijk. Alvast bedankt!

 

Het gaat om zowel kabel als wifi. De tests die ik heb gedaan zijn via kabels gedaan.

De mediabox is nu verbonden via een switch. Maar ook direct op de kabel en via de WiFi waarbij het apparaat dicht op de modem zit blijven deze problemen zich voordoen.

Veel apparaten (telefoons, chromecast e.d) staan een verdieping hoger en zullen inderdaad de 2.4Ghz pakken. Het signaal is echter niet het probleem aangezien het hele netwerk plat gaat. Ik ervaar geen extra of meer regelmatige problemen op de WiFi.

 

Ik zal het netwerk blijven monitoren en wanneer het opnieuw uitvalt of gaat spiken de specifieke datum en tijd doorgeven.

Hi @DennisBUI, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. kan je mij iets meer informatie geven over de situatie? Gaat dit om bekabelde verbinding of via wifi? Heb je de Mediabox ook verbonden met een kabel of ook via wifi? Ik zie dat veel van je apparaten vooral met de 2.4 GHz band verbinding maken, staat het modem verweg van al je apparaten of kunnen ze alleen maar verbinden met de 2.4? 

Kan je het een paar dagen monitoren en op het moment van uitval het tijdstip en datum noteren en meesturen? Dan kan ik naar het specifieker onderzoeken namelijk. Alvast bedankt!

 

Het gaat om zowel kabel als wifi. De tests die ik heb gedaan zijn via kabels gedaan.

De mediabox is nu verbonden via een switch. Maar ook direct op de kabel en via de WiFi waarbij het apparaat dicht op de modem zit blijven deze problemen zich voordoen.

Veel apparaten (telefoons, chromecast e.d) staan een verdieping hoger en zullen inderdaad de 2.4Ghz pakken. Het signaal is echter niet het probleem aangezien het hele netwerk plat gaat. Ik ervaar geen extra of meer regelmatige problemen op de WiFi.

 

Ik zal het netwerk blijven monitoren en wanneer het opnieuw uitvalt of gaat spiken de specifieke datum en tijd doorgeven.

 

 

Op 15:02-15:03 vandaag was het weer even raak. U ziet dat het uiteindelijk maar 10 seconden duurde deze keer. Toch klapt dan ook meteen ieder programma er uit. Dit gebeurt dan meerdere keren per dag en soms duurt het ook veel langer. Deze meting was via mijn desktop die via kabel direct op de modem zit.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb het opnieuw voor je doorgezet @DennisBUI. De demping in de wijkcentrale is iets verhoogd en dit kan voor problemen zorgen. 

Ik heb het opnieuw voor je doorgezet @DennisBUI. De demping in de wijkcentrale is iets verhoogd en dit kan voor problemen zorgen. 

Wat houdt dit precies in? Gaat er een monteur naar de wijkcentrale en zo ja, kan ik hier een terugkoppeling over krijgen wanneer de demping weer normaal is?

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een ticket aangemaakt voor onze technische dienst @DennisBUI. Zij zullen het eerst bekijken en ik hoop dat ze een monteur gaan aansturen om de wijkcentrale te bekijken. 

Ik heb een ticket aangemaakt voor onze technische dienst @DennisBUI. Zij zullen het eerst bekijken en ik hoop dat ze een monteur gaan aansturen om de wijkcentrale te bekijken. 

Ok duidelijk! Krijg ik hier een melding over? Dan weet ik of en wanneer het opgelost zou moeten zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @DennisBUI, zeker! Hiervoor kun je een e-mail verwachten. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana

Ik heb hier nog een meting van 11:40 vandaag. Zoals u ziet verspringt de ping/time regelmatig naar over de 100. Metingen in bijvoorbeeld games tikken zelfs de 370ms aan.

Mijn vraag is echter of dit uberhaupt iets te maken heeft met de wijkcentrale aangezien ik de Default Gateway ping. Als het goed is ping ik dan alleen naar de modem zelf en staat dat los van het internet. Ook bij mijn vorige screenshot pingde ik direct de modem en vloog dat er uit. De modem is echter al eens vervangen en ik heb ook verschillende kabels en computers geprobeerd

.

 

Is er misschien iets te zien in de modem wat dit zou kunnen verklaren?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DennisBUI, we hebben een monteur voor je aangestuurd. Als het goed is heb je een e-mail ontvangen om een afspraak in te plannen! 

Hi @DennisBUI, we hebben een monteur voor je aangestuurd. Als het goed is heb je een e-mail ontvangen om een afspraak in te plannen! 

Vanaf het moment dat wij de melding kregen om een afspraak met de monteur te maken werkt het internet opeens prima. Vreemd, maar opgelost is opgelost.

Wat helaas niet is opgelost is de Mediabox. Deze heeft nog steeds een waslijst aan problemen. De monteur vertelde mij dat het oude/vorige mediakastje geen problemen heeft, maar geen smartfuncties zoals extra apps heeft.

Wij gebruiken het kastje vrijwel alleen voor live tv en opnemen wat ook zou moeten werken met het oude kastje.

Aangezien deze problemen al lange tijd bekend zijn en er nog geen update in zicht is lijkt mij dat de beste oplossing is om het oude mediakastje te gaan gebruiken.

Mijn vraag is dus of Odido de oude mediabox naar ons zou willen sturen, zodat wij deze kunnen gebruiken tot de problemen met het nieuwe kastje zijn opgelost.

 

Reputatie 7
Badge +3

@DennisBUI Na overleg is er besloten dat een aantal klanten in aanmerking komt voor een reverse swap. We hebben een beperkte vooruit, dus dit kan zolang de boxen beschikbaar zijn. 

Ik heb gelijk een TV Box jouw kant opgestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail ter bevestiging en instructies om de Mediabox terug te sturen. Ik wens je alvast veel kijkplezier! 

Reageer