Skip to main content

Sinds afgelopen vrijdag heb ik last van een instabiele internetverbinding. De verbinding valt regelmatig, ongeveer een minuut, volledig weg, zowel bekabeld als draadloos. Ik heb al geprobeerd om het modem en de ONT van het stroom te halen en weer aan te sluiten, maar helaas zonder resultaat.
Ik heb de afgelopen weken niets gewijzigd aan de netwerkconfiguratie of opstelling van het modem.

In het logboek van mijn Zyxel T56 modem zie ik dat dit vol staat met 'debug' en 'info' meldingen. Kan iemand meekijken wat er aan de hand is?

Welkom op onze community! ​@JurDido 

Goed dat je dit gelijk bij ons aangeeft en fijn dat je zelf al het één en ander hebt geprobeerd. Ik help je natuurlijk graag verder bij het herstellen van jouw verbinding!

Ik ben met voor je gaan kijken en zie inderdaad dat er iets niet helemaal goed gaat. Om dit voor je op te lossen, heb ik meteen een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. 

Mocht ik in de tussentijd nog ergens bij kunnen helpen of heb je nog vragen? Laat het mij dan vooral weten, Ik sta altijd klaar om verder te helpen!

@Teresa van Odido Hallo, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb meteen een afspraak kunnen maken met de monteur.👍

Om uit te sluiten dat het modem defect was, heeft de monteur van Gideon gisteren een nieuw modem geplaatst. Helaas heeft dit niet het gewenste resultaat opgeleverd en valt de verbinding nog steeds regelmatig op dezelfde manier weg. Het logboek van het modem toont dezelfde meldingen met 'debug' en 'info'.

Vreemd genoeg vertelde de monteur van Gideon dat het enige wat hij kon doen, het vervangen van het modem was. Hij kon geen aanvullend onderzoek uitvoeren nadat het nieuwe modem dezelfde logboekmeldingen gaf. 

Ik heb zelf een test gedaan door alleen een laptop bedraad aan te sluiten op de modem/router, om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt werd door de andere aangesloten apparatuur. Ook in deze situatie viel de verbinding op dezelfde manier weg.

De monteur gaf aan dat de bal nu bij de helpdesk van Odido ligt, om dit probleem op te lossen. Daarnaast meldde hij dat de metingen van Odido zelf aangaven dat het internetsignaal tot aan het modem goed was.

@Teresa van Odido Kun je me verder helpen om weer een stabiele verbinding te krijgen? Dank alvast!

Hoi ​@JurDido, ik help je graag verder! Valt de verbinding alleen weg of ondervind je ook issues met de snelheid van het bekabeld internet? Ik hoor het graag! Groetjes, Ishana

Hallo ​@Ishana van Odido, ik ondervind geen problemen met de snelheid, maar wel met het wegvallen van de bekabelde verbinding. Omdat ik veel thuiswerk, is dit vervelend tijdens werkoverleggen. Alvast bedankt!

Hey ​@JurDido, op 29 november zie ik inderdaad een handmatige reboot, verder zie ik geen uitval van internet. Welke apparaten heb je allemaal aangesloten op het modem via wifi en bedraad? Op welke apparaten ervaar je de uitval? Graag MAC-address noteren en het moment van uitval. Dan kan ik het wat beter onderzoeken!

Hallo ​@Tommie van Odido​, De afgelopen dagen heb ik geen (merkbare) internetuitval gehad. Het lijkt wel alsof de router/modem een zelfherstellend vermogen heeft :-)
Ik heb laptops, de NAS en domotica zoveel mogelijk bedraad aangesloten. Daarnaast zijn de geluidsapparatuur en de thermostaat draadloos verbonden. Zodra ik weer uitval registreer, zal ik de gevraagde gegevens specifieker noteren.

De hoeveelheid logmeldingen van 'debug' en 'info' is niet verminderd sinds de eerst internetuitval. Voor mij is dat een indicatie dat de verbinding onderliggend nog niet volledig stabiel is. Dank!

Als het nogmaals voorkomt dan hoor ik het graag ​@JurDido

Hallo ​@Tommie van Odido, Ik heb er nu voldoende vertrouwen in dat de verbinding stabiel blijft.
Ik heb een FRITZ!Box XGS-PON-SFP-module aangeschaft en wil deze graag in gebruik nemen. Daarom wil ik mijn FRITZ!Box laten registreren op XGS-PON.

Is dit mogelijk morgen, in het weekend of maandag?

Het modem-ID van mijn FRITZ!Box staat vermeld in mijn profiel onder 'Info voor moderator'.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten!

Hey ​@JurDido, ik heb je Fritzbox geregistreerd. Kan je hem omzetten en kijken of je de juiste snelheid krijgt? 

Hallo ​@Tommie van Odido, bedankt. Ik heb nog geen verbinding kunnen krijgen. Ik heb handmatig de laatste firmware 8.0 op de Fritz!Box geïnstalleerd, Odido Glasvezel geselecteerd en kom nu vast te zitten bij het PON-wachtwoord. Ik weet niet wat ik daar moet invullen.

Hallo ​@Tommie van Odido, ik kan bovenstaand niet meer aanpassen.

Zou je me terug kunnen zetten zodat ik dit weekend gewoon internetverbinding heb? Dan kunnen we volgende week verder gaan om de oplossing te vinden. Dank!

Hallo ​@Tommie van Odido , Op dit moment maak ik tijdelijk gebruik van de hotspot van mijn buren voor mijn internetverbinding. Hoewel het niet ideaal is, is het voorlopig een prima oplossing.

Wat mij betreft kun je mijn Fritzbox geregistreerd laten staan. Als je ideeën hebt voor het PON-wachtwoord of een andere oplossing, hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

Hey ​@JurDido, kan je daar het serienummer van ons ONT plaatsen? Werkt hij dan wel? 

Hallo ​@Tommie van Odido, bedankt voor je reactie. Ik heb het serienummer van de Huawei ONT ingevoerd, maar helaas werkt dit niet. Ik heb het wel opgeslagen in de Fritzbox, maar verder gebeurt er niets en kan ik niet verder.
Heb je nog andere ideeën? Alvast bedankt!

En als je nu het serienummer: 485754439F0FA4AE invoert bij PLOAM ​@JurDido, kom je dan wel online? 

Hallo ​@Tommie van Odido, Dat klopt, dat is inderdaad het serienummer dat ik heb gebruikt als PLOAM-wachtwoord. Helaas kom ik daarmee niet verder. Ik vul het serienummer in het daarvoor bestemde invulveld in, druk op 'Opslaan', maar de knop 'Volgende' blijft grijs en is niet aanklikbaar.

Hieronder nog even in het kort hoe mijn configuratie eruitziet:

-Ik maak gebruik van het oude Reggefiber/KPN-netwerk met XGS-PON.
-Ik heb een Zyxel T56-modem met een Huawei ONT, die ik heb vervangen door mijn eigen Fritzbox 5590 Fiber
-De Fritzbox draait op de nieuwste firmwareversie 8.0.

Ik heb zojuist de Fritzbox opnieuw teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar helaas blijf ik vastlopen bij het PLOAM-wachtwoord en kom ik niet verder. Hopelijk heb je nog ideeën. Alvast bedankt!

Onderstaand een schermafdruk:

Schermafdruk PLOAM wachtwoord

diagnose verbinding
Eigenschappen verbinding

Dat lijkt allemaal goed te gaan ​@JurDido, ik tag ​@mvincent hier even, zou jij hier een deskundige blik op kunnen werpen?

Hallo ​@Tommie van Odido, bedankt voor je hulp. Ik wacht het bericht van mvincent af.

Aanvullend: ik zag in een ander topic waarin mvincent werd aangehaald, dat het glasvezelkabeltje werd genoemd.
Wellicht is dat belangrijk. Ik gebruik een SC/SC UPC-kabel, zoals in dit topic genoemd.

Hallo ​@Tommie van Odido, Kun je me aan het einde van de dag terugzetten, tenzij je een tegenbericht ontvangt? Ik maak nu tijdelijk gebruik van een hotspot, maar dat werkt niet echt goed.

Ik heb mijn probleem ook voorgelegd aan AVM Duitsland. Met behulp van de loggegevens kwamen zij er ook niet uit en hebben ze het doorgestuurd naar AVM Nederland. De supportmedewerker van AVM Duitsland merkte het volgende op (zie onderstaand). Misschien is deze informatie nieuw voor jou.

"Je hebt ons bericht dat je het GPON-serienummer van een ander glasvezelmodem in de FRITZ!Box wilde invoeren.
Het aanpassen van het GPON-serienummer is volgens de 1TR112-specificatie voor glasvezelverbindingen niet (meer) toegestaan. Daarom biedt de FRITZ!Box niet langer de mogelijkheid om het GPON-serienummer aan te passen."

Hopelijk kunnen mvincent of AVM Nederland een oplossing bieden voor mijn probleem.

Alvast bedankt!

Dat is wel flauw van de AVM. 1TR112 is een specificatie voor Deutsche Telekom. Maar AVM Nederland verkoopt dit product in Nederland, dan is het toch gek dat ze hun product veranderen omdat Deutsche Telekom op het netwerk van Deutsche Telekom in Deutschland een bepaalde specificatie hanteert? Hebben we in Nederland niks mee te maken.

Hallo ​@Tommie van Odido, Ik ben op dit moment in overleg met Vincent om enkele nieuwe instellingen uit te proberen. Momenteel is de Huawei ONT geregistreerd. Zou je tijdens een testperiode van een uur de Fritz!Box-ID willen registreren, zodat ik daarna weer online kan met de Huawei ONT? Ik kan dit vandaag of morgen testen binnen een tijdsinterval van een uur. Laat me weten zodra je de Fritz!Box hebt geregistreerd. Alvast bedankt!

Dat is wel flauw van de AVM. 1TR112 is een specificatie voor Deutsche Telekom. Maar AVM Nederland verkoopt dit product in Nederland, dan is het toch gek dat ze hun product veranderen omdat Deutsche Telekom op het netwerk van Deutsche Telekom in Deutschland een bepaalde specificatie hanteert? Hebben we in Nederland niks mee te maken.

Hallo ​@GebruikersnaamRandomTekst, Vandaag ontving ik een rectificatie van een AVM-medewerker uit Nederland. Hij gaf aan dat de betreffende specificatie alleen geldt voor Fritz!Boxen die in Duitsland worden gebruikt.

Als je onder Systeem -> Regio Taal, 'Nederland' als land hebt geselecteerd, is de genoemde specificatie dus niet van toepassing.

Hallo ​@Tommie van Odido, Ik ben op dit moment in overleg met Vincent om enkele nieuwe instellingen uit te proberen. Momenteel is de Huawei ONT geregistreerd. Zou je tijdens een testperiode van een uur de Fritz!Box-ID willen registreren, zodat ik daarna weer online kan met de Huawei ONT? Ik kan dit vandaag of morgen testen binnen een tijdsinterval van een uur. Laat me weten zodra je de Fritz!Box hebt geregistreerd. Alvast bedankt!

Hallo ​@Ishana van Odido, Bij wie van de Odido-moderatoren ik kan ik aanstaande maandag (23-12) mijn Fritz!Box-ID (tijdelijk) laten wijzigen, zoals ik bovenstaand aan Tommie had gevraagd? Het gaat puur om testdoeleinden.
De afgelopen tijd heb ik geprobeerd dit via jullie 'telefonische' collega's te regelen, maar zij kunnen dit blijkbaar niet?
Alvast bedankt!

Hi ​@JurDido, dat kan wel met mij. Wil je hier het modemID delen? En hoelaat komt het maandag uit? Ik ben vanwege meetings beschikbaar tussen 11:00 en 16:15. Ik hoor het graag!

Reageer