Beantwoord

Inkomende glasvezel punt in meterkast opeens gedeeld met andere buur

  • 8 May 2022
  • 7 reacties
  • 313 Bekeken

Reputatie 3

Hallo!

Ik heb al een aantal jaar glasvezel van T-Mobile in een KPN Netwerk gebied.

Vorige week was hier een bedrijf in opdracht van KPN Netwerk om voor de buur glasvezel van KPN aan te sluiten.

Echter, dit complex is groot en lastig om een nieuwe glasvezel lijn naar de bergingen te routen (bij mij was het ook drama en dagen werk).
Naast dit, is volgende KPN Netwerk het verdeelpunt in de berging vol. Er kunnen geen aansluitingen meer op.
Hierdoor hebben zij via mijn meterkast het bestaande inkomende lijn gesplitst naar de buur.

Is dit een probleem en mag dit eigenlijk wel? Merk ik hier zelf iets van met een 1GBPS lijn?

Thanks!

Eventueel kan ik een foto maken indien nodig van hoe het er nu uitziet.

icon

Beste antwoord door yalerta 8 May 2022, 19:39

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Joaonl 

Is er geen tweede glasvezel via jouw meterkast naar de buurman gebracht? Een foto zal hierbij wel meer duidelijkheid geven.

Reputatie 3

Hallo @Joaonl 

Is er geen tweede glasvezel via jouw meterkast naar de buurman gebracht? Een foto zal hierbij wel meer duidelijkheid geven.

Zie foto hieronder.

Rode pijl is dus een nieuwe kabel die naar de buur gaat. Daar hebben zij een extra kastje op gemonteerd.
Kan het zijn dat zij in de bestaande leiding (witte buis) een extra draad getrokken hebben?

 

Reputatie 7
Badge +5

Ja het is mogelijk, veel glasvezelkabels hebben/hadden al bij de eerste aanleg 2 glasvezel aders.

Dat 2e adertje was een soort backup.

In een dergelijk geval zal er niets aan jouw aansluiting gewijzigd zijn en hebben de bovenburen ook een volledige glas aansluiting tot hun beschikking.

Reputatie 3

Ja het is mogelijk, veel glasvezelkabels hebben/hadden al bij de eerste aanleg 2 glasvezel aders.

Dat 2e adertje was een soort backup.

In een dergelijk geval zal er niets aan jouw aansluiting gewijzigd zijn en hebben de bovenburen ook een volledige glas aansluiting tot hun beschikking.

Ah goed om te weten, dus ik hoef mij niet druk te maken dat mijn kabel gedeeld wordt zo te lezen.

Hij had het inderdaad over een B kabel oid, kan mij niet precies herinneren welke benaming.

Reputatie 7
Badge +14

Geen probleem dus, alleen is er geen alternatieve vezel meer voor jou. Dus als de eerste kapot gaat (kleine kans hoor) dan zal die gerepareerd moeten worden i.p.v. dat de B vezel dan aangezet wordt.

Geen probleem dus, alleen is er geen alternatieve vezel meer voor jou. Dus als de eerste kapot gaat (kleine kans hoor) dan zal die gerepareerd moeten worden i.p.v. dat de B vezel dan aangezet wordt.


Die 1ste vezel wordt dan toch gerepareerd, hoogstens kon een monteur van de provider je dan tijdelijk op de 2de vezel zetten tot dat de onderaannemer van KPN Netwerk de schade op de 1ste vezel had hersteld (in dit geval toch niet mogelijk, bij deze ftu variant wordt de 2de vezel niet met een connector afgewerkt maar zit die los opgerold in het doosje). KPN Netwerk laat maar zelden toe dat men zonde grondige reden de 2de vezel inlast en de 1ste ongerepareerd achterlaat.

Reputatie 3

Geen probleem dus, alleen is er geen alternatieve vezel meer voor jou. Dus als de eerste kapot gaat (kleine kans hoor) dan zal die gerepareerd moeten worden i.p.v. dat de B vezel dan aangezet wordt.

Dat gebruikten ze ja! B-Vezel benaming.

Allen bedankt voor jullie antwoord. Alles ok dus!