Ik ben recent (Juni/Juli) klant bij Odido geworden en heb momenteel een 1Gbps internet-only abbonnement.
Ik ervaar een aantal problemen en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen adviseren/helpen.
Probleem 1:
Op willekeurige momenten maar vooral in de avond is het internet heel traag. De meeste websites laden extreem langzaam of helemaal niet en het spelen van online games is onmogelijk. Het bekijken van streams lukt soms in een lagere kwaliteit maar de stream wordt regelmatig onderbroken. Het is niet zo dat er helemaal geen internet meer is. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds een ping sturen naar verschillende endpoints op het internet (8.8.8.8 & 1.1.1.1). Maar het 'normaal' browsen van het internet is tijdens deze problemen niet mogelijk.
Het uitvoeren van een test via Speedtest.net lukt soms wel tijdens deze problemen. Ik zie alleen dat de latency heel hoog is en er zijn ook regemaltig momenten waarop ik deze test niet kan uitvoeren.
Ik ervaar deze problemen zowel bekabeld als via de Wi-Fi. Om uit te sluiten dat het te maken heeft met mijn netwerk apparatuur heb ik mijn computer direct aangesloten op de Zyxel. Ook in deze opstelling ervaar ik de problemen. Als de problemen zich voor doen heb ik ook wel eens de Zyxel herstart maar dit maakt geen verschil. Daarnast heb ik ook de DNS servers aangepast maar dit maakt ook geen verschil.
Om beter inzicht te krijgen wanneer de problemen zich exact voor doen heb ik een server bekabeld aangesloten op de Zyxel. De server voert elke 15 minuten een test uit middels de officiële Speedtest.net CLI application en deze resultaten sla ik op in een database. De speedtests worden uitgevoerd naar de Odido server. Zie hieronder een aantal grafieken van de afgelopen dagen. Sommige grafieken laten een aantal 0 resultaten zien. Op dat moment was het niet mogelijk om een Speedtest uit te voeren.
Probleem 2:
Zoals in de bovestaande grafieken te zien is haal ik regelmatig niet de upload snelheid waarvoor ik betaal. Hebben jullie een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Naar mijn idee zit dit probleem niet in mijn netwerk. Het kan nog te maken hebben met de Zyxel maar deze functioneert prima buiten de avond uren zoals te zien op de grafieken.