Beantwoord

Ik kan synology nas niet meer gebruiken sinds overstap naar tmobile/odido

  • 31 October 2023
  • 12 reacties
  • 309 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 6 reacties

Sinds ik ben overgestapt van KPN naar Tmobile is mijn Nas onbereikbaar.

  • Quickconnect gebruik ik doet het niet meer
  • verbindingen op de nas zelf als update e.d. doen het ook niet

hoe krijg ik dit weer werkend?

icon

Beste antwoord door Wruth 15 March 2024, 14:51

Bekijk origineel

12 reacties

Hoi @Wruth 

Waarschijnlijk is het ip reeks anders.

Download Synology Assistant en pas je instellingen van je Synology aan. (ip adres)

Link

 

Hoi, 

Dat aanpassen op het modem heb ik al gedaan. Naar de ip range van kpn. 

Via een laptop o.i.d.kan ik ook gewoon inloggen in dsm. Maar ik kan het downloadcentrum niet gebruiken bijv. Alle verbindingen van binnen naar buiten en van buiten naar binnen doen het sinds tmobile niet meer. 

Grt

@Wruth 

Je zou Quickconnect eens opnieuw kunnen doorlopen.

Link

Ik gebruik het zelf niet op die manier maar via het public ip adres ddns voor dscam.

Andere services doe ik alleen via een vpn tunnel naar home netwerk.

Maar via Quickconnect zal het ook prima moeten werken.

 

 

Heb ik al gedaan. 

 

Probleem is dat ik geen verbinding van buiten naar binnen krijg en vice versa. Ik heb al gelezen dat dit een tmobile issue is omdat bridge mode niet aan staat o.i.d..

Dan zou je het ook nog via public ip kunnen doen.

Dat is minder veilig maar als je niet poort 5000 of en 5001 open zet naar buiten kan het wel.

En een goed wachtwoord.

Zet dan bijvoorbeeld poort 50xx open.

Je kan ook een vpn draaien op je Synology.

En dan via vpn in je lokaal netwerk en dan inloggen in je Synology.

Maar volgens mij moet Quickconnect gewoon werken.

Ik kan dat niet testen omdat ik een eigen router gebruik.

En dat is niet vergelijkbaar met Uw situatie.

 

 

Oke maar ik word doorverwezen door de helpdesk

omdat het standaard modem het issue is. Ik ben geen it-er. Dus veel van de aangeboden oplossingen zijn voor mij geen optie. Daarnaast kan ik in dsm nIets (ook geen contact leggen met Synology) omdat alles geblokkeerd wordt.

 

Sinds ik ben overgestapt van KPN naar Tmobile is mijn Nas onbereikbaar.

  • Quickconnect gebruik ik doet het niet meer
  • verbindingen op de nas zelf als update e.d. doen het ook niet

hoe krijg ik dit weer werkend?



Hier hetzelfde probleem na overstap van Tweak naar Odido.
Gevonden dat Synology default DNS adressen gebruikt.
Door de DNS adressen uit de Zyxel router over te nemen was het probleem meteen opgelost en werkte alles weer.

 

DSM → ControlPanel → Network → General → Manually configure DNS server:
 

 

Sinds ik ben overgestapt van KPN naar Tmobile is mijn Nas onbereikbaar.

  • Quickconnect gebruik ik doet het niet meer
  • verbindingen op de nas zelf als update e.d. doen het ook niet

hoe krijg ik dit weer werkend?

Sinds ik ben overgestapt van KPN naar Tmobile is mijn Nas onbereikbaar.

  • Quickconnect gebruik ik doet het niet meer
  • verbindingen op de nas zelf als update e.d. doen het ook niet

hoe krijg ik dit weer werkend?



Hier hetzelfde probleem na overstap van Tweak naar Odido.
Gevonden dat Synology default DNS adressen gebruikt.
Door de DNS adressen uit de Zyxel router over te nemen was het probleem meteen opgelost en werkte alles weer.

 

DSM → ControlPanel → Network → General → Manually configure DNS server:
 

 


Bedankt voor de reactie, helaas werkt dit bij mij niet, hij blijft aageven op de quickconnect pagina.

 

Sinds ik ben overgestapt van KPN naar Tmobile is mijn Nas onbereikbaar.

  • Quickconnect gebruik ik doet het niet meer
  • verbindingen op de nas zelf als update e.d. doen het ook niet

hoe krijg ik dit weer werkend?

Hoi @Wruth 

Waarschijnlijk is het ip reeks anders.

Download Synology Assistant en pas je instellingen van je Synology aan. (ip adres)

Link

 

Het probleem is niet dat ik mijn Synology niet kan bereiken van binnen uit. Het probleem is dat ik sinds tmobile/odido niet meer naar buiten kan vanaf de synology (voor ondersteunig, updates e.d.) en dat ik niet meer van buiten naar binnen kan vanuit quickconnect.

Reputatie 4

Wat staat er bij je gateway? Die is standaard voor odido 192.168.178.1
Als die niet goed staat dan krijg je sowieso geen verbinding naar buiten. Dit heeft overigens niet te maken met al dan niet bridge instellingen op een modem. Quickconnect werkt altijd als je maar naar buiten komt.

DSM → ControlPanel → Network → Network Interface → Bond 1
Meestal bond 1 maar kan ook zijn dat het iets anders heet. Daar klik je op bewerken/edit en dan onder ipv4 pas je je gateway adres aan naar het ip-adres van de modem.

Mod edit:

Wat staat er bij je gateway? Die is standaard voor odido 192.168.178.1
Als die niet goed staat dan krijg je sowieso geen verbinding naar buiten. Dit heeft overigens niet te maken met al dan niet bridge instellingen op een modem. Quickconnect werkt altijd als je maar naar buiten komt.

DSM → ControlPanel → Network → Network Interface → Bond 1
Meestal bond 1 maar kan ook zijn dat het iets anders heet. Daar klik je op bewerken/edit en dan onder ipv4 pas je je gateway adres aan naar het ip-adres van de modem.

ahh hier zat de oplossing, bedankt. 

uiteindelijk 1 vd 2 ethernetpoorten op dhcp gezet en de andere op vast ip

DSM → ControlPanel → Network → Network Interface → Bond 1

Reputatie 4

ahh hier zat de oplossing, bedankt. 

uiteindelijk 1 vd 2 ethernetpoorten op dhcp gezet en de andere op vast ip

DSM → ControlPanel → Network → Network Interface → Bond 1

Graag gedaan, daarvoor zitten we hier. Overigens als je voor beide aansluitingen een apart ip adres kunt instellen heb je hem waarschijnlijk niet op adaptive load balancing staan, dat is wel het meest handige want dan regelt je synology alles gewoon zelf. Een vast ip adres is wel handig als je op basis van ip naar de nas gaat.

Zorg dan wel dat je een ip adres gebruikt wat buiten de range van je zyxel valt, in de zyxel kun je aangeven wat de range voor de dhcp server moet zijn en het is dan handig om die gewoon iets later te laten beginnen. Normaal begin de dhcp bij 192.168.178.2 en eindigt bij 192.168.178.254, als je dit laat starten bij 192.168.178.100 dan heb je dus 99 adressen die je handmatig kunt gebruiken. Je subnet is in dit geval trouwen 255.255.255.0 

Op je synology zou je dan bijvoorbeeld ip adres: 192.168.178.2 kunnen gebruiken met gateway 192.168.178.1 en subnet 255.255.255.0 in combinatie met adaptive load balancing mag er dus een netwerkpoort van je syno uitvallen en merk je eigenlijk helemaal niets. Laat je hem staan zoals nu moeten ze beide blijven werken en ga je over de ene poort op ip en de andere over synodns.

Reageer