ik kan mijn interne servers (Deurbel en beveiligingscamera) niet meer bereiken


Reputatie 2

Hallo,

ik heb nu een naantal maanden odido glasvezel en ben over het algemeen tevreden.
Alleen ik kan nu al een tijd mijn camera's en deurbel niet meer bereiken.
Vroeger bij ziggo verbond ik via mijn DDNS van de asus router met deze appraten. Dat ziggo modem stond in bridge mode. 
Toen bij odido modem werd geinstalleerd bleek dat niet mogelijk en heb ik mijn Assus in DMZ achter het modem ( ik heb een vrij uitgebreid netwerk met vaste IP adressen waar diverse apparaten onderling communiceren dus wil niet alles over gaan zetten op een andere router. Daarbij is de ASUS ook een stuk krachtiger.

Ik heb al via DSN detect mijn ip adres opgezocht maar kan ook daarmee niet naar mijn camera verbinden via IP:poortnummer. 

Mijn homeassistant kan ik wel bereiken via cloudflare mogelijk zou ik zo ook de camera's kunnen bereiken maar heb geen idee of dat zou kunnen en hoe dat dan te configureren

Iemand tips??

 

Teresa van Odido 1 maand geleden

Welkom op onze Community! @bhennink 

Ik help je graag verder, zodat je weer toegang krijgt tot jouw camera's op deurbel. Lukt het met de tip van @harmenzo?

Ik heb je sowieso op de lijst gezet voor de firmware update van het modem. Ik verwacht dat je deze morgen in de loop van de dag ontvangt.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 3

Het eenvoudigste zou zijn de Asus rechtstreeks op de ONT aansluiten met een netwerkkabel. (De Zyxel gebruik je dan niet meer.)

Op de Asus moet je dan vlan=300 instellen. Telefonie kan misschien ook, maar is dan wat ingewikkelder.

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @bhennink 

Ik help je graag verder, zodat je weer toegang krijgt tot jouw camera's op deurbel. Lukt het met de tip van @harmenzo?

Ik heb je sowieso op de lijst gezet voor de firmware update van het modem. Ik verwacht dat je deze morgen in de loop van de dag ontvangt.

Reputatie 2

Het eenvoudigste zou zijn de Asus rechtstreeks op de ONT aansluiten met een netwerkkabel. (De Zyxel gebruik je dan niet meer.)

Op de Asus moet je dan vlan=300 instellen. Telefonie kan misschien ook, maar is dan wat ingewikkelder.

hoi daar zeg je wat, ik had ook al ergens gelezen dat dat ook zou moeten kunnen maar dan heb ik idd een probleem met mijn telefonie. Die is voor mij wel noodzakelijk 

Reputatie 2

Welkom op onze Community! @bhennink 

Ik help je graag verder, zodat je weer toegang krijgt tot jouw camera's op deurbel. Lukt het met de tip van @harmenzo?

Ik heb je sowieso op de lijst gezet voor de firmware update van het modem. Ik verwacht dat je deze morgen in de loop van de dag ontvangt.

hi @Teresa van Odido  gaat deze updat het probleem dan oplossen want met de asus direct p[ de ONT geeft een probleem met mijn vaste telefoon

Reputatie 3

@bhennink

Ik weet niet waarom @Teresa van Odido denkt dat een firmware upgrade je gaat helpen, maar je komt er zelf snel genoeg achter of het werkt of niet.

Je schrijft dat je Asus in DMZ mode staat, maar wat heb je op de Zyxel gedaan om wat je wilt mogelijk te maken? De Zyxel kan je weliswaar niet in bridgemode zetten, maar je kan wel port forwarding (en ook DMZ dacht ik) instellen. Daarmee krijg je de boel mogelijk wel aan de praat (ook zonder cloudfare o.i.d.). De constructie met twee routers achter elkaar is alleen weer niet zo heel fraai, vandaar dat ikzelf indien mogelijk de voorkeur zou geven om dan alleen de Asus te gebruiken (of anders de Zyxel).

Kun je aangeven wat het probleem is met vaste telefonie zonder de Zyxel? Misschien is dat namelijk wel op te lossen.

Reputatie 2

ik heb op de zyxel een DMZ ingesteld naar de ASUS toe.
wat ik al schrijf mijn home assistant kan ik wel  bereiken.
IK ben ook geen voorstander van 2 routers achter elkaar maar was  zo snel de simpelste oplossing.

Ik heb vaste telefonie via odido dus op de Zyxel aan gesloten. Zie gebruik ik voor mijn alarm voor meldingen.

Volgens bij is er op de ASUS geen telefoon poort. Misschien zou ik de Zyxel achter de ASUS kunnen zetten en dan telefoon hebben maar heb geen idee of dat kan werken

 

Reputatie 3

OK, als je DMZ goed op de Zyxel hebt ingesteld, en op de Asus zijn alle instellingen hetzelfde als toen je nog bij Ziggo zat, dan zou het eigenlijk gewoon moeten werken. Maar er kan natuurlijk altijd iets meespelen waar je in eerste instantie niet aan denkt, zoals bijvoorbeeld UPnP, wat dan mogelijk ineens niet meer werkt als je 2 routers achter elkaar zet. (Ik zeg niet dat dat in dit geval aan de hand is; het zomaar een losse flodder van mij om te illustreren wat voor soort zaken roet in het eten kan gooien.)

Wat betreft de Zyxel achter de Asus zetten: v.z.i.w. kan dat niet. (En als ik het mis heb, dan ben ik zelf ook zeer geïnteresseerd in de oplossing die daarvoor gevonden is.)

Er is misschien wel iets mogelijk met een extra, los apparaatje voor telefonie aanschaffen. Zelf heb ik hier alleen geen ervaring mee, en ik kan het helaas zo snel ook niet meer voor je terugvinden op het forum.

Iemand?

 

Reputatie 2

op tweakers schreef iemand:
 

Hmm bedenk net dat ik dan mijn vaste lijn kwijt ben en die hab ik echt nodig 

Je zou de Zyxel achter de Asus kunnen zetten, je moet dan alleen even VLAN 300 van de WAN van de Zyxel verwijderen als het goed is werkt hij dan gewoon als een ATA. Het stroomgebruik blijft dan hetzelfde, maar je hebt geen dubbel NAT voor je internet verkeer.

Reputatie 3

Ik dacht dat je niet zo maar even VLAN 300 van de WAN van de (Odido-)Zyxel kon verwijderen. Als ik het mis heb, hoor ik graag hoe je dat wél kan doen.

 

Reputatie 2

Waar zou ik de gegevens kunnen vinden om een voip module in te stellen?

Reputatie 3

Voor je voip instellingen, kijk hier maar eens:

https://community.odido.nl/vast-bellen-494/guide-voip-sip-inloggegevens-achterhalen-met-de-zyxel-323022

P.S. wat je wellicht ook zou kunnen doen is alléén de deurbel met de Zyxel verbinden en verder alles zo laten. (Maar dat had je wschl. zelf ook al bedacht. Bovendien zit je dan nog steeds 2 routers achter elkaar.)

Reputatie 2

Voor je voip instellingen, kijk hier maar eens:

https://community.odido.nl/vast-bellen-494/guide-voip-sip-inloggegevens-achterhalen-met-de-zyxel-323022

P.S. wat je wellicht ook zou kunnen doen is alléén de deurbel met de Zyxel verbinden en verder alles zo laten. (Maar dat had je wschl. zelf ook al bedacht. Bovendien zit je dan nog steeds 2 routers achter elkaar.)

had ik wel even over gedacht maar dan kan ik nog steeds niet bij de rest van mijn camera's
Mogelijk ga ik het anders oplossen met een GSM gateway zodat ik echt een backup verbinding heb. Dan zeg ik mijn vaste lijn bij odido op

Reputatie 7
Badge +9

De firmware is geupgraded @bhennink! Lukt het nu wel om een verbinding tot stand te krijgen? 

Reputatie 2

Nope, Helaas nog niet dus ga n=maar voor een andere oplossing en even kijken hoe ik jey met mijn vaste lijn doe. Misschien toch via voip module of gsm

Reputatie 3

Nope, Helaas nog niet dus ga n=maar voor een andere oplossing en even kijken hoe ik jey met mijn vaste lijn doe. Misschien toch via voip module of gsm

Die zyxel is wel een beetje een brak apparaat. Wat ik zelf gedaan heb is een fritz erachter gezet en mijn vaste telefonie via een andere provider laten lopen, dat is wel even knutselen aangezien je wel een forward van de vaste voip poort kunt doen vanaf de zyxel maar die niet kunt gebruiken op een andere router als je die rechtstreeks aansluit omdat odido dat blokkeert.

Reputatie 2

heb al een 2e hands 4G gsm gateway op de kop getikt. Daar zit ook backup batterij in dus wat er ook gebeurt er wordt dan alarm geslagen als het nodig is

Reputatie 7
Badge +6

@bhennink Ik gebruik zelf een VOIP-ATA, de Grandstream HT801. Dan kun je de Zyxel helemaal weglaten. Die verwacht namelijk VLAN 300 voor internet en telefonie en dat kun je er niet uithalen. Een alternatief zou zijn om met een managed switch te werken, maar dat is weer een apparaat erbij.

Wat betreft je deurbel en camera: kun je ze wel intern op je LAN bereiken? Zo niet, dan gaat het van buitenaf ook niet lukken en moet dat eerst opgelost worden. Ik ben benieuwd wat de stand van zaken is. Dan kunnen we van daaruit meedenken.

Reputatie 2

binnen gaat prima.

EN ik heb voor deze oplossing gekozen omdat dit echt een alternatieve verbinding is helemaal los van de internet via glas.

Reputatie 2

Ook ik heb een Zyxel en wil die houden vanwege tv en telefonie.

Daarachter wel een eigen router. Wat bij mij werkt om apparaten in het LAN te kunnen benaderen vanaf buiten:

Zyxel DMZ naar eigen router 

In de eigen router dan een portforward naar het IP adres van bv camera met juiste poortnummer erachter, dus bijv. 192.168.1.111:3333 (IP adres en poortnummer aanpassen naar wat bij jou van toepassing is)

(In de Zyxel hoef je geen portforward op te geven de Zyxel lles al doorlaat naar de eigen router want die staat in de DMZ)

Let er wel op dat de Zyxel DHCP server is voor jouw eigen router en alle apparaten die rechtstreeks op de Zyxel zijn aangesloten (gebruik daar bijvoorbeeld een IP range van 192.168.200.xx)

Jouw eigen router moet dan als DHCP server fungeren voor alle apparaten die daarop zijn aangesloten (LAN of WiFi) en hanteer daar een andere IP-range, bijv. 192.168.1.xx

 

Succes

Reputatie 2

Hi IK heb de cofig ookhier zoals jij het aangeeft, maar dan nog kan ik niet bij mijn camera's.
Allen hebben al mijn interne apparaten een vast IP Op mijn asus.
IK ga mijn telefonie van de oude vaste lijn opzeggen denk ik. Ik gebruik deze nergens anders meer voor en ik krijg er hoogstens ongewenste spam telefoontjes op.
 

Reputatie 2

ik heb hier iig nu de zyxel er tussen uit en dt werkt,

Heb het nu direct met de asus aangesloten en het werkt helemaal zoals het hoort.
Voor mijn alarm heb ik een GSM agateway toegevoed dus echt een 2e verbindig:)

En kijk het camerasysteem is ook weer gewoon bereikbaar.:) Kortom ikke happy

 

Reputatie 7
Badge +9

Fijn om te horen dat het gelukt is @bhennink, alvast een prettig weekend! 

Reputatie 2

Yep zeker en ik ga dan als mijn huidige aanbieding verloopt ook mijn vaste lijn bij jullie opzeggen scheelt toch weer iets;)

Reageer