Ieder jaar WAN verbinding problemen door DHCP Odido
Ik heb een eigen USG pro en dit is de 2e keer dat ik dit probleem heb. Nu ligt mijn internet verbinding er een dag uit. (vorige keer was 7 januari dit jaar)
Vorige keer is dit vanzelf opgelost door een dag te wachten, router herstarten. Dit hoop ik nu ook, dat zou betekenen dat ik morgen weer verbinding heb. Ik heb nu internet via een onbeperkt odido abbo, niet van mij.
Mocht dit morgen niet opgelost zijn ga ik bellen. Mocht het wel zo zijn, kan dit permanent opgelost worden? Heel irritant dit!
Wat ik zie is dat er vanuit de WAN geen IP adres word gegeven. Ik vermoed dat vanmorgen de DHCP lease ophield om 8:41 uur. De vorige keer had ik exact hetzelfde probleem en symptomen.
Wat niet meehelpt is dat als je belt altijd gevraagd wordt het originele modem er aan te hangen, wat uiteraard ook niet werkt. En je dan eigenlijk gelijk het advies krijgt om een monteur langs te laten komen. Eigenlijk zou je direct iemand willen hebben die ff die lease vrij kan geven. Of geforceerd nieuwe adressen uit kan delen.
Ik ben wel benieuwd of dit opgelost kan worden? Mocht er morgen geen internet zijn, meld ik mij ook weer hier.
Bladzijde 1 / 1
En ja hoor, gisterenavond om 22:14 weer een ip adres. Weekend was voorbij :-)
Ik heb het even terug gezocht, maar het is om de +/- 11 maanden. Op zich niet erg om er heel even uit te liggen, maar het is iedere keer wel ongeveer een dag. Dat vind ik wel lang voor iets wat gewoon geautomatiseerd moet werken. Ik ben benieuwd of hier een oplossing voor kan komen?
Hi @Ferrox, welkom op onze Community!
Dit is inderdaad erg vreemd. Ik kan niet zoveel zien omdat je je eigen modem aangesloten hebt, wel kan ik een vrij hoge demping zien. Ik wil toch vragen of @Pieter_B, @louisL en @TMTV hier een deskundige blik op willen werpen. Ben toch benieuwd waar dit door komt.
De demping zou kunnen komen omdat ik 10 meter pigtail door de kruipruimte heb liggen vanaf de ONT naar mijn router.
Los daarvan, ik heb het hele jaar perfect internet en het niet uitgeven van een IP adres door de DHCP server van Odido staat los van de demping. Dan zou ik veel packet loss moeten hebben, maar dan heb ik wel meer probleempjes dan 1 keer in het jaar het ip adres...
Klopt, die had ik ook gezien en had gewacht met updaten tot het gefixt was (toen zat ik met dezelfde router bij een concurrent op het glas.)
Echter al zou dit het probleem zijn, vorige keer had ik de door T-Mobile geleverde router met de media converter (ONT heet dat ding toch?) aan de lijn gehangen en die gaf exact hetzelfde probleem. Geen DHCP en een 0.0.0.0 WAN adres. Daarmee is het toch uitgesloten dat het aan mijn router zou liggen?
Ik heb nu weer 0 verbindings issue’s sinds die eene dag. Ik weet niet wat handig is dat als het over 11 maanden weer voorkomt waar ik me kan melden? Want de helpdesk die komt er al helemaal niet uit En voordat het bij de juiste persoon ligt is het weer vanzelf opgelost..
@Tommie van Odido kun jij zien of er in de tijd dat dit probleem optrad ergens een DHCP pool uitgeput was? Dat ook de zyxel problemen had doet inderdaad vermoeden dat dit een DHCP probleem on jullie netwerk was?
@louisL Als het zo was, dan is er in elk geval geen melding van gemaakt bij ons. Ik kan niet inzien dat er op dat moment een probleem omtrent de DHCP of de gebruikte IP-pool was.
Al met al blijft dit een bijzonder issue. Wat is handig om te doen als het weer voorkomt? We zijn inmiddels weer enige tijd verder en ik heb nu nog steeds goed werkend internet…
@Ferrox Fijn om te lezen dat het internet werkt naar behoren! @Tommie van Odido is nu aan het genieten van zijn welverdiende vakantie. Wanneer hij weer aanwezig is komt hij hier op terug. Misschien heeft @louisL nog tips?
@Teresa van Odido Helaas, ik heb niet meer suggesties. Als de Zyxel precies dezelfde problemen gaf lijkt het probleem wel iets in jullie netwerk te zijn. Het vervelende is dat het lastig is om dit te onderzoeken als het probleem weer weg is. Ik vermoed iets van DHCP problemen (jullie DHCP server die niet goed werkte of tijdelijk geen adressen beschikbaar had.
Ok , as we speak is het probleem terug na een herstart van de usg. Ik krijg wederom geen IP adres van de dhcp server. Wat nu?
ook niet met de Zyxel?
Ik heb de moderators gevraagd eens te kijken of zij wat kunnen zien.
Ga ik proberen
De zyxel kreeg wel verbinding via de nt converter, dus dan lijkt het hier te zitten.
ik heb het probleem gevonden, de glaskabel van de nt naar de router is niet helemaal lekker meer.. dus toch die demping. Voor nu zit ik op koper, dat werkt gelukkig ook nog.
waarom de vorige keer ook de zyxel niet online kwam weet ik ook niet. Kan iemand de demping nog checken? Of die nu wel oké is?
Hmm, ik wil ook een nieuwe tranciever kopen zodat alles is uitgesloten. Ik zie nu dat die te krijgen is in 10, 20 en 40 KM met de juiste golflengtes.. Welke adviseren jullie om te pakken? Ik had nu de 10KM maar wellicht dat die te beperkt is geweest?
Ik kan me niet voorstellen dat een 10km module niet genoeg is: de afstand naar de POP zal echt niet langer zijn. Met 20 of 40km modules loop je denk ik de kan dat de receiver in de module verblind wordt door de POP. Een verlenging met 10 of 20m met een extra koppeling zou niet veel extra demping moeten opleveren.
Kun je inloggen op je eigen ONT en kijken wat de demping is? Vaak hebben ze een web interface waarin je dt kunt zien:
Voor de Huawei vindt je username en password achterop de ONT. Sluit een pc aan direct op de ONT met een ip-adres in de 192.168.100.x range, de ONT zit dan op 192.168.100.1
Vergelijk zo mogelijk de demping (RX receive) van de ONT direct op het punt waar de glasvezel binnenkomt met die aan het eind van de verlengkabel, dan weet je wat die aan extra demping oplevert
Hoi Louis,
Ik heb die ONT open gemaakt, en daar zit warempel een 20KM module in.
Wat jij aangeeft kan ik nog wel een keer controleren.
Voor nu heb ik daarom ook een nieuwe glas kabel en een 20KM module besteld. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen.
@Tommie van Odido , zo juist een nieuwe pigtail getrokken en de 20km module geïnstalleerd. Had meteen internet. Kun je kijken of de demping nu beter is?
Hey @Ferrox, de demping is nog steeds aan de hoge kant. Ik denk dat het ergens in de POP niet goed gaat. Voordat ik iemand hiervoor kan aansturen dient ons eigen apparatuur aangesloten te zijn en een daar heb ik een goede lijnmeting en bekabelde speedtest voor nodig.
Ik heb nu dit als speedtest, bekabeld via glas rechtstreeks op de USG en een 16 poorts POE switch naar mijn dock:
Lijkt me dikke prima.
De geleverde router aansluiten is nu wat lastiger, dat moeten we wellicht plannen zodat we de meeting kunnen doen? Want ik moet dan even zonder internet zitten… (iets met de vrouw die gewend is dat internet altijd beschikbaar is… haha)
@Ferrox Voor de zekerheid: heb je wel een glasvezel met de juiste (kleur) connectoren aan beide kanten? Groen = SC-APC, Blauw = SC-PC. Verkeerde connector kan een beschadiging aan de connector of socket veroorzaken EN een hogere demping…
Beide kanten (ONT en binnenkomende glasvezel) kunnen verschillende connectoren hebben.
Hoi @louisL , zeker. Ben daar heel voorzichtig mee geweest. De reden dat ik de ONT openhaal is om daar de connector van terug in het kastje te duwen, zodat deze niet op de groene connector komt. (ik heb beide aansluitingen in huis namelijk). Dan kan in ieder geval fatsoenlijk de groene afdekken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.