Beantwoord
Hulp gevraagd bij VLAN's op Netgear GS105e
Al een tijdje draait het systeem met een HG659, 2x switch van Netgear type GS105e. Ik heb voor het gemak hiervan een overzicht geschetst maar denk dat het laatste stukje instelling mist om de boel stabiel te houden.
Iemand die een helpende hand kan bieden.
Iemand die een helpende hand kan bieden.
Beste antwoord door tmoesel
Michel_1970 schreef:
Beste @tmoesel , bedankt voor de reactie. Ik heb nu poort 5 van slpkmr switch op VLAN ID 4 gezet.
Voor de zekerheid ( welke weet ik eigenlijk niet ) heb ik poort 1 van wnkmr switch ook op 4 gezet gezien dit de TV VLAN is.
Voor de zekerheid ( welke weet ik eigenlijk niet ) heb ik poort 1 van wnkmr switch ook op 4 gezet gezien dit de TV VLAN is.
Inderdaad moet je ook poort 1 van wnkmr switch op 4 zetten.
Verder ook PVID voor alle andere poorten die je gemarkeerd hebt als 'untagged' op beide switches aanpassen. Die moeten dan allemaal op 6.
Op welke VLAN zet ik poort 5 van woonkmr en poort 1 van slaapkmr switch. Tussen deze twee poorten zit de zo gehete TRUNK ( zowel VLAN 4 als 6 ).
??????????
Deze 2 poorten heb je gemarkeerd als 'tagged', dus daar hoeven de switches geen VLAN ID aan toe te kennen aan ethernetframes want die zijn al getagged met 4 of 6.
Wat wel tricky kan zijn is dat je jezelf (de PC waarmee je ID's instelt) kan uitsluiten als je b.v. iets niet correct instelt. Bij mijn TP-Link kan je VLAN 1 niet verwijderen, bij Netgears kan dat geloof ik wel, maar is niet nodig. Als je dat wel doet, zet dan eerst poort 5 van woonkmr en poort 1 van slaapkmr op 6, anders zou de switch wellicht de fout in kunnen gaan en resetten o.i.d.
Dat resetten kun je altijd doen mocht je jezelf hebben uitgesloten van de switch.
Reageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.