Skip to main content

In het verleden ben ik met tevredenheid overgestapt van Ziggo naar Tweak, later Odido. 
Het enige dat ik niet correct werkend kan krijgen is GTA 5 Online. Nu is dit waarschijnlijk voor het grootste gedeelte aan de manier hoe dit spel multiplayer verwerkt (P2P) te verwijten, echter werkte dit prima met alle providers hiervoor.

Een solo sessie werkt 100% prima, maar multiplayer is zo goed als onbruikbaar (veel lag en eindloze laadschermen). Dit gebeurt ongeacht of de andere spelers bij me in de buurt wonen, dus wordt niet veroorzaakt door een slechte kwaliteit verbinding tussen de andere spelers. Tijdens het spelen is het mogelijk om handmatig de verbinding met alle andere spelers te verbreken (waardoor ik alleen overblijf), dit lost alle problemen direct op. Natuurlijk zou ik liever samen met andere spelers willen spelen.

Wat ik geprobeerd heb om dit probleem te verhelpen:

• Andere PCs, maar deze geven allemaal hetzelfde resultaat. Deze systemen zijn ook getest op een Ziggo-verbinding en werken daar direct probleemloos (alles is bekabeld aangesloten). 
  • Portforwarding uitgevoerd, dit was voorheen bij Ziggo niet nodig maar wordt aangeraden om te testen. Dit maakte geen verschil. (NAT Type ingame is ‘moderate’).
  • UPnP + UPnP NAT-T ingeschakeld. Dit wordt aangeraden als manuele port forwarding niet mogelijk is. Ook dit maakte geen verschil (en gebruik ik natuurlijk liever niet). 
  • Pingplotters laten draaien tijdens het gamen. De verbinding bleef 100% stabiel, 0 packets lost, geen ruis en geen andere afwijkingen.

Wat ik nog niet heb geprobeerd (en graag zo wil houden):

• Firewall uitschakelen.
  • DMZ gebruiken.

De enige reden die ik nog kan verzinnen is dat mijn connectie met andere spelers toch op een bepaalde manier deels geblokkeerd wordt. Aangezien het spel prima werkt op een andere internetverbinding (met hetzelfde systeem) kan ik alleen mijn router nog als oorzaak aanwijzen (Zyxel EX5601-T1). 
Is er misschien een bepaalde optie of configuratie welke ik over het hoofd zie? 

Hallo ​@j8686 

Wij hebben hier een PlayStation 5 en GTA5 online werkt probleemloos over de WiFi icm de Zyxel-T56.

Met UPNP en UPNP NAT-T uitgeschakeld werkt dus ook niet?

Is de console rechtstreeks bekabeld aangesloten op de router of zit hier nog iets tussen?

Kan je ook niet online gamen met andere games?

Goedemiddag ​@Waqqas 
Bedankt, dat is goed om te weten!
In mijn geval maakt het inderdaad geen verschil of UPNP + UPNP NAT-T is ingeschakeld of niet, identiek bij manuele portforwarding.
Mijn PC is direct aangesloten op de router. Via wifi heb ik nog niet getest aangezien mijn router op een andere verdieping hangt, dus de wifi-functie ervan heb ik uitgeschakeld.

Andere games werken naar behoren, echter geven games welke ook gebruik maken van het P2P-protocol vergelijkbare problemen (o.a. Red Dead Online). Ook deze games heb ik getest door mijn PC tijdelijk op een andere internetverbinding aan te sluiten waardoor direct alle lag-problemen weg zijn. 

Voorheen dacht ik dat de oorzaak van deze lag door de andere spelers veroorzaakt werd, aangezien de lag pas ontstaat wanneer ik samen met andere spelers speel. Mochten deze spelers daadwerkelijk een slechte verbinding hebben dan zou dit (i.v.m. P2P) ook lag bij mij veroorzaken. 
Ook dit heb ik getest door enkele spelers in een lobby te verzamelen, deze hadden geen lag. Zodra ik deze sessie joinde zorgde ik ervoor dat de andere spelers ook begonnen te laggen. Dit was direct verholpen nadat ik weer vertrok, dus verwacht ik dat de oorzaak toch bij mij ligt.

Ook dit is getest via een andere internetverbinding en werkte toen prima (dus geen lag), terwijl mijn setup/instellingen/etc. identiek bleven. Hierdoor onstond het vermoeden dat er ergens iets in mijn setup/router ervoor zorgt dat de datastream tussen andere spelers verstoord wordt. Dit mede omdat mijn problemen identiek zijn aan een strict NAT type, ook al geeft GTA aan dat de mijne ‘moderate’ zijn (ongeacht portforwarding/UPNP wordt gebruikt of niet). 

Hey ​@j8686, welkom op onze Community!

Goed om te horen dat je al veel getest hebt. Zou je eens de DoS-Firewall eens willen uitschakelen? Dit schakelt de firewall niet volledig uit. Kan je kijken of dit het voor je oplost of niet? 

@Tommie van Odido 
Bedankt! Ik heb vanavond getest na de DoS-Firewall uit te schakelen, helaas maakte dit geen merkbaar verschil, de desync en disconnects met andere spelers bleef aanwezig.

Hmm okey, thanks voor het testen ​@j8686. Is dit op elke server die je speelt of alleen in servers uit bijvoorbeeld USA of Asia? 

@Tommie van Odido 
Graag gedaan! 
GTA Online maakt geen gebruik van servers maar gebruikt P2P lobbies, de connectie met andere spelers verloopt dus niet via een remote server. Dit is deels de oorzaak van het probleem, games die wel gebruik maken van een eigen server werken probleemloos. 

Wanneer GTA Online naar behoren werkt is er vrijwel geen desync te vinden wanneer ik met andere Nederlanders speel en ook vrijwel geen lag/desync wanneer ik met andere Europese spelers speel. De desync/lag wordt iets groter bij het spelen met Amerikaanse spelers, maar is nog zeer bruikbaar. Dit is vergelijkbaar met een normale game met een ping van 5ms bij het spelen met andere Nederlanders, 15ms bij Europese spelers en <50ms daarbuiten, allemaal erg bruikbaar dus.

In mijn geval is de desync gemiddeld zo’n 1-3 seconden met soms uitschieters van meer dan 10-20 seconden, ongeacht of ik met lokale spelers of hierbuiten speel. 

Reageer