In het verleden ben ik met tevredenheid overgestapt van Ziggo naar Tweak, later Odido.
Het enige dat ik niet correct werkend kan krijgen is GTA 5 Online. Nu is dit waarschijnlijk voor het grootste gedeelte aan de manier hoe dit spel multiplayer verwerkt (P2P) te verwijten, echter werkte dit prima met alle providers hiervoor.
Een solo sessie werkt 100% prima, maar multiplayer is zo goed als onbruikbaar (veel lag en eindloze laadschermen). Dit gebeurt ongeacht of de andere spelers bij me in de buurt wonen, dus wordt niet veroorzaakt door een slechte kwaliteit verbinding tussen de andere spelers. Tijdens het spelen is het mogelijk om handmatig de verbinding met alle andere spelers te verbreken (waardoor ik alleen overblijf), dit lost alle problemen direct op. Natuurlijk zou ik liever samen met andere spelers willen spelen.
Wat ik geprobeerd heb om dit probleem te verhelpen:
- Andere PCs, maar deze geven allemaal hetzelfde resultaat. Deze systemen zijn ook getest op een Ziggo-verbinding en werken daar direct probleemloos (alles is bekabeld aangesloten).
- Portforwarding uitgevoerd, dit was voorheen bij Ziggo niet nodig maar wordt aangeraden om te testen. Dit maakte geen verschil. (NAT Type ingame is ‘moderate’).
- UPnP + UPnP NAT-T ingeschakeld. Dit wordt aangeraden als manuele port forwarding niet mogelijk is. Ook dit maakte geen verschil (en gebruik ik natuurlijk liever niet).
- Pingplotters laten draaien tijdens het gamen. De verbinding bleef 100% stabiel, 0 packets lost, geen ruis en geen andere afwijkingen.
Wat ik nog niet heb geprobeerd (en graag zo wil houden):
- Firewall uitschakelen.
- DMZ gebruiken.
De enige reden die ik nog kan verzinnen is dat mijn connectie met andere spelers toch op een bepaalde manier deels geblokkeerd wordt. Aangezien het spel prima werkt op een andere internetverbinding (met hetzelfde systeem) kan ik alleen mijn router nog als oorzaak aanwijzen (Zyxel EX5601-T1).
Is er misschien een bepaalde optie of configuratie welke ik over het hoofd zie?