Skip to main content

  

In vergelijking met vrienden in de omgeving (andere FTTH providers) ervaar ik een hogere latency met Odido glasvezel naar bijv. Google/Cloudflare.

De eerste hop na de gateway voegt eigenlijk altijd ~10ms toe. Dit zorgt er voor dat ik niet/nauwelijks sub-10ms haal. Eindresultaat: Ping is enigzins vergelijkbaar met coax.

 

 

Odido (FTTH) vs Ziggo (coax)
Latency naar Netflix OpenConnect server bij Glasoperator (Odido/TM-NL)

37.143.80.26 betreft een Netflix OpenConnect Appliance (oca), dit is een Netflix cache server in het netwerk van Odido (het IP-adres is ook eigendom van AS-TMNL). De fast.com speedtest van Netflix maakt ook gebruik van deze appliance.

Ping -c1000 Netflix OCA: https://0x0.st/XZj5.log

 

Door de klantenservice meermaals doorverwezen naar de community over latency want dat wordt niet ondersteund door de klantenservice, enkel snelheid. (Latency is blijkbaar niet onderdeel van internetsnelheid). Eigen topic hier op verzoek van @Tommie van Odido.

 

Pingtest

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?)
    FortiGate(icm fs.com SFP+ ONT)
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
    Hele dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
    10Gb/s
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg
    Ping 8.8.8.8: https://0x0.st/XZjl.log
  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    Ping gateway: https://0x0.st/XZjk.log
    Ping hop1: https://0x0.st/XZjn.log

 

Speedtest bekabeld

  • Download: 1.5Gb/s
  • Upload: 1.3Gb/s
  • Unloaded latency: 10ms
  • Loaded latency: 14ms

Speedtest:

 

Hallo @id0 

Via welk netwerk levert Odido bij jou thuis?

Indien dit via Delta is dan zit dit netwerk er ook nog tussen waardoor de latency wat hoger is maar 10ms is nog steeds prima!

Helaas blijft het hierbij.


Hallo @Waqqas,

De netbeheerder is Open Dutch Fiber (ODF). 10ms is inderdaad geen slecht resultaat, maar wel hoger dan verwacht bij FTTH glasvezel. Elders op dit forum zag ik posts van vDSL met identieke ping.

De latency is vergelijkbaar aan mijn koper/coax verbinding van Ziggo (weliswaar stuk minder jitter/deviation). Ik vraag mij af waarom dit dan hoger is dan de concurrenten of andere klanten (ik heb screenshots van 5ms naar 8.8.8.8 zien rondzweven op dit forum de afgelopen dagen en dat is toch wel 50% verschil!)

Alvast bedankt.

 


@id0

Oh, via Open Dutch Fiber halen veel mensen 2-6ms dus dat kan wel beter. Kan je het ook eens testen met de Huawei ONT en Zyxel van Odido, zit er verder geen switch tussen je laptop of pc en router?


Goedemiddag @Waqqas,

Er zit wel een switch tussen, mijn PC heeft geen SFP+ poort. Ik heb een FS.com ONT (XGSPON on SFP+ / XGS-ONU-25-20NI) aaangesloten op een Aruba CX6100.

Mijn PC op diezelfde switch aangesloten met native/PVID VLAN 300 en vanuit daar getest (dus zonder Zyxel/FortiGate). De FortiGate ervaart dezelfde latency als mijn PC. De ping naar de gateway is wel gewoon netjes 1-2ms. Bij 10.10.14.129 gaat er ±9ms bij.

Ik kan niet testen met de Huawei ONT, dit vereist een aanpassing van het PON-ID/serienummer bij Odido en ik ben al erg blij dat ik dat heb geregeld (zie mijn post history in ander topic waar eigen ONT met XGSPON moeilijk blijkt).

Alvast bedankt!


Is 10-12 ms hoog voor Odido standaarden? Ik was laatst bij de overburen omdat ik zelf ook Odido overwoog, maar daar had ik een ping van 21ms. Gewoon met de router van Odido. 
 

Dat hoort dus niet zo? Want bij KPN heb ik een ping van 7-8 ms. Dat was de reden waarom ik Odido in de ijskast had gezet. 


Is 10-12 ms hoog voor Odido standaarden? Ik was laatst bij de overburen omdat ik zelf ook Odido overwoog, maar daar had ik een ping van 21ms. Gewoon met de router van Odido. 
 

Dat hoort dus niet zo? Want bij KPN heb ik een ping van 7-8 ms. Dat was de reden waarom ik Odido in de ijskast had gezet. 

Op het Odido netwerk GPON.

Fritzbox 5590 met GPON SFP module.

Daar achter een router waar alles achter draait een Netgear R9000. (Waar deze speedtest mee uitgevoerd is)

 


Hallo @Dennisweb 

Die 21ms is dat via glasvezel of DSL en had je een bekabelde verbinding of was je verbonden via de WiFi?

21ms is wel wat aan de hoge kant. Via het KPN netwerk is 10/12ms wel normaal voor Odido.


Hallo @Dennisweb 

Die 21ms is dat via glasvezel of DSL en had je een bekabelde verbinding of was je verbonden via de WiFi?

21ms is wel wat aan de hoge kant. Via het KPN netwerk is 10/12ms wel normaal voor Odido.

Glasvezel en via Wifi op het KPN-WBA netwerk. 


@Dennisweb

Met WiFi kan het wel eens zo zijn dat de latency wat hoger is vanwege externe factor. Hier varieert het meestal op de WiFi van 15 tot 40ms maar bekabeld is het altijd 10-12ms op KPN WBA 


Zojuist een moment gehad om de Zyxel T-56 te proberen ipv de FortiGate: dit maakt geen verschil.

Hoezo is mijn vraag trouwens beantwoord? Daar heb ik niet voor gekozen.
 


Excuses! @id0 Uit jouw bericht maak ik op dat het nog niet helemaal werkt na behoren. Ik heb het beste antwoord dan ook weer weggehaald. 

@Waqqas Kan jij nog eens meekijken?


Is 10-12 ms hoog voor Odido standaarden? Ik was laatst bij de overburen omdat ik zelf ook Odido overwoog, maar daar had ik een ping van 21ms. Gewoon met de router van Odido. 
 

Dat hoort dus niet zo? Want bij KPN heb ik een ping van 7-8 ms. Dat was de reden waarom ik Odido in de ijskast had gezet. 

Op het Odido netwerk GPON.

Fritzbox 5590 met GPON SFP module.

Daar achter een router waar alles achter draait een Netgear R9000. (Waar deze speedtest mee uitgevoerd is)

 

Waarom doe je in godsnaam een speedtest met een mobiel of een tablet? Ik krijg hier ook een ping van 20/21 ms met de speedtest. Mijn bedrade linux bak doet echter 4/5 ms naar 8.8.8.8. Odido 1 Gbit fiber xps-gpon met oude FritzBox voor DSL en PON van Huawei.

 


Is 10-12 ms hoog voor Odido standaarden? Ik was laatst bij de overburen omdat ik zelf ook Odido overwoog, maar daar had ik een ping van 21ms. Gewoon met de router van Odido. 
 

Dat hoort dus niet zo? Want bij KPN heb ik een ping van 7-8 ms. Dat was de reden waarom ik Odido in de ijskast had gezet. 

Op het Odido netwerk GPON.

Fritzbox 5590 met GPON SFP module.

Daar achter een router waar alles achter draait een Netgear R9000. (Waar deze speedtest mee uitgevoerd is)

 

Waarom doe je in godsnaam een speedtest met een mobiel of een tablet? Ik krijg hier ook een ping van 20/21 ms met de speedtest. Mijn bedrade linux bak doet echter 4/5 ms naar 8.8.8.8. Odido 1 Gbit fiber xps-gpon met oude FritzBox voor DSL en PON van Huawei.

 

 

Dit is een screenshot van mijn Netgear r9000 router.

Ook duidelijk vermeld in het bericht.

 

 


Reageer