Skip to main content
traceroute vanaf router

Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand van het Odido peering-team even kan kijken. Ik krijg een heel hoog percentage packet loss naar de Quad9-servers in AMS-IX. Quad9 heeft ernaar gekeken en me verteld dat het niet aan hun kant ligt en dat het aan het peering moet liggen.

Welkom op onze community! @ChaosMonkey 

Ik ben direct het systeem ingedoken om met je mee te kijken. Echter krijg ik geen verbinding met het modem. Wil je het modem dat je van ons hebt ontvangen aansluiten en de bekabeling goed controleren?

Laat je het mij weten als je zover bent? Dan kan ik meteen met je meekijken! 

Welkom op onze community! @ChaosMonkey 

Ik ben direct het systeem ingedoken om met je mee te kijken. Echter krijg ik geen verbinding met het modem. Wil je het modem dat je van ons hebt ontvangen aansluiten en de bekabeling goed controleren?

Laat je het mij weten als je zover bent? Dan kan ik meteen met je meekijken! 

Hoi Teresa, je zult geen verbinding met mijn modem vinden, aangezien ik mijn eigen apparatuur gebruik sinds de T-56 een firmwareprobleem had. Mijn apparatuur kan volledig end-to-end 10Gbps aan. Ik gebruik de Mikrotik CCR2116-12G-4S+, en toen ik op jullie 8Gbps-pakket zat, haalde ik gemakkelijk 7972Mbps download met een ping van 7ms. Er is echt geen vertraging of latentie die van mijn kant kan komen, zoals ook blijkt uit de traceroute. Dit is een peeringprobleem, en Quad9 heeft dit ook bevestigd. Ik vraag of iemand kan kijken naar wat er gebeurt aan de peeringkant, aangezien dit niets te maken heeft met mijn verbinding, maar eerder met de aansluitpunten in AMS-IX.

@ChaosMonkey Ik moet toegeven dat dit mijn kennis te boven gaat, sorry! Ik hoop dat er hier iemand is die het antwoord voor je heeft. 

@Waqqas of @eric Kunnen jullie eens meekijken?

Ik heb 1.1.1.1 en 9.9.9.9 even getest via odido vast internet en zie geen verschil. 

Ik heb 1.1.1.1 en 9.9.9.9 even getest via odido vast internet en zie geen verschil. 

Hoi Eric, aangezien dit een peeringprobleem is, kan het zo zijn dat jouw pad naar AMS-IX over andere routers loopt dan wat ik moet doorlopen. Daarom wordt een traceroute gebruikt om het pad te zien. Als je naar de screenshot kijkt, zie je dat als mijn route over 80.249.208.250 loopt, ik geen pakketverlies heb. Hoewel ik wat pakketverlies zie naar CloudFlare, is de route naar Quad9 anders en langer. Maar omdat de laatste 2 hops pakketverlies laten zien, wijst dat op een probleem in het netwerk, specifiek met deze router om AMS te bereiken.

Het lijkt erop dat je op wifi hebt getest? Anders zijn die pingfluctuaties behoorlijk slecht.

Ik heb op verzoek van de moderator inderdaad getest en wifi gebruikt. Voor een peering vraag leek me dat voldoende  

Ik heb op verzoek van de moderator inderdaad getest en wifi gebruikt. Voor een peering vraag leek me dat voldoende  

Een eenvoudige pingtest zal het volledige plaatje niet onthullen wanneer je te maken hebt met een peeringprobleem, omdat deze alleen de end-to-end-connectiviteit controleert zonder problemen te tonen bij tussenliggende netwerkknooppunten. Dit is cruciaal bij peeringproblemen, waarbij pakketverlies of instabiliteit vaak optreedt tussen twee netwerken. Tools zoals MTR laten gedetailleerde hop-voor-hop gegevens zien, wat helpt bij het lokaliseren van waar het probleem zich voordoet. In dit geval, aangezien Quad9 DNS al heeft bevestigd dat het probleem waarschijnlijk bij de peering aan hun kant ligt, zou het gebruik van MTR effectiever zijn om het specifieke netwerkpad te identificeren waar het probleem zich voordoet.

Reageer