Hoge latency via delta Netwerk

  • 29 April 2024
  • 19 reacties
  • 171 Bekeken

Ik heb (vooral in de avonduren) vreselijk veel last van hoge latency spikes. Zojuist heb ik weer een ping naar 1.1.1.1 uitgevoerd en komt het volgende resultaat terug: 

In dit geval was ik niet verbonden met de kabel maar via wifi (VPN staat uitgeschakeld).

 

Het irritante is dat op moment dat ik een speedtest uitvoer de latency erg laag is en het volgende moment zit ik lang te wachten totdat de pagina wordt geladen / klaar is met laden. Daarnaast had ik de volgende testen uitgevoerd:

 

Waqqas 16 dagen geleden

Hallo @Floris98 

Met ping testen via de WiFi kan Odido helaas weinig doen.

Kan je een laptop of pc bekabeld aansluiten op de router en dan een ping test laten lopen in de avond ping -n 1000 8.8.8.8 moet een duidelijk beeld geven.

Kan je daarnaast ook een tracert doen naar 8.8.8.8 en ping het IP adres dat in de 2de regel staat ook 1000 keer.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Floris98 

Met ping testen via de WiFi kan Odido helaas weinig doen.

Kan je een laptop of pc bekabeld aansluiten op de router en dan een ping test laten lopen in de avond ping -n 1000 8.8.8.8 moet een duidelijk beeld geven.

Kan je daarnaast ook een tracert doen naar 8.8.8.8 en ping het IP adres dat in de 2de regel staat ook 1000 keer.

Hi @wa1203,

 

Thanks voor je reactie. Ik zal deze stappen morgen rond de tijd dat het vaak slecht is doorlopen en kom hier dan op terug.

Ik heb de gevraagde testen uitgevoerd. Hieronder de resultaten:

 

Zoals verwacht zijn er eens in de zoveel tijd latency spikes van ca. 200 - 456 ms bij de ping naar 192.168.1.1 en bij 8.8.8.8 varieert het tussen de 200 - 610 ms.

Reputatie 4
Badge

Die tweede is veelzeggend.
Als een bekabelde ping naar je eigen router spikes geeft van een paar honderd milliseconden, dan is er echt iets met de router mis. Ik heb met mijn eigen router (Fritz!box 4060) een uitermate strakke ping van ca. 6 ms naar 1.1.1.1. Geen spikes. Gewoon Odido netwerk.

Een ping naar je eigen router hoort onder de 1 ms te liggen.
Meestal zit je daarop, maar het gemiddelde ligt op 3 ms.
Dat houdt in dat de pieken inderdaad gruwelijk moeten zijn, anders trek je het gemiddelde nooit met een factor 3 omhoog.

Reputatie 3

voor de zekerheid: kabels van en naar de Zyxel (zowel naar de pc als naar de glasconvertor) als even vervangen?

Die tweede is veelzeggend.
Als een bekabelde ping naar je eigen router spikes geeft van een paar honderd milliseconden, dan is er echt iets met de router mis. Ik heb met mijn eigen router (Fritz!box 4060) een uitermate strakke ping van ca. 6 ms naar 1.1.1.1. Geen spikes. Gewoon Odido netwerk.

Een ping naar je eigen router hoort onder de 1 ms te liggen.
Meestal zit je daarop, maar het gemiddelde ligt op 3 ms.
Dat houdt in dat de pieken inderdaad gruwelijk moeten zijn, anders trek je het gemiddelde nooit met een factor 3 omhoog.

Ik heb in die data even goed gekeken. De spikes vinden maar heel af en toe plaats maar doordat ze zo hobe latency zijn wordt het gemiddelde denk ik inderdaad omhoog getrokken.

Bij de latency naar 8.8.8.8 zijn de spikes voor langere duur (meerdere pings) achter elkaar waar naar de eigen router maar een enkele ping verhoogd is. Dit lijkt me dan toch echt door de latency op het netwerk te gebeuren of heb ik dat mis?

Reputatie 7
Badge +15

@Floris98 

Heb je de ONT en router ook al voor even van het stroom gehaald en de router voorzien van een fabrieksreset om te kijken of de hoge spikes naar de router verbeteren?

@Floris98

Heb je de ONT en router ook al voor even van het stroom gehaald en de router voorzien van een fabrieksreset om te kijken of de hoge spikes naar de router verbeteren?

Medewerker van Odido had router al gereset. En ik heb daarna zelf van beide de stroom eraf gehaald en opnieuw ingeschakeld.

Na vele malen contact geprobeerd te zoeken en uiteindelijk een gesprek met een medewerker te krijgen die in het buitenland was. Die me vertelde me na 2 dagen terug te contacteren. Helaas is dit niet gebeurd. Dus probeer ik het hier. In heb een abonnement voor mijn kleine zoontje. Hier had ik altijd een limiet op laten zetten in de shop. Dat hij geen extra kosten kon maken. Dit is erop gezet in de tijd van t mobile. Ik heb zelf ook bij t mobile gewerkt en mijn oud collega had het erop gezet. Nu vertelde de medewerker aan de telefoon dat ik het abbonement had verlengd, terwijl ik dit nooit had gedaan en geen aanpassingen had gemaakt. Nu ontvang ik een rekening van meer als 300 terwijl het abonnement 11 euro is. Dit is toch schandalig. In zet het hier neer, zodat anderen hier niet de dupe van worden. Dit kan gewoon niet. Schandalig!!!! Odido Nederland Odido Nederland

Reputatie 7
Badge +15

@Floris98

Ping je router (192.168.1.1) eens met een andere laptop/pc en gebruik een andere kabel zonder switch oid. Zorg dat er geen programmas op de achtergrond actief zijn.

Als ik hier 500 keer de Zyxel-T56 ping dan krijg ik netjes alle 500 keer een ping van minder dan 1ms.

@Floris98

Ping je router (192.168.1.1) eens met een andere laptop/pc en gebruik een andere kabel zonder switch oid. Zorg dat er geen programmas op de achtergrond actief zijn.

Als ik hier 500 keer de Zyxel-T56 ping dan krijg ik netjes alle 500 keer een ping van minder dan 1ms.

Hi Waqqas, Ik heb zojuist de ping test nogmaals uitgevoerd. Ook ik krijg nu een ping van 1 ms. Bij de ping naar 8.8.8.8 is het nogsteeds onveranderd...

Reputatie 7
Badge +9

Was dit met een andere laptop zoals @Waqqas had voorgesteld @Floris98?   

Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan kan ik de lijn voor je nakijken. Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

Was dit met een andere laptop zoals @Waqqas had voorgesteld @Floris98?   

Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan kan ik de lijn voor je nakijken. Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

Hi Tommy, klantnr is toegevoegd! Dit was inderdaad met een ander apparaat getest. En ook de snelheden met de pc zijn vergelijkbaar met de laatste testen die ik had gestuurd.

Nu werkt het vandaag de hele dag al niet. Geen wifi en geen bekabeld internet.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Floris98 ik zie dat vandaag de monteur bij je langskomt. Laat je weten of je na de afspraak weer internet hebt? 

Hi @Floris98 ik zie dat vandaag de monteur bij je langskomt. Laat je weten of je na de afspraak weer internet hebt? 

De monteur is gister geweest. Probleem is nogsteeds niet opgelost. Hij zei dat het waarschijnlijk zit in de verdeelkast vd wijk. Dus we zitten nogsteeds zonder internet.

Reputatie 7
Badge +15

@Floris98 

Maar dan heeft de monteur dit vast wel doorgegeven aan Odido zodat de netwerkbeheerder eens kan kijken?

@Floris98

Maar dan heeft de monteur dit vast wel doorgegeven aan Odido zodat de netwerkbeheerder eens kan kijken?

Dat mag ik hopen 😅

Reputatie 7
Badge +15

@Floris98

Ik had hier hetzelfde maar dan op het KPN netwerk met XGSPON, de netwerkbeheerder werd aangestuurd en heeft iets op afstand gedaan. Na een powerflip gaat het tot nu toe goed, was gisteren gedaan dus nog even een paar dagen monitoren maar hopelijk helpt dit dan ook bij jou 

(Bovenstaande is voor de hoge latency) Wellicht andere poort.

Reageer