Skip to main content

Beste Odido,

Ik heb sinds een aantal dagen een actieve 2GB glasvezel verbinding van Odido.

Echter is mijn ping veels te hoog avg 9.2ms naar bijv de Google DNS 8.8.8.8

Van de 20 pakketjes hebben er meerdere uitschieters naar een hogere ping. 9,2ms is te hoog en de jitter (die grijze balkjes) is ook niet goed.

Ook mijn download zakt gigantisch om 18.00 naar 607Mbit en herstelt zich weer om 00.00

Ik maak gebruik van de meegeleverde Zyxel router. Deze testen heb ik bekabeld getest, rechtstreeks van de Zyxel. Bijgevoegd een aantal Smokeping graphs en een aantal pings.

Zouden jullie hiernaar kunnen kijken?

Mvg,

Maurice

Hallo @mhocks 

Zit je op het KPN glasvezelnetwerk met een zwarte XGSPON ONT die op het glasvezelaansluitpunt zit? Daarop is de latency inderdaad rond de 10ms omdat het KPN netwerk er ook nog tussen zit 

Hier in Kerkrade ligt geen glasvezel van KPN.

Ik heb een wit naamloos kastje gekregen van Guidion met een PON ledje welke actief is. Hoe kan ik zeggen welke dit is?

@mhocks 

Waarschijnlijk Open Dutch Fiber glasvezel met een witte vierkante XGSPON ONT van Huawei.

Een andere internetkabel tussen ONT en router maakt geen verschil?

@mhocks

Waarschijnlijk Open Dutch Fiber glasvezel met een witte vierkante XGSPON ONT van Huawei.

Een andere internetkabel tussen ONT en router maakt geen verschil?

Blijft helaas hetzelfde gedrag vertonen.

Hey @mhocks, ik zie dat je een eigen router/switch en NAS hebt aangesloten. Ervaar je dit ook als je alles hebt logekoppelt? Dus Zyxel → PC bedraad, test. Verder geen randapparatuur aangesloten. 

Hoi Tommie, de NAS zit rechtstreeks op de 2,5gb bekabeld aangesloten, op de NAS draai ik smokeping. Dus geen eigen apparatuur.

Hier zie je dat mijn download snelheid sinds 11 nov tot een dieptepunt is gedraald. Nu verwacht ik niet de max 2Gb want de NIC in mijn synology is max 1 Gb. Maar mijn max zit nu op 300?

Kijk je naar de ping richting de dns van google. Zie je structureel 9.2ms dit lijkt me veel te hoog? Die grijze balkjes betekenen van de 20 pakketjes hebben er meerdere uitschieters naar een hogere ping (jitter)

heb je nog een update Tommie?

Hey @mhocks, we hebben de capaciteit gecontroleerd en dat ziet er goed uit.

Kan je eens de DoS-firewall uitschakelen op het modem om te kijken of het dan goed gaat?

Gisteravond rond 18.00 heb ik hem uitgeschakeld en vandaag sinds 10.30 ziet het goed uit! ik zal hem even in de gaten houden.

P.S. een ping van 9ms is dat normaal?

Hey ​@mhocks, dit ziet er inderdaad een stuk beter uit. Alles onder de 15 ms is erg goed! 

Reageer