Hallo, ik zit in een "Ziggo" woning, dus in de huiskamer een boxje aan de muur waar een Coax uitkomt die naar het Ziggo modem gaat.
Nu met Odido wordt het glasvezel wat in de gangkast zit. Ik neem aan dat het modem in de huiskamer komt/blijft, daar liggen alle utp kabels voor pc, tv, receiver ect. Alles is bij mij bekabeld.
Hoe komt er een kabel van gang ( glasvezel binnen komst) naar Odido modem in de huiskamer, of wordt dit anders opgelost ?
Beste antwoord door Albert55
rvk01 schreef:
Vmax1198 schreef:
k heb toch altijd de voorkeur voor een bedrade verbinding. Denk dat ik dan liever een cat7 kabel vanuit de gangkast naar de kamer trek, daar een 8 poort switch op, en klaar.
Je kunt de router dan ook gewoon in de woonkamer zetten. Daar hoeft dan geen extra switch te zijn (tenzij je meer dan 4 aansluitingen nodig hebt, of aansluitingen sneller dan de 1Gbps van LAN2-3). De ONT zit in de meterkast en dan kun je met een cat6+ kabel naar de router in de woonkamer. Vaak kun je de oude telefoonkabel buis daarvoor gebruiken.
Dit is in oude huizen (<1980) niet vaak mogelijk. Bij ons in ieder geval niet, werk met 1 wifipunt met daarachter een switch. Bij een snelheid van 400 MB werkt dit prima.
Een netwekkabel van de meterkast naar de woonkamer is meerwerk. Dat kun je met de Guidion monteur bespreken. Het kan langs een plint of een lege electriciteits buis. Maar het vormgeven van het LAN is eigenlijk aan jezelf. De router wordt standaard naast de ONT in de meterkast gehangen.
Ik heb toch altijd de voorkeur voor een bedrade verbinding. Denk dat ik dan liever een cat7 kabel vanuit de gangkast naar de kamer trek, daar een 8 poort switch op, en klaar.
k heb toch altijd de voorkeur voor een bedrade verbinding. Denk dat ik dan liever een cat7 kabel vanuit de gangkast naar de kamer trek, daar een 8 poort switch op, en klaar.
Je kunt de router dan ook gewoon in de woonkamer zetten. Daar hoeft dan geen extra switch te zijn (tenzij je meer dan 4 aansluitingen nodig hebt, of aansluitingen sneller dan de 1Gbps van LAN2-3). De ONT zit in de meterkast en dan kun je met een cat6+ kabel naar de router in de woonkamer. Vaak kun je de oude telefoonkabel buis daarvoor gebruiken.
Dat is ook een idee. Ik heb er meer nodig dan 4, het Ziggo modem heeft ook 4 utp ingangen waar ik nu een extra switch op heb zitten, dat zou dan met Odido het zelfde worden.
De FTU is het kastje waar de glasvezel op afgemonteerd is (stroomloos). Van daaruit gaat er een glasvezelkabel naar een ander kastje, de ONT, die moet op stroom. En vandaaruit gaat er een UTP/cat kabel naar de router. Bij Odido over KPN-netwerk wordt er soms, i.p.v. aparte ONT, ook wel eens een kastje 'over' de FTU geschoven, wat dan ook op stroom moet.
Dit is in oude huizen (<1980) niet vaak mogelijk. Bij ons in ieder geval niet, werk met 1 wifipunt met daarachter een switch. Bij een snelheid van 400 MB werkt dit prima.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.
Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.
We maken gebruik van 3 verschillende soorten cookies. Je kunt kiezen welke cookies je wilt accepteren. We hebben basiscookies nodig om deze site te laten werken, daarom moet je ten minste deze selecteren. Meer informatie.