Skip to main content
Beantwoord

Hoe wordt glasvezel in huis aangesloten ?

Hallo, ik zit in een "Ziggo" woning, dus in de huiskamer een boxje aan de muur waar een Coax uitkomt die naar het Ziggo modem gaat.

Nu met Odido wordt het glasvezel wat in de gangkast zit. Ik neem aan dat het modem in de huiskamer komt/blijft, daar liggen alle utp kabels voor pc, tv, receiver ect. Alles is bij mij bekabeld.

Hoe komt er een kabel van gang ( glasvezel binnen komst) naar Odido modem in de huiskamer, of wordt dit anders opgelost ?

Beste antwoord door Albert55

rvk01 schreef:
Vmax1198 schreef:

k heb toch altijd de voorkeur voor een bedrade verbinding. Denk dat ik dan liever een cat7 kabel vanuit de gangkast naar de kamer trek, daar een 8 poort switch op, en klaar.

Je kunt de router dan ook gewoon in de woonkamer zetten. Daar hoeft dan geen extra switch te zijn (tenzij je meer dan 4 aansluitingen nodig hebt, of aansluitingen sneller dan de 1Gbps van LAN2-3). De ONT zit in de meterkast en dan kun je met een cat6+ kabel naar de router in de woonkamer. Vaak kun je de oude telefoonkabel buis daarvoor gebruiken.

Dit is in oude huizen (<1980) niet vaak mogelijk. Bij ons in ieder geval niet, werk met 1 wifipunt met daarachter een switch. Bij een snelheid van 400 MB werkt dit prima. 

Bekijk origineel

14 reacties

Albert55
  • is King of Content
  • 84 reacties
  • 5 april 2025

​@Vmax1198 de monteur zal een netwerkkabel naar de woonkamer leggen, maar als je speciale wensen of eisen hebt dat zal je het zelf moeten doen. 

Het modem is ook bij ons in de meterkast geplaatst. 

Heb een wifipunt in de woonkamer geplaatst en vanuit daar kunnen de kabels aangesloten worden. Dit werkt bij mij prima. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8844 reacties
  • 5 april 2025

Een netwekkabel van de meterkast naar de woonkamer is meerwerk. Dat kun je met de Guidion monteur bespreken. Het kan langs een plint of een lege electriciteits buis. Maar het vormgeven van het LAN is eigenlijk aan jezelf. De router wordt standaard naast de ONT in de meterkast gehangen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 5 april 2025

Is het mogelijk zoals Albert voorstelt om een (draadloos) wifi punt in de kamer te zetten en daar mijn 4 benodigde utp kabels op aan te sluiten ?

Of zit er op zo'n wifi punt 1 utp uitgang en gaat daar een repeater kastje op ?

Welk type wifi punt moet ik dan bij Odido kopen ?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8844 reacties
  • 5 april 2025

Je zou dit wifi plus punt kunnen nemen.  Daar zitten 2 ethernet poorten op. Je zou daar weer een ethernet switch op kunnen aansluiten. 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 5 april 2025

Duidelijk, bedankt.

Ik heb toch altijd de voorkeur voor een bedrade verbinding. Denk dat ik dan liever een cat7 kabel vanuit de gangkast naar de kamer trek, daar een 8 poort switch op, en klaar.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8844 reacties
  • 5 april 2025

Dat klinkt absoluut als de beste oplossing.  Laat de Guidion monteur dan de standaard installatie maken en ga zelf met je LAN aan de gang 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1045 reacties
  • 5 april 2025
Vmax1198 schreef:

k heb toch altijd de voorkeur voor een bedrade verbinding. Denk dat ik dan liever een cat7 kabel vanuit de gangkast naar de kamer trek, daar een 8 poort switch op, en klaar.

Je kunt de router dan ook gewoon in de woonkamer zetten. Daar hoeft dan geen extra switch te zijn (tenzij je meer dan 4 aansluitingen nodig hebt, of aansluitingen sneller dan de 1Gbps van LAN2-3). De ONT zit in de meterkast en dan kun je met een cat6+ kabel naar de router in de woonkamer. Vaak kun je de oude telefoonkabel buis daarvoor gebruiken.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 5 april 2025

Dat is ook een idee. Ik heb er meer nodig dan 4, het Ziggo modem heeft ook 4 utp ingangen waar ik nu een extra switch op heb zitten, dat zou dan met Odido het zelfde worden.

Wat is een ONT ?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 5 april 2025
Vmax1198 schreef:

Wat is een ONT ?

De FTU is het kastje waar de glasvezel op afgemonteerd is (stroomloos). Van daaruit gaat er een glasvezelkabel naar een ander kastje, de ONT, die moet op stroom. En vandaaruit gaat er een UTP/cat kabel naar de router. Bij Odido over KPN-netwerk wordt er soms, i.p.v. aparte ONT, ook wel eens een kastje 'over' de FTU geschoven, wat dan ook op stroom moet.

Zie bv https://www.edpnet.nl/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/wat-zijn-ftu-en-nt.html

Albert55
  • is King of Content
  • 84 reacties
  • Antwoord
  • 5 april 2025
rvk01 schreef:
Vmax1198 schreef:

Dit is in oude huizen (<1980) niet vaak mogelijk. Bij ons in ieder geval niet, werk met 1 wifipunt met daarachter een switch. Bij een snelheid van 400 MB werkt dit prima. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20796 reacties
  • 5 april 2025

Hallo ​@Vmax1198 

De ONT/mediaconverter zet het optische signaal om naar glasvezel.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 6 april 2025

Is het niet , zet het optisch signaal om naar analoog / utp ?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 6 april 2025
Vmax1198 schreef:

Is het niet , zet het optisch signaal om naar analoog / utp ?

Dat is geen 'analoog' signaal maar digitaal elektrisch signaal 😉

Dus: De ONT/mediaconverter zet het optische signaal om van glasvezel naar elektrisch/digitaal.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20796 reacties
  • 6 april 2025

​@Vmax1198 â€‹@rvk01 

Sorry, foutje en had ook niet meer teruggekeken wat ik had geschreven 😅

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen