Dit probleem is ontstaan toen ik van Telfort VDSL omgeschakeld ben naar glasvezel van T-Mobile vorig jaar. Soms had ik geen internetuitval voor een aantal weken en dan opeens was het bijvoorbeeld 5x per dag dat ik de router moest resetten het is een erg vaag probleem. Het lijkt net of de switchpoorten niet meer werken maar het netwerk werkt vaak nog wel via wifi vreemd genoeg.
Er waren momenten dat zelfs het resetten van de router ook niet meer werkte en ik echt genoodzaakt was om weer met T-mobile te bellen om de monteur te laten langskomen. De monteur heeft ook gezien dat het internet weg was op mijn pc. Hij is al 4-5x langs geweest en heeft wel zeker tot drie keer toe de Draytek Vigor2132F modem/router vervangen. Guidon weigert om een ander type router te plaatsen.
De router is ook net vervangen 2 dagen geleden maar ik zit weer met het zelfde gedonder dat het internet X aantal keer per dag uitvalt bedraad. Er zijn geen andere apparaten die gebruik maken van dit netwerk ik heb alleen mijn computer op het netwerk bedraad.
De bekabeling is tot 2x toe vervangen met nieuw gekochte kabels uit de winkel. Ik heb een nieuwe computer gekocht met i7 8700k, z370 moederbord, 16gb ram etc om dat ook nog eens uit te sluiten. Ik heb alle programma's op windows 10 die op de achtergrond gebruik maken van het internet afgesloten (programma's zoals steam, discord, onedrive, lightshot, nvidia experience) om er zeker van te zijn dat die geen problemen veroorzaken. Alsnog valt het internet willekeurig uit X aantal keren per dag. Ik heb ook geen steamlink, ik hoorde van gideon dat een steamlink ook problemen kon veroorzaken.
Ik heb ook nog geprobeerd een laptop bedraad te verbinden om te kijken of dat wel werkt. Nee ook daar heb ik geen internet op, ook niet als ik het in de 2de poort steek.
Oja, de monteur heeft ook nog een Fritz repeater geprobeerd die diende als wifi bridge terwijl de wifi op de router uit stond om uit te sluiten dat wifi apparaten (gebruik alleen mijn telefoon) geen storingen geven op de router wat ook niks opleverde.
Tot slot: Ik heb weer een melding gedaan bij T-mobile in de hoop dat guidon nog een andere router wil proberen.
Wij weten echt niet wat hier aan de hand is. Is er iemand hier die suggesties heeft om het probleem te kunnen vinden of zelfs op te lossen dan zijn deze erg welkom. Ik ben ICTer geweest, ICT beheerder zelfs en ben dit probleem nooit tegengekomen, de monteur zei ook dat er misschien 2 op de 10000 mensen zijn die dit probleem hebben. Nogmaals... Alle advies, maar dan ook echt al het advies is welkom! Ik ben namelijk heeeeel erg gehecht aan mijn PC en werkend internet en erg afhankelijk ervan.
Bladzijde 1 / 3
Hi Xavier1991, ik heb het meteen uitgezocht en ik zie dat we nogmaals een monteur langs sturen om het probleem te verhelpen. We hebben normaal gesproken geen ander type modem voor glasvezel maar ik zie dat onze technische dienst bij wijze van hoge uitzondering ook aan heeft gegeven bij Guidion om je verbinding te testen met ons Huawei modem (die normaal gesproken alleen bij DSL wordt geleverd). Ik hoor graag of dit het probleem oplost!
Goeiedag,
Het zal mij benieuwen, ben in ieder geval wel blij dat er weer een monteur langs komt, hopelijk met het Huawei modem om dat te testen. Ik houd nu wireshark in de gaten om te kijken wat er gebeurd als het internet verdwijnt. Bedankt voor de vlotte reactie en het uitzoeken! Mvg, Xavier
Het internet was weer uitgevallen tijdens het kijken van youtube en een offline game spelen na 1 uur gebruik te maken van het internet. Alle andere programma's die op de achtergrond draaien waren uitgeschakeld.
In wireshark krijg ik nu deze meldingen voor de uitval heel vaak (heb de IP adressen en poorten voor de veiligheid er niet helemaal op staan) :
107850 1534.688650 37.143.85.xx 192.168.1.xx TLSv1.2 1510 Encrypted Handshake Message, Ignored Unknown Record
98145 1471.935902 37.143.85.xx 192.168.1.xx TCP 151x 443 → 5402x xack] Seq=56994280 Ack=53465 Win=139008 Len=1456 6TCP segment of a reassembled PDU]
107851 1534.688651 37.143.85.xx 192.168.1.xx TLSv1.2 1510 Ignored Unknown Record
107872 1546.410058 192.168.1.xx 40.77.229.xx TCP 127 7TCP Retransmission] 535xx → 443 4PSH, ACK] Seq=1919 Ack=3488 Win=255 Len=73
107873 1546.632975 192.168.1.xx 239.255.255.2xx SSDP 216 M-SEARCH * HTTP/1.1
107875 1546.715541 192.168.1.xx 172.217.20.xx TCP 55 TCP Keep-Alive] 54830 → 443 ’ack] Seq=6723 Ack=7319 Win=64768 Len=1
Daarna krijg ik alleen nog deze twee meldingen:
107894 1553.605357 AsustekC_cd:7f:fb Draytek_ca:37:a0 ARP 42 Who has 192.168.1.1? Tell 192.168.1.xx
107895 1554.289995 192.168.1.xx 192.168.1.255 UDP 305 54915 → 54915 Len=263
In wireshark krijg ik nu deze meldingen voor de uitval heel vaak (heb de IP adressen en poorten voor de veiligheid er niet helemaal op staan) :
107850 1534.688650 37.143.85.xx 192.168.1.xx TLSv1.2 1510 Encrypted Handshake Message, Ignored Unknown Record
98145 1471.935902 37.143.85.xx 192.168.1.xx TCP 151x 443 → 5402x xack] Seq=56994280 Ack=53465 Win=139008 Len=1456 6TCP segment of a reassembled PDU]
107851 1534.688651 37.143.85.xx 192.168.1.xx TLSv1.2 1510 Ignored Unknown Record
107872 1546.410058 192.168.1.xx 40.77.229.xx TCP 127 7TCP Retransmission] 535xx → 443 4PSH, ACK] Seq=1919 Ack=3488 Win=255 Len=73
107873 1546.632975 192.168.1.xx 239.255.255.2xx SSDP 216 M-SEARCH * HTTP/1.1
107875 1546.715541 192.168.1.xx 172.217.20.xx TCP 55 TCP Keep-Alive] 54830 → 443 ’ack] Seq=6723 Ack=7319 Win=64768 Len=1
Daarna krijg ik alleen nog deze twee meldingen:
107894 1553.605357 AsustekC_cd:7f:fb Draytek_ca:37:a0 ARP 42 Who has 192.168.1.1? Tell 192.168.1.xx
107895 1554.289995 192.168.1.xx 192.168.1.255 UDP 305 54915 → 54915 Len=263
Bedankt voor aanvulling Xavier! Onze monteursdienst Guidion neemt telefonisch contact met je op om een afspraak in te plannen!
Hallo Xavier1991,
Is het inmiddels opgelost ?
Is het inmiddels opgelost ?
Is het inmiddels opgelost ?
Hallo,
ja wonderbaarlijk genoeg is het opgelost door de standaard Zyxel glasvezel modem/router combo te vervangen met een media converter en de standaard Huawei router voor ADSL/cabel van T-mobile. Eindelijk na een half jaar last van internet uitval te hebben gehad en meer dan 5 afspraken te hebben gehad met de Guidon monteur is het nu toch opgelost. Ben erg blij dat ik nu normaal kan internetten. De zyxel glasvezel router is ook 3-4x vervangen dus hoe vaag het probleem ook is we kunnen wel met zekerheid zeggen dat deze router bij mij niet goed werkte want alle andere dingen hebben we al uitgesloten.
Mvg,
Xavier
Dag T-mobile, is hier al een oorzaak voor gevonden? Ik heb dit zelfde probleem, bedraad netwerk valt weg, wifi blijft werken.
De uitval varieert van een keer per week tot ieder uur ongeveer..
De uitval varieert van een keer per week tot ieder uur ongeveer..
Hallo rvstenis,
volgens mij is hier nog geen oplossing voor omdat de oorzaak van het probleem niet gevonden is. het komt het vaakste voor bij mensen die steam gebruiken. de technische dienst houd een lijst bij van mensen die deze problemen ondervinden.
volgens mij is hier nog geen oplossing voor omdat de oorzaak van het probleem niet gevonden is. het komt het vaakste voor bij mensen die steam gebruiken. de technische dienst houd een lijst bij van mensen die deze problemen ondervinden.
ja, steam wordt hier ook gebruikt.. wat moet ik nu doen?
Hi rvstenis, ik heb je melding doorgezet naar onze technisch specialisten! Vermoedelijk gaat het hier om een bug in de Draytek firmware, we zijn voorbeelden aan het verzamelen voor de fabrikant zodat ze hier een oplossing voor kunnen vinden. In de tussentijd is een fabrieksreset een (helaas tijdelijke) oplossing.
Wij hebben hier ook constant last van wat kan hier aan gedaan worden?
@Brian
Sinds dinsdag lijkt het probleem ook bij mij zich voor te doen.
Waar het op lijkt: Fysieke verbinding tussen modem en apparaat (pc, nas, 2de router in bridge, w/e) is actief. Lampjes knipperen, dus er is over de UTP kabel een vorm van communicatie.
Wat mij opvalt is dat niet alle apparaten een IP krijgen toegewezen vanuit de DHCP. Er zijn mischien 1 a 2 apparaten die een ip toegewezen krijgen, en daar houd het bij op.
Verder, als het apparaat al een ip krijgt, is er nog altijd geen verbinding. Computer geeft aan dat er een internetverbinding is voor max ~1 minuut, en zal daarna terug vallen naar wifi, of aangeven dat er geen internet is (gele driehoek). Static IP binnen of buiten DHCP pool heeft ook geen nut. Hierbij valt uiteindelijk ook de verbinding weer weg.
Stappen die geprobeerd zijn om dit probleem te verhelpen:
- Reboot alle apparatuur
- Reboot modem
- Factory Reset modem (Remote trigger klantenservice had geen effect, fysieke trigger wel)
- Directe verbinding met kabel, met alle andere apparatuur losgekoppeld heeft geen effect
-> Dit is geprobeerd met 2 verschillende laptops, en 3 verschillende kabels. Beide krijgen wel
verbinding via WiFi
- Herpluggen kabels modem (optical unit en kabel ook gecontroleerd op schade, geen zichtbare
issues)
Verdere info: Versienummer van modem kan ik op het moment even niet zien (is 3.7.nog2cijfers), build datum weet ik wel, deze is 24 April 2017.
Probleem doet zich ook alleen voor op bekabeld internet (poort 1+2). TV, WiFi, Vaste telefonie ervaren geen problemen.
Voor nu staat er een monteur voor modemswap ingepland voor komende maandag (bijna een week? kom op jongens. Iets meer monteurs van/bij guideon inhuren/aannemen mag dan denk ik wel), maar als dit een software issue is, dan heeft een modemswap natuurlijk geen nut.
Indien je meer informatie wilt, onder dit account staat alleen een mobiel abonnement, maar het vaste abonnement staat op hetzelfde adres, en anders hoor ik het wel via pm/reply.
Oh, en er staat nu een prepaid kaartje op ons adres redelijk wat data via 4G te verstoken (Leve de unlimited dagbundel). Ik weet dat dit niet de bedoeling is, maar dit is de noodoplossing tot de vaste lijn terug beschikbaar is 😉
Sinds dinsdag lijkt het probleem ook bij mij zich voor te doen.
Waar het op lijkt: Fysieke verbinding tussen modem en apparaat (pc, nas, 2de router in bridge, w/e) is actief. Lampjes knipperen, dus er is over de UTP kabel een vorm van communicatie.
Wat mij opvalt is dat niet alle apparaten een IP krijgen toegewezen vanuit de DHCP. Er zijn mischien 1 a 2 apparaten die een ip toegewezen krijgen, en daar houd het bij op.
Verder, als het apparaat al een ip krijgt, is er nog altijd geen verbinding. Computer geeft aan dat er een internetverbinding is voor max ~1 minuut, en zal daarna terug vallen naar wifi, of aangeven dat er geen internet is (gele driehoek). Static IP binnen of buiten DHCP pool heeft ook geen nut. Hierbij valt uiteindelijk ook de verbinding weer weg.
Stappen die geprobeerd zijn om dit probleem te verhelpen:
- Reboot alle apparatuur
- Reboot modem
- Factory Reset modem (Remote trigger klantenservice had geen effect, fysieke trigger wel)
- Directe verbinding met kabel, met alle andere apparatuur losgekoppeld heeft geen effect
-> Dit is geprobeerd met 2 verschillende laptops, en 3 verschillende kabels. Beide krijgen wel
verbinding via WiFi
- Herpluggen kabels modem (optical unit en kabel ook gecontroleerd op schade, geen zichtbare
issues)
Verdere info: Versienummer van modem kan ik op het moment even niet zien (is 3.7.nog2cijfers), build datum weet ik wel, deze is 24 April 2017.
Probleem doet zich ook alleen voor op bekabeld internet (poort 1+2). TV, WiFi, Vaste telefonie ervaren geen problemen.
Voor nu staat er een monteur voor modemswap ingepland voor komende maandag (bijna een week? kom op jongens. Iets meer monteurs van/bij guideon inhuren/aannemen mag dan denk ik wel), maar als dit een software issue is, dan heeft een modemswap natuurlijk geen nut.
Indien je meer informatie wilt, onder dit account staat alleen een mobiel abonnement, maar het vaste abonnement staat op hetzelfde adres, en anders hoor ik het wel via pm/reply.
Oh, en er staat nu een prepaid kaartje op ons adres redelijk wat data via 4G te verstoken (Leve de unlimited dagbundel). Ik weet dat dit niet de bedoeling is, maar dit is de noodoplossing tot de vaste lijn terug beschikbaar is 😉
Wat ben ik blij te lezen dat ik niet gek aan het worden ben en dat ik dus niet de enige ben met dit probleem!
Ook bij mij heb ik sinds half maart last van wegvallende verbindingen via gedraade aansluitingen. WiFi, TV alles werkt behalve de bekabelde verbindingen.
Symptomen zijn exact hetzelfde als bij anderen. Inmiddels is mijn modem al vervangen door een nieuw, zelfde exemplaar, maar helaas zonder (langdurig) resultaat. Is dan waarschijnlijk toch een firmware probleempje van het Draytek modem.
@Brian: kan je mij op de lijst van probleemgevallen zetten?!
Ik hoop dat er spoedig een oplossing komt voor dit uitermate vervelende probleem.....
Jeroen
Ook bij mij heb ik sinds half maart last van wegvallende verbindingen via gedraade aansluitingen. WiFi, TV alles werkt behalve de bekabelde verbindingen.
Symptomen zijn exact hetzelfde als bij anderen. Inmiddels is mijn modem al vervangen door een nieuw, zelfde exemplaar, maar helaas zonder (langdurig) resultaat. Is dan waarschijnlijk toch een firmware probleempje van het Draytek modem.
@Brian: kan je mij op de lijst van probleemgevallen zetten?!
Ik hoop dat er spoedig een oplossing komt voor dit uitermate vervelende probleem.....
Jeroen
@Rvstenis, @Lars025, @KeiichiroNL, @Jvdberg01 Excuses voor de late reactie, ik heb achter de schermen informatie ingewonnen en er lijkt een oplossing te zijn gevonden, het is alleen nog niet bekend wanneer we deze toe kunnen passen. Ik ben samen met Sander bezig om het voor jullie op een zelfde manier op te lossen als voor Xavier, ik verwacht hier deze week uitsluitsel over!
@Lars025 en @Jvdberg01 Zouden jullie mij jullie postcode en huisnummer, geboortedatum en laatste vier cijfers van jullie rekeningnummer door willen sturen via een privébericht? Dan heb ik van jullie alle vier de klantgegevens alvast bij de hand!
@Lars025 en @Jvdberg01 Zouden jullie mij jullie postcode en huisnummer, geboortedatum en laatste vier cijfers van jullie rekeningnummer door willen sturen via een privébericht? Dan heb ik van jullie alle vier de klantgegevens alvast bij de hand!
@Brian
Een update van mijn kant uit,
Monteur is maandag langs geweest, deze heeft het modem vervangen en sindsdien doet het internet het weer.
Vraag is alleen, als dit inderdaad een softwareissue is, of dit probleem zich dan opnieuw zou kunnen voor doen.
Een update van mijn kant uit,
Monteur is maandag langs geweest, deze heeft het modem vervangen en sindsdien doet het internet het weer.
Vraag is alleen, als dit inderdaad een softwareissue is, of dit probleem zich dan opnieuw zou kunnen voor doen.
Hallo KeiichiroNL,
Het probleem speelt zich vooral af bij Draytek routers en bepaalde soft/hardware van de klant.
volgens mij zijn het op 200.000 klanten er nog geen 20 die dit probleem hebben (en kenbaar hebben gemaakt)
Het blijkt in de praktijk lastig om bij zo'n kleine groep de vinger op de zere plek te leggen. maar het is dus niet een structureel probleem.
Het probleem speelt zich vooral af bij Draytek routers en bepaalde soft/hardware van de klant.
volgens mij zijn het op 200.000 klanten er nog geen 20 die dit probleem hebben (en kenbaar hebben gemaakt)
Het blijkt in de praktijk lastig om bij zo'n kleine groep de vinger op de zere plek te leggen. maar het is dus niet een structureel probleem.
Hey Hidden.nld
Snap ik, maar Brian meld dat hij aan het kijken is een alternatieve oplossing (welke volgens mij in houd, via het Huawei modem). Maar als de huidige draytek blijft werken, is dat voor mij niet nodig, en kunnen ze dat modem ergens anders inzetten waar dit harder nodig is.
Vandaar mijn bericht. Als het alsnog terug komt, dan geeft dat meer data voor de technische dienst, en kan dan altijd gekeken worden naar een andere oplossing.
De laatste regel van mijn vorige bericht is meer in een vorm dat ik benieuwd ben of het weer gaat gebeuren. Niet een vraag waar ik een direct antwoord op verwachte 😉
Snap ik, maar Brian meld dat hij aan het kijken is een alternatieve oplossing (welke volgens mij in houd, via het Huawei modem). Maar als de huidige draytek blijft werken, is dat voor mij niet nodig, en kunnen ze dat modem ergens anders inzetten waar dit harder nodig is.
Vandaar mijn bericht. Als het alsnog terug komt, dan geeft dat meer data voor de technische dienst, en kan dan altijd gekeken worden naar een andere oplossing.
De laatste regel van mijn vorige bericht is meer in een vorm dat ik benieuwd ben of het weer gaat gebeuren. Niet een vraag waar ik een direct antwoord op verwachte 😉
@KeiichiroNL Dat is goed om te horen! Ik ben dan inderdaad erg benieuwd of het probleem bij jou nu opgelost is, bij jvdberg01 leek de modemwissel naar een andere Draytek geen effect te hebben. Houd ons op de hoogte! 😉
Hi allen, morgen ga ik met een aantal collega's om tafel voor een oplossing, jammer genoeg later dan gehoopt, waarvoor excuses.
@lars025 Zou ik van jou via een privébericht nog je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer mogen ontvangen? Dan heb ik de gegevens vast bij de hand, alvast bedankt!
@lars025 Zou ik van jou via een privébericht nog je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer mogen ontvangen? Dan heb ik de gegevens vast bij de hand, alvast bedankt!
@Brian, ik heb sinds afgelopen week hetzelfde issue als de mensen hierboven. Is er al aan een oplossing gewerkt en wat is de uitkomst?
Hi Erikvo, we hebben inmiddels een oplossing voorhanden met wat kunst en vliegwerk in afwachting van een definitieve 'fix' door de fabrikant. Als je mij jouw volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer door wil sturen via een privébericht dan voorzie ik je graag van meer informatie!
volgens mij is hier nog geen oplossing voor omdat de oorzaak van het probleem niet gevonden is. het komt het vaakste voor bij mensen die steam gebruiken. de technische dienst houd een lijst bij van mensen die deze problemen ondervinden.
Goeden dag,
Ik heb ook last van dit probleem.
Wanneer word de fix verwacht ?
Goeden dag,
Ik heb ook last van dit probleem.
Wanneer word de fix verwacht ?
Hallo Rob71,
Wat vervelend, Helaas is er nog geen firmware update om dit te verhelpen. het probleem is lastig te vinden en lijkt veel op een wegvallende verbinding door een hoge demping. je bekabelde internet valt weg maar de wifi en eventueel tv blijft wel gewoon werken. wat voor computer heb je ?
Wat vervelend, Helaas is er nog geen firmware update om dit te verhelpen. het probleem is lastig te vinden en lijkt veel op een wegvallende verbinding door een hoge demping. je bekabelde internet valt weg maar de wifi en eventueel tv blijft wel gewoon werken. wat voor computer heb je ?
Ik heb een Asus laptop.
Deze gebruik ik nu op wifi via een fritzbox (ingesteld als accespoint) omdat wifi van de draytek onbruikbaar is. Als ik de wifi van de draytek gebruik heb ik last van packetloss. Dus durf niet te zeggen of dat deze blijft werken.
Echter valt af en toe de verbinding tussen de Lan poort van de draytek en de fritzbox weg. Fritzbox is dan nog wel te benaderen, echter de Vigor op 192.168.1.1 is dan onvindbaar (lampje van de lan poort brand wel). Echter hersteld dit zich zelf vaak binnen 1 minuut.
Als de verbinding zich hersteld ziet de fritzbox even de powerline adapter's die aangesloten is op lan4 van de draytek voor tv. Lijkt iets fout te gaan met de aansturing van de Lan poorten.
Ik weet niet in hoe veel de 2130 en 2132 van elkaar verschillen.
Maar dit is de laaste firmware update van de 2130
IGMP Snooping drops all IGMP packets received from a VLAN-Tagged WAN.
Dit lijkt mij het probleem, IGMP snooping moet er voor zorgen dat de data voor TV / internet naar de juiste Lan poorten gaat.
Deze gebruik ik nu op wifi via een fritzbox (ingesteld als accespoint) omdat wifi van de draytek onbruikbaar is. Als ik de wifi van de draytek gebruik heb ik last van packetloss. Dus durf niet te zeggen of dat deze blijft werken.
Echter valt af en toe de verbinding tussen de Lan poort van de draytek en de fritzbox weg. Fritzbox is dan nog wel te benaderen, echter de Vigor op 192.168.1.1 is dan onvindbaar (lampje van de lan poort brand wel). Echter hersteld dit zich zelf vaak binnen 1 minuut.
Als de verbinding zich hersteld ziet de fritzbox even de powerline adapter's die aangesloten is op lan4 van de draytek voor tv. Lijkt iets fout te gaan met de aansturing van de Lan poorten.
Ik weet niet in hoe veel de 2130 en 2132 van elkaar verschillen.
Maar dit is de laaste firmware update van de 2130
- Corrected:CVE-2014-0224 CCS injection vulnerability.
- VoIP SIP Register Status error in TR-069.
- Traffic control rule does not work in 3G backup mode.
- IGMP Snooping drops all IGMP packets received from a VLAN-Tagged WAN.
- VPN LED is still on when L2TP/IPsec connection is down.
- An error occurs that DHCP release unexpectedly for the command of udhcpc is not end yet.
IGMP Snooping drops all IGMP packets received from a VLAN-Tagged WAN.
Dit lijkt mij het probleem, IGMP snooping moet er voor zorgen dat de data voor TV / internet naar de juiste Lan poorten gaat.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.