Skip to main content

Hi,

Ik heb thuis een 1 Gbit glasvezel abonnement, nu zie ik maximaal snelheden van tussen de 900-950 Mbit wanneer ik de media converter (Huawei Optixstar hg8010Hv6) direct met mijn Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra verbind.

Familie & vrienden met hetzelfde abonnement en een andere media converter halen zelfs wel 1100 Mbit, ik vermoed dat de bottleneck dus in het Huawei kastje zit.

Ik vind het wel jammer dat het voor mij dus onmogelijk is om mijn snelheid te halen, ik zit er altijd zo’n 5 a 10% onder. Kan het inderdaad aan de media converter liggen? Kan deze mogelijk vervangen worden door een nieuwere die hogere snelheden ondersteund?

Bedankt!

Joost

---

EDIT: ik bedoel in de titel natuurlijk 950 ipv 1000 Mbit.

​​​​​​hallo @jojost1 

Test het ook eens met de Zyxel router aangesloten en doe een speedtest op een laptop die bekabeld verbonden is. Alles boven de 900 Mbps is een uitstekend resultaat.


Als ik de media converter googled, dan zie ik dat die een 10 gbit poort heeft volgens mij. En die Cloud gateway heeft een 2,5 gbit poort?

Misschien... heel misschien werkt die media conventor niet op 2.5 gbit. Kan die alleen 1 of 10 gbit aan. Ik weet het niet precies. Maar misschien is dat het.


​​​​​​hallo @jojost1 

Test het ook eens met de Zyxel router aangesloten en doe een speedtest op een laptop die bekabeld verbonden is. Alles boven de 900 Mbps is een uitstekend resultaat.

Zelfde resultaat, daarom ‘hoopte’ ik dat het aan de Zyxel lag en dat ik met een Ubiquiti Gateway wel mijn snelheid zou halen..


Als ik de media converter googled, dan zie ik dat die een 10 gbit poort heeft volgens mij. En die Cloud gateway heeft een 2,5 gbit poort?

Misschien... heel misschien werkt die media conventor niet op 2.5 gbit. Kan die alleen 1 of 10 gbit aan. Ik weet het niet precies. Maar misschien is dat het.

Ik vond enkel dit:

Auto-adaptive GE port: 10 Mbit/s, 100 Mbit/s, or 1 Gbit/s.


Ik vond enkel dit:

Auto-adaptive GE port: 10 Mbit/s, 100 Mbit/s, or 1 Gbit/s.

Ik zie het nu ook. Te snel gelezen 😬

Ik vrees dat Odido niet zomaar een sneller kastje opstuurt. Is het mogelijk om tijdelijk voor 1 maand de snelheid hoger te zetten? Want dan krijgt u wel een andere convertor uiteraard. Zou wel moeten.


Ik vond enkel dit:

Auto-adaptive GE port: 10 Mbit/s, 100 Mbit/s, or 1 Gbit/s.

Ik zie het nu ook. Te snel gelezen 😬

Ik vrees dat Odido niet zomaar een sneller kastje opstuurt. Is het mogelijk om tijdelijk voor 1 maand de snelheid hoger te zetten? Want dan krijgt u wel een andere convertor uiteraard. Zou wel moeten.

Dan kom ik in een ander tarief-stelsel en kost het me uiteindelijk toch meer vrees ik.

Is het mogelijk het kastje compleet te ‘omzeilen’ met een SPF module? Ik lees gemengde dingen online of het nu mogelijk is of niet.


Is het mogelijk het kastje compleet te ‘omzeilen’ met een SPF module? Ik lees gemengde dingen online of het nu mogelijk is of niet.

Ja dat kan. Moet u wel een router hebben waar die in kan. Bijvoorbeeld een Fritzbox 5590.


Ik zit nu nog ff verder te kijken. Dat Huawei kastje wat u nu heeft is een GPON converter. Het heeft dus een 1000 mbit utp poort. Maar ook aan de glasvezel kant maakt die "maar" een 1000 mbit verbinding. GPON = 1000 mbit.

Als u hogere snelheid wilt, dan moet dat volgens mij XGS-PON worden. Ik weet niet of dat zomaar mogelijk is.


Ik zit nu nog ff verder te kijken. Dat Huawei kastje wat u nu heeft is een GPON converter. Het heeft dus een 1000 mbit utp poort. Maar ook aan de glasvezel kant maakt die "maar" een 1000 mbit verbinding. GPON = 1000 mbit.

Als u hogere snelheid wilt, dan moet dat volgens mij XGS-PON worden. Ik weet niet of dat zomaar mogelijk is.

Ik was net een reactie aan het typen haha. Een SPF module moet kunnen met een UniFi Cloud Gateway Ultra.

Ik heb een KPN glasvezel verbinding maar het Huawei kastje is inderdaad GPON dus zover ik kan lezen moet het XGS-PON worden en ik lees “Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.” maar ik kan nergens vinden of dat zomaar kan.


@jojost1 

Voor zover ik weet is er voor het overgaan van GPON naar XGSPON alleen een administratieve handeling nodig.


Reageer