Skip to main content

Sinds enkele weken heb ik in de avonduren (tussen ong. 18u en 24u) vrijwel geen internet via mijn T-mobile thuis abonnement via glasvezel. Overdag is er geen probleem. De diverse speedtesten die ik heb uitgevoerd geven ruim 90Mbps up- en download en dat zowel bekabeld als via Wifi. In de avonduren zakt de snelheid echter drastisch terug. Vaak kan er geen eens verbinding worden gemaakt. Bekabeld of Wifi maakt geen verschil.

Uiteraard al alle stappen meerdere malen doorlopen. Router en glasvezel aansluiting gereset, etc.. Monteur is langs geweest, overdag. Thuis alles in orde, geen probleem gevonden. Een nieuw modem is aangevraagd, maar nog niet geleverd.

Ik heb zelf het idee dat er ergens verder weg een capaciteitsprobleem is. Het is opvallend dat het probleem zich alleen s’avonds voordoet, en dan ook elke avond. Het lijkt mij sterk dat dit aan de modem ligt.

Wij zijn sinds ongeveer anderhalve maand aangesloten op glasvezel (KPN). Zijn er soms meer dergelijke gevallen bekend in Apeldoorn - Kerschoten?

Hoi,

 

Ik heb dit net al geprobeerd te sturen, maar ik viel weg ofzo, dus nu samgengevat nogmaals.

Het in deze topic geschetste probleem is erg herkenbaar. De hele dag perfect kunnen thuiswerken, vanaf half 8 ofzo werkt niets meer naar behoren. Soms eerder al, soms ook in het weekend en dan ook wel eens overdag.

Er is wel een monteur geweest, maarja, die zag niets want die was doordeweeksoverdag, dan werkt het perfect, maar in de avond uren wordt het heel wisselvallig van langzaam tot niet functionerend.

Laatst heb ik gebeld en zou de technische dienst er wat mee gaan doen, maar daar heb ik nog steeds niets van gehoord. De klantenservice van Ziggo werkte ook niet mee, maar toen ze eindelijk overtuigd waren dat het probleem bij hen zat was het ook zo gefixt en had ik altijd internet (wel langzamer).

 

Daarnet probeerde ik bijvoorbeeld een cursus te doen online waarbij je wat in een terminal moet typen, nouja, ga maar na wat er gebeurt als niet al je letters overkomen in een terminal, dat werkt niet.

Dit was net. Probleem lijkt in de latency te zitten. Tijdens het doen van zo'n test (en nu heb ik geluk want andere avonden wil die helemaal niet verbinden) schiet de latency echt alle kanten op, ook de down).

 

Ik baal er van dat de klacht eigenlijk niet serieus genomen wordt, het probleem bestaat al bijna sinds het begin, ik heb al meermaals contact gehad maar ik heb nog niets gehoord over een serieuze poging het op te lossen. Want dat er te weinig capaciteit was in de avond was onzin aldus de monteur, maar als er zichtbaar meer mensen thuis zijn, vastgesteld adhv geparkeerde auto’s in de straat, kan je eigenlijk niet meer fatsoenlijk internetten.

 

 

 

 


Hoi @rb27, zou je ons van meer voorbeelden kunnen voorzien, alsjeblieft? Graag screenshots van speedtesten die op verschillende avonden gedraaid zijn en dan op verschillende meetmomenten. Weet dat een probleem met latency altijd zeer serieus genomen wordt op de Community, ik vind het enorm jammer te horen dat dit op andere plekken gerelativeerd wordt. Kun je me de komende week een paar screenshots toesturen in dit topic? Dan gaan wij ermee aan de slag!


Hoi,

 

Ik heb dit net al geprobeerd te sturen, maar ik viel weg ofzo, dus nu samgengevat nogmaals.

Het in deze topic geschetste probleem is erg herkenbaar. De hele dag perfect kunnen thuiswerken, vanaf half 8 ofzo werkt niets meer naar behoren. Soms eerder al, soms ook in het weekend en dan ook wel eens overdag.

Er is wel een monteur geweest, maarja, die zag niets want die was doordeweeksoverdag, dan werkt het perfect, maar in de avond uren wordt het heel wisselvallig van langzaam tot niet functionerend.

Laatst heb ik gebeld en zou de technische dienst er wat mee gaan doen, maar daar heb ik nog steeds niets van gehoord. De klantenservice van Ziggo werkte ook niet mee, maar toen ze eindelijk overtuigd waren dat het probleem bij hen zat was het ook zo gefixt en had ik altijd internet (wel langzamer).

 

Daarnet probeerde ik bijvoorbeeld een cursus te doen online waarbij je wat in een terminal moet typen, nouja, ga maar na wat er gebeurt als niet al je letters overkomen in een terminal, dat werkt niet.

Dit was net. Probleem lijkt in de latency te zitten. Tijdens het doen van zo'n test (en nu heb ik geluk want andere avonden wil die helemaal niet verbinden) schiet de latency echt alle kanten op, ook de down).

 

Ik baal er van dat de klacht eigenlijk niet serieus genomen wordt, het probleem bestaat al bijna sinds het begin, ik heb al meermaals contact gehad maar ik heb nog niets gehoord over een serieuze poging het op te lossen. Want dat er te weinig capaciteit was in de avond was onzin aldus de monteur, maar als er zichtbaar meer mensen thuis zijn, vastgesteld adhv geparkeerde auto’s in de straat, kan je eigenlijk niet meer fatsoenlijk internetten.

 

 

 

 

Deze tes laat best veel zien:

  • Je idle ping tijd is veel te hoog (toon eens een paar pingtesten naar wat adressen als 8.8.8.8 e n wat willekeurige websites (zo  te zien is je idle ping tijd hier al 27 ms)
  • Het oplopen van de ping tijd bij download is niet extreem in dit voorbeeld
  • De ping tijd bij upload is  extreem (1,7 sec)

Ik vraag me af of je aanname dat het probleem verderop zit wel klopt. In dat geval zou ik niet zulke extreme schommelingen in de ping tijd verwachten. Dit lijkt meer op buffer bloat.

Ik ben geneigd te geloven wat een van de moderators ( @Jason of was het @Cal ??) ergens zei  dat dit soort problemen gerelateerd is aan te hoge demping op de glasvezel. Ik ben benieuwd hoe GPON (OLT) zich gedraagt bij een marginale verbinding met demping in combinatie met een heavy gebruiker op dezelfde splitter. 


 @Jason de berichten van het forum waren bij ongewenst beland.

Het duurde even om in te loggen maar nu lijkt internet wel weer te werken.
 

ping 8.8.8.8 geeft nu 7 ms als gemiddelde dus dat lijkt best prima. Het is zo met vlagen want het toevoegen van bovenstaande afbeelding bleef wel weer heel lang een laaddingetje boven het plaatje draaien.

De onderaan bijgevoegde speedtests zijn op een heel aantal verschillende avonden uitgevoerd. Soms laadde de site ook niet/kon de site niet bereikt worden en kon na een keer refreshen uiteindelijk wel op go gedrukt worden. Dan probeerde mijn vrouw wat te streamen op de chromecast maar had ik zelf niets door omdat ik een beetje zat te gamen of iets anders deed waarvoor je internet niet nodig hebt. We zijn verder ook maar met zijn tweeën thuis (maar als je dan een keer wat via steam wilt downloaden gaat dat met 1000Mb tenminste een beetje vlug ipv dat het 3 avonden duurt, behalve als internet niet werkt natuurlijk).
 

Deze schermprint is van rond 20:28. Voordat met de test wordt begonnen duurt het laden zo lang dat de reclame faalt.

https://www.speedtest.net/result/13923622281

 

https://www.speedtest.net/result/13923622281
https://www.speedtest.net/result/13967601232
https://www.speedtest.net/result/13972438019
https://www.speedtest.net/result/13997484349
https://www.speedtest.net/result/14105155121 Deze heb ik op de laptop gedaan waar ik heel de dag op heb zitten werken.
https://www.speedtest.net/result/14105344528

Ik hoop dat jullie hier iets wijzer van worden.


De ping tijden in ieder van deze test lijken veel te hoog. Zijn deze testen allemaal op dezelfde PC gemaakt behalve de ene die je hebt gemarkeerd als van je werl PC? Heb je de mogelijkheid eens te testen op een andere PC. En nog beter, download de Ookla app (scroll op de test pagina naar beneden voor de download link). Geeft die dezelfde soort resultaten, voor voor de ping tijden?


De oorzaak is Server van T-Mobile dns omdat ze Duitse gebruiken dat is bekend bij T-Mobile als je Google't dan zie je het . En ook avond uren capaciteit problemen. Vroeger had Ziggo ook zelfde problemen maar hun Hebben van fouten geleerd na zoveel klachten.t-mobile moet ook van zijn fouten leren anders gaan klanten weg!


De oorzaak is Server van T-Mobile dns omdat ze Duitse gebruiken dat is bekend bij T-Mobile als je Google't dan zie je het . En ook avond uren capaciteit problemen. Vroeger had Ziggo ook zelfde problemen maar hun Hebben van fouten geleerd na zoveel klachten.t-mobile moet ook van zijn fouten leren anders gaan klanten weg!

Sorry maar is geen T-mobile server die wordt gebruikt bij internet verbindingen (als bijv. speedtest), alleen de DNS server kan van T-mobile zijn (maar die zijn van glasoperator.nl).

Maar die DNS servers hebben echt geen impact op de internet snelheid. Hooguit wat impact (latency/ vertaging) bij het opzetten van een verbinding. T-mobile heeft in het verleden een keer de fout gemaakt on via T-mobile in Duitsland te routeren. Dat gaf inderdaad vertragingen maar dat is snel teruggedraaid.

Blijft de vraag of capaciteits problemen de reden zijn van de problemen die hier zijn gemeld. Zou kunnen: maar is dat dan in de last mile (je eigen glasvezel, de verbinding vanuit de POP of in het core netwerk)? Kan het niet wat dempingsproblemen zijn op de GPON verbinding? Dat moet goed uitgezocht worden (jouw leren van hun fouten). Maar het kan goed zijn dat dit meer een probleem in de technische spullen in het netwerk is. Het is jammer dat de technische analyse bij T-mobile zo stroperig gaat.  Maar ik zie voorlopig geen bewijs voor grote dimensionerings  problemen in het netwerk.

 


@Jason
Heb je nog meer metingen nodig of van andere tijdstippen? Was de laatste tijd een beetje druk en op vakantie, maar het blijft een situatie dat het thuiswerken goed gaat, maar het internet het buiten kantoortijden laat afweten.

 


Hoi @rb27, heb je een mooie vakantie gehad? De speedtests uit je laatste bericht zijn inmiddels verouderd en kan ik niet indienen bij de technische dienst, sorry. Zou je me een drietal nieuwe tests willen aanleveren van vandaag, morgen en overmorgen, alsjeblieft? Dan check ik meteen waar de lage upload vandaan lijkt te komen. Wederom alvast bedankt voor je medewerking!


@Jason Het zijn er best een aantal.

Soms lijken de resultaten best wel prima, maar het andere moment laadt een willekeurige site weer amper. Vooral na 8 uur. Ik heb ook die app een paar keer gebruikt en dat geeft wel een bevinding.

De resultaten lijken soms iets meer te zeggen.

2 Speedtests beide hebben down ongeveer 945 Mbps, up de ene 920, de ander 940.Die laatste heeft bij de upload data used maar 362 MB staan, die eerdere 1201 MB. Beide zeggen 0.0% Loss te hebben, waar wordt dit verschil dan gemaakt?

https://www.speedtest.net/my-result/d/761e4c2c-cefe-4036-9b86-30a31317c13f

https://www.speedtest.net/my-result/d/88604a24-65e3-4ba8-a613-2abc9749f31a

 

 

 

Dit zijn wat metingen over de week verspreid en eentje van het weekend toen alles soepel ging.

 

https://www.speedtest.net/result/14205332189  (14/1 goed)
https://www.speedtest.net/result/14216904487
https://www.speedtest.net/my-result/d/2cfe9f4c-d3ae-418f-826e-ee0471a9ee33  (halverwege ineens afgebroken?)
https://www.speedtest.net/my-result/d/1ff6833d-fefd-4d4a-80b1-25514423eede  (deze werkt wel soort van, maar upload is laag)
https://www.speedtest.net/my-result/d/761e4c2c-cefe-4036-9b86-30a31317c13f
https://www.speedtest.net/result/14217227159
https://www.speedtest.net/result/14219283084 (17-1 8:34)
https://www.speedtest.net/result/14219349221 (gemaakt via wifi op een andere computer
https://www.speedtest.net/result/14222267879  (17-1 20:40)
https://www.speedtest.net/result/14222631375  (17-1 22:20)

https://www.speedtest.net/result/14224200014  (18-1 8:23)
https://www.speedtest.net/result/14226831057  (18-1 18:53)
https://www.speedtest.net/result/14227064029

https://www.speedtest.net/result/14216904487

https://www.speedtest.net/result/14232087580  (19-1 19:57)