Sinds korte tijd hebben we glasvezel internet bij Odido (via de glasvezelkabel van KPN). Overdag is de verbinding uitstekend, maar 's avonds zijn er vaak problemen. Het duurt tientallen seconden, tot zelfs meerdere minuten, om een website te openen, maakt niet uit welke. Streaming (Netflix) werkt wel, maar valt soms terug op een lage, blokkerige resolutie.
Wat er WEL werkt:
- speedtest (nadat de site eindelijk is geladen) geeft nog steeds een SUPER goed resultaat. Verbinding is meestal 500mbps of meer.
- ping is goed. ping geeft altijd resultaat, nooit packet loss.
- VPN verbinding: via een VPN werkt alles WEL goed.
Een aantal dingen die ik heb geprobeerd:
- Router en mediaconverter herstart
- DNS server instellingen aangepast naar die van google of cloudflare
- Encrypted DNS (DoT) ingesteld
- Mesh netwerk verwijderd (Sowieso zit ik vlak naast de router en is het wifi signaal prima.)
- Kabel tussen de router en de KPN unit (XGS-PON) vervangen door een nieuwe CAT6 kabel
- In plaats van via de wifi, via een UTP kabel met de router verbinden
- De router van Odido (Zyxel T-56) vervangen door een nieuwe router (een Fritzbox 4060)
Al deze maatregelen hebben geen verschil gemaakt.
Opvallend is dat bij de Cloudflare speedtest de “Packet Loss Test” heel vaak faalt met de melding: "Unable to perform measurement: ICE connection timeout!”
Ik heb al enkele keren met Odido gebeld, maar zij zien geen verbindingsproblemen, en de speedtest is uitstekend. Een medewerker heeft een wijziging aangebracht in de Zyxel wifi configuratie (scheiden van 2G en 5G in twee separate netwerken) maar dat loste het probleem niet op.
Ik sta voor een raadsel. DNS lijkt het probleem niet te zijn, de fysieke verbinding en de wifi verbinding zijn ook prima (aangezien het overdag wel werkt, en via VPN ook, en ping ook werkt). Alles duidt erop dat de verbinding uitstekend functioneert. En toch is het internet totaal onbruikbaar. Hoe kan dit?