Ik heb dit probleem een paar keer eerder langs zien komen op dit forum, maar nergens een werkende oplossing gespot. Kan iemand mij hier adviseren?
Mijn probleem:
Sinds is glasvezel gebruik, wordt op random momenten (maar vooral ‘s avonds) het internet buitengewoon traag. Is om gek van te worden. Smart apparatuur werkt dan niet meer, websites geven foutmeldingen, streaming diensten stoppen en zelfs whatsappjes versturen niet meer.
Soms leidt het doen van een speedtest wel tot normale snelheden up en down, maar duurt het verbinden belachelijk lang (ping boven de 2000). Het probleem doet zich zowel voor via mijn eigen thuisnetwerk als via het wifi-signaal van het T-mobile modem.
Herstarten van modem en glasvezelkastje verhelpt soms (even) het probleem, soms niet. Gisteravond heb ik 2 uur compleet zonder internet gezeten, ondanks diverse reboots. In de sommige gevallen werkt het internet in deze situaties overigens normaal zodra ik verbinding maak via een VPN.
Mijn situatie:
Ik ben dit voorjaar overgestapt van T-mobile adsl naar glasvezel 100 Mbit/s. Voor een eenpersoonshuishouden zou dit lijkt mij ruim voldoende moeten zijn. Ik heb een TP Link switch en een set TP Link Deco M9-routers (mesh netwerk) aan mijn Zyxel T-54 modem gekoppeld om mijn hubs voor wat smart apparatuur bedraad te kunnen aansluiten.
Mijn setup thuis is overigens niet veranderd bij de overstap, dus ik ben ervan geneigd te denken dat het niet aan mijn apparatuur ligt maar aan de verbinding met T-Mobile.
Wat heb ik al geprobeerd?
Alle kabels vervangen, alle systemen een aantal keer gereboot, netwerk geoptimaliseerd. Gebeld met T-Mobile. De helpdesk gaf eerst aan dat 100Mbit/s wel weinig was (wat mij onzin lijkt), en dat ze niets bijzonders konden zien. Maar ook dat de technische dienst pas naar mijn situatie wil kijken als mijn modem minimaal 3 dagen niet gereset is.
Iemand hier ervaring mee?
Ik ben benieuwd of iemand mij kan adviseren wat de handigste oplossing is hiervoor.