Skip to main content

Ik heb dit probleem een paar keer eerder langs zien komen op dit forum, maar nergens een werkende oplossing gespot. Kan iemand mij hier adviseren? 

Mijn probleem:

Sinds is glasvezel gebruik, wordt op random momenten (maar vooral ‘s avonds) het internet buitengewoon traag. Is om gek van te worden. Smart apparatuur werkt dan niet meer, websites geven foutmeldingen, streaming diensten stoppen en zelfs whatsappjes versturen niet meer.

Soms leidt het doen van een speedtest wel tot normale snelheden up en down, maar duurt het verbinden belachelijk lang (ping boven de 2000). Het probleem doet zich zowel voor via mijn eigen thuisnetwerk als via het wifi-signaal van het T-mobile modem.

Herstarten van modem en glasvezelkastje verhelpt soms (even) het probleem, soms niet. Gisteravond heb ik 2 uur compleet zonder internet gezeten, ondanks diverse reboots. In de sommige  gevallen werkt het internet in deze situaties overigens normaal zodra ik verbinding maak via een VPN.

Mijn situatie:

Ik ben dit voorjaar overgestapt van T-mobile adsl naar glasvezel 100 Mbit/s. Voor een eenpersoonshuishouden zou dit lijkt mij ruim voldoende moeten zijn. Ik heb een TP Link switch en een set TP Link Deco M9-routers (mesh netwerk) aan mijn Zyxel T-54 modem gekoppeld om mijn hubs voor wat smart apparatuur bedraad te kunnen aansluiten.  

Mijn setup thuis is overigens niet veranderd bij de overstap, dus ik ben ervan geneigd te denken dat het niet aan mijn apparatuur ligt maar aan de verbinding met T-Mobile.

Wat heb ik al geprobeerd?

Alle kabels vervangen, alle systemen een aantal keer gereboot, netwerk geoptimaliseerd. Gebeld met T-Mobile. De helpdesk gaf eerst aan dat 100Mbit/s wel weinig was (wat mij onzin lijkt), en dat ze niets bijzonders konden zien. Maar ook dat de technische dienst pas naar mijn situatie wil kijken als mijn modem minimaal 3 dagen niet gereset is.

Iemand hier ervaring mee? 

Ik ben benieuwd of iemand mij kan adviseren wat de handigste oplossing is hiervoor. 

 

 

@ikbendwin, ik heb nu al bericht terug. Er is geen lijnmeting gedaan zonder eigen apparatuur. Zou je voor mij nog 1 keer je eigen apparatuur kunnen loskoppelen en dit hier aangeven? Dan kan ik meteen een lijnmeting doen en het doorzetten. Excuus voor de moeite maar anders kunnen we het niet doorzetten. 


@ikbendwin, ik heb nu al bericht terug. Er is geen lijnmeting gedaan zonder eigen apparatuur. Zou je voor mij nog 1 keer je eigen apparatuur kunnen loskoppelen en dit hier aangeven? Dan kan ik meteen een lijnmeting doen en het doorzetten. Excuus voor de moeite maar anders kunnen we het niet doorzetten. 

Ik heb inmiddels direct contact met Søren Abildgaard (CEO van Odido) en met Shefraan (Team Privacy & Complaints) over deze zaak. Ik wacht eerst even wat daar uitkomt voordat ik nu weer nieuwe dingen ga doen die op dit forum worden gevraagd, omdat ik hen niet in de weg wil lopen.  


Netjes


@ikbendwin, ik heb nu al bericht terug. Er is geen lijnmeting gedaan zonder eigen apparatuur. Zou je voor mij nog 1 keer je eigen apparatuur kunnen loskoppelen en dit hier aangeven? Dan kan ik meteen een lijnmeting doen en het doorzetten. Excuus voor de moeite maar anders kunnen we het niet doorzetten. 

Overigens: de Odido Zyxel hangt gewoon keurig netjes aan de lijn he? Ik neem aan dat je het nu hebt over mijn rand-apparatuur en Deco-netwerk?


@ikbendwin het gaat inderdaad om je eigen (rand) apparatuur die losgekoppeld moet zijn. Dus puur alleen de Zyxel aangesloten op het ONT met een bekabelde verbinding naar je laptop/desktop.


@ikbendwin het gaat inderdaad om je eigen (rand) apparatuur die losgekoppeld moet zijn. Dus puur alleen de Zyxel aangesloten op het ONT met een bekabelde verbinding naar je laptop/desktop.

Dat is dus wat ik vorige week dinsdag heb gedaan. Ik zal de screenshots opnieuw delen. Ik heb toen iemand laten langskomen met een laptop die een bekabelde verbinding heeft, alle randapparatuur losgekoppeld en toen de voorgeschreven tests gedaan. 

 

 


Hey @ikbendwin, de Back Office heeft de screenshots inderdaad. Op dit moment heb ik een lijnmeting nodig zonder dat het randapparatuur aangesloten is. Zou je dit toevallig kunnen loskoppelen en mij een seintje kunnen geven. Dan voer ik direct een lijnmeting uit en kun je het weer aansluiten!


Hey @ikbendwin, de Back Office heeft de screenshots inderdaad. Op dit moment heb ik een lijnmeting nodig zonder dat het randapparatuur aangesloten is. Zou je dit toevallig kunnen loskoppelen en mij een seintje kunnen geven. Dan voer ik direct een lijnmeting uit en kun je het weer aansluiten!

Hoi Tommie. Ik ben net gebeld door Shefraan. Hij heeft al een KPN-monteur ingeschakeld en geeft aan dat de Guidion-monteur en lijnmetingen nu niet meer nodig zijn. Ik laat hem nu even zijn werk doen. 


Even nog de afloop hier vermelden: het probleem is opgelost: het glasvezelinternet van Odido doet het - eindelijk - zoals het zou moeten.

Nadat ik de CEO van Odido persoonlijk via LinkedIn een bericht had gestuurd, kreeg ik plots wel de indruk dat er naar mij geluisterd werd, en gingen de juiste mensen aan de slag.  


Reageer