Glasvezel internet op momenten traag (hoge latency)
Sinds 15 september overgestapt naar Odido, komend van KPN Glasvezel. Als het werkt, werkt het prima, maar regelmatig loopt de latency hoog op. Smokeping draaiend op mijn server direct bekabeld verbonden met mijn Asus router:
Zeer irritant dat dit precies optreedt op de momenten dat we internet gebruiken (in de avond). Ik zie op het forum meer berichten over dit probleem, is hier wat aan te doen?
Bladzijde 2 / 3
Net weer een hoge latency spike tussen 16:55-17:xx (ongoing)
Ping stats vertellen niets zinnigs:
19:30 weer een mega spike latency die om 17:42 nog niet klaar was :<
Dit kan niet acceptabel zijn voor een 1Gbit up/down glasfiber verbinding
Ter vergelijking, als het niet massief aan het laggen is heb ik deze latency:
Correctie, was 17:30 toen het begon, niet 19:30
Hi @Karrot, zou je een volledige pingtest kunnen aanleveren? Dan kan ik het voor je doorzetten!
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Start een traceroute naar 8.8.8.8
Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
Ping het gevonden IP-adres
Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Net weer een latency spike, van ~ 18:45-19:15
Ingame latency van 2000+ (zoals hierboven).
Toen ik de latency zag heb ik direct tracerts en pings gedraaid, maar daar valt weinig uit te halen. Zelfs tracer naar de game server + ping.
T-56
Bepaalde momenten op de dag (niet consistent)
2.5Gb port op modem, 2.5Gb port in PC, hardwired (cat 6)
Ping stats (niet veel zeggend..):
Bonus tracert naar de game server(s):
Ik heb toen ik de latency spike ook direct speed test aangeslingerd maar kreeg daar deze error
Applications zoals Discord waren ook gedisconnect. Ik had echter nog wel (zeer traag) access naar non-cached websites (shift-refreshed). En een youtube video was on-onderbroken aan het door streamen, ook nieuwe un-buffered.
Het lijkt me dat die ping / tracert niet de juiste tool is voor wat er hier mis gaat.
Paar latency shots van deze week, allen tussen 18:00-22:30
Op den duur gezocht naar een andere latency related meting gezocht, en deze gevonden:
Hier zie je de enorme verschillen pas echt die ook te merken zijn in de gebruikers ervaring. Tijdens deze high latency periodes.
Hi @Karrot, bedankt voor de testen, echter valt het me op dat je maar 50 hops gedaan hebt in plaats van 1000. Graag ontvang ik nog een pingtest met 1000 hops en dan een screenshot van je gehele scherm zodat we de datum, tijd en bekabeld aangesloten kunnen zien.
Ook ben ik benieuwd over welke game het gaat en op wat voor server je speelt. Alvast bedankt!
Ik dacht dat 50 wel genoeg zou zijn, maar heb mijn bat files aangepast naar 1000 voor volgende keer.
De latency screenshotjes komen uit World of Warcraft classic cataclysm, op de pvp server Gehennas.
Is dit een EU server of niet @Karrot?
Jazeker (een EU server), onder normale omstandigheden (zoals op dit moment) een ping van onder de 10ms
Nou zoals gedacht heeft de Guidion monteur geen verschil kunnen maken bij mij thuis. Hij heeft de glasvezelaansluiting/modem vervangen maar het probleem blijft in de avonduren hetzelfde. Hij adviseert mij Odido weer te contacteren en en “de pop laten controleren en demping controle laten uitvoeren”. Bij deze dus.
Ervaar je het ook op andere EU servers @Karrot?
Ik heb de terugkoppeling van de monteur doorgezet @pietpuk18. Echter ben ik bang dat ze om nieuwe testen gaan vragen.
Zojuist door de klantenservice meermaals doorverwezen naar de community over latency want dat wordt niet ondersteund door de klantenservice, enkel snelheid. (Latency is blijkbaar niet onderdeel van internetsnelheid)
In vergelijking met vrienden in de omgeving (andere FTTH providers) ervaar ik een hogere latency met Odido glasvezel naar bijv. Google/Cloudflare.
De eerste hop na de gateway voegt eigenlijk altijd ~10ms toe. Dit zorgt er voor dat ik niet/nauwelijks sub-10ms haal. Eindresultaat: Ping is enigzins vergelijkbaar met coax.
Hi @id0, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.
Ik kan niet heel veel met deze screenshots, als je naar de tracert naar Netflix kijkt zie je dat het bij onze server goed gaat en als hij naar Netflix gaat dat daar de verhoging zit. Dit is vrij normaal. Uiteraard wil ik dit verder voor je gaan onderzoeken maar daar heb ik een aantal andere testen voor nodig. Zou je, om dit topic niet in de war te maken, een eigen topic willen aanmaken met daarin een bekabelde speed en pingtest volgens onze norm? Dan pakken we het daar verder op! Alvast bedankt.
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Start een traceroute naar 8.8.8.8
Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
Ping het gevonden IP-adres
Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.
Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.
Zelfde verhaal op andere servers.
Net weer in een lagspike sinds 19:45ish, en nog ongoing:
update: 20:45 nog steeds >800ms latency in game, sites die traag, of niet laden. De screenshot van hierboven kon ik niet eens successful uploaden naar dit forum (hence de link)
update2: 21:03 lag weg ingame, sites laden weer normaal
Tevroeg gejuicht, lag was rond 21:15 weer terug, en is nog steeds niet te houden,. sites die weer traag, of niet loaden.
update: 22:24 lag lijkt weer weg en spul laadt weer normaal…
Hey @Karrot, bedankt voor de testen. Het valt me op dat je tijdens de pingtest veel open hebt staan, waaronder WOW. Een average van 6 ms is niet heel hoog, je kan af en toe een uitischietertje hebben. Daarnaast ben ik benieuwd naar wat je aangesloten hebt op poort 3 van het modem. Ik zie namelijk dat er een eigen router/switch op is aangesloten met drie apparaten. Ook is het modem en ONT al lange tijd niet meer gereboot. Zou je eens een powerflip willen uitvoeren en kijken of het daarna beter wordt?
De testen van testmy.net kan ik niet heel veel mee. Die test alleen op buitenlandse servers en dan is een hoge ping & latency normaal omdat je te verweg bent.
Powerflip
Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
Wacht minimaal 10 seconden
Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
Controleer of de verbinding stabiel is.
Hey @Karrot, bedankt voor de testen. Het valt me op dat je tijdens de pingtest veel open hebt staan, waaronder WOW.
Hoi Tommie, bedankt voor de deep-dive. De meeste van die icoontjes op de taskbar zijn pins, niet dingen die draaien. uit dat screenshot waren (qua web activity) alleen firefox, wow, blizzard launcher, steam en discord actief. Dit is niet iets waar een glas verbinding van wakker zou liggen, bij mijn (vorige) VDSL verbinding had ik nul problemen. Ook geen issues met latency die ik nu wel ondervind met mijn nieuwe glas verbinding.
Een average van 6 ms is niet heel hoog
Klopt helemaal, alles onder 100ms zou nog acceptabel zijn, maar ik gaf eerder ook al aan dat die ping test helemaal niet representatief is voor wat ik, en anderen met mij ervaren. Misschien is de peering naar andere nodes wat shaky, of gaat er ergens anders iets mis. Dit was wel te zien op die pingtest site die ik had gelinked, waar latencies (en latency variatie) enorm groot is naar een stel andere servers anders dan de main google DNS server.
De testen van testmy.net kan ik niet heel veel mee. Die test alleen op buitenlandse servers en dan is een hoge ping & latency normaal omdat je te verweg bent.
Ok maar het verschil tussen die test die ik heb gedraaid terwijl het zo enorm aan het laggen was, en een run in een periode waar ik geen latency had geeft toch op zn minst aan dat er ergens een probleem is.
Onder de “normale” omstandigheden is de ping naar al die servers ook enorm laag, tov de latency die het laat zien tijdens die periodes waar ik die latency ervaar, meestal voor een half uur tot anderhalf uur constant.
Daarnaast ben ik benieuwd naar wat je aangesloten hebt op poort 3 van het modem.
Lan 1 (2.5gb) gaat direct naar mijn PC
Lan 2 gaat naar een werk laptop die al een weekje uit staat
Lan 3 gaat naar een RaspberryPi4 met PiHole als dns solver
Lan 4 gaat naar een switch waar wat klein spul aan hangt (tv, versterker, media boxje, nas)
Tijdens die latency periodes heb ik ook gechecked of mijn NAS bezig was met een backup of andere activiteit, maar in de 2-3 periodes was deze relatief inactief (< 2kb/s up/down)
Ook is het modem en ONT al lange tijd niet meer gereboot.
Had na lezen van post alleen router ge-reboot, maar zal zoals aangegeven ook het ONT punt laten herstarten. En dan kijken of het blijft gebeuren.
Bedankt voor de feedback ondertussen!
@Karrot Ik wil me er niet mee bemoeien, maar is de PiHole wel goed afgeschermd? Als je dat niet hebt gedaan, loop je de kans dat ‘ie misbruikt wordt voor een DNS amplification attack en kun je dit soort problemen ook ervaren.
Nu eindelijk iemand van de technische dienst aan de lijn gehad die mij wist te vertellen dat er inderdaad problemen met de “Genesis” (?) aansluiting zijn. Waardoor er meerdere meldingen zijn van hetzelfde probleem (traag internet in de avonduren/drukke tijden). Fijn dat het probleem eindelijk erkend wordt. Hij kon mij alleen nog geen indicatie geven wanneer dit opgelost zou worden. Hoor het graag wanneer hier duidelijk over komt.
Ik begrijp uit deze post dat het probleem bij het ONT Genexis kastje zit. Mensen zeggen dat het probleem is opgelost door een ander type te laten installeren (Nokia). Kan dat bij mij ook gebeuren? Zit nu al zolang met dit probleem… Oplossing wordt nog steeds niet geboden…
Thanks, ik heb even gekeken en ik heb ook een Genexis ONT kastje.. :(
@Karrot Ik wil me er niet mee bemoeien, maar is de PiHole wel goed afgeschermd? Als je dat niet hebt gedaan, loop je de kans dat ‘ie misbruikt wordt voor een DNS amplification attack en kun je dit soort problemen ook ervaren.
Is geen probleem, alle mogelijke opties zijn goed om uit te checken :)
Heb na dit bericht wat monitoring aangezet op mijn PI. Nu maandje later heb ik over de hele periode geen rare dingen gezien, geen hoge outgoing connecties/bandwidth over het PI lijntje, dus dat lijkt geen issue te zijn. Maar toch bedankt voor het mee denken!
Bij mij is afgelopen week het Genexis ONT kastje vervangen door een Nokia variant. Probleem lijkt nu eindelijk opgelost te zijn (na 9 maanden!). Mij is destijds een compensatie aangeboden in de vorm van een half tarief abonnementsgeld. Nu krijg ik echter 1 maand abonnementsgeld terugbetaald. Beetje mager en niet wat mij over de telefoon is aangeboden. Is hier nog wat aan te doen?
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook wel intresse :o
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.