Wil de overstap gaan maken naar Glasvezel. Heb nu een Ziggo lijn met modem in bridge mode en daarachter een Asus RT-AX86UPro. Die wil ik dus graag behouden.
Sprak echter de Customer service en die gaf aan dat modem van Odido niet in bridge mode gezet kan worden en daarmee de kous af was.
Maar ik lees en verneem her en der dat het toch mogelijk is om de Asus router direct te koppelen (WAN Asus en op DHCP) op de mediaconverter die Odido meelevert en met modem er tussenuit te laten ?
Daarnaast zou het instellen van LAN > IPTV ISP handmatig en internet vid 300 voldoende zijn om volledig gebruik te kunnen maken van de internetverbinding.
klopt dit ?
De aansluiting in de meterkast moet nog gerealiseerd worden. Dat gebeurt verder kosteloos bij de aanvraag. De vorige bewoners hebben dit bij de glas aanleg in de wijk 15 jaar geleden niet laten doen.. ongelooflijk denk je dan…
Alvast heel erg bedankt voor de feedback en eventuele tips !
Bladzijde 1 / 1
Ja, wat bij Odido kan is beter dan bridge mode: namelijk een ISP router die niks doet, daadwerkelijk uit laten staan, in plaats het complete ding stroom laten vreten voor effectief bijna nul functie (bij Ziggo is het alleen nog nuttig als mediaconverter, maar vreet toch stroom voor een hele router).
Dus, alleen de mediaconvertor, of ONT (optical network terminal) zoals deze bij GPON glasvezel heet, en daar achter kan je eigen router.
Qua instellingen hoef je inderdaad alleen in te stellen dat het VLAN aan de WAN (internet) kant vlan ID 300 is. Hoeft geen onderscheid tussen IPTV of Internet VLANs, gewoon internet op VLAN 300, klaar.
Effectief kun je de ONT (glasvezelkastje) eigenlijk zien als 'modem' in bridge. De router die je erbij krijgt (wat dus echt een router is en geen modem) hoef je dus niet te gebruiken. Je kunt daarvoor in de plaatst dus je eigen router aansluiten (zolang die VLAN ondersteund wat de rt-ax86u volgens mij wel doet).
Het zou duidelijker zijn als Odido die Zyxel bij glasvezel ook gewoon router zou noemen en niet modem. Alleen bij DSL is het een modem (omdat ie daar direct op de DSL kabel aangesloten wordt).
Hallo @Job.J
Hou de Zyxel wel in huis want als er problemen optreden met de verbinding dan zal Odido je vragen om de Zyxel router aan te sluiten om te kunnen troubleshooten
Ja, wat bij Odido kan is beter dan bridge mode: namelijk een ISP router die niks doet, daadwerkelijk uit laten staan, in plaats het complete ding stroom laten vreten voor effectief bijna nul functie (bij Ziggo is het alleen nog nuttig als mediaconverter, maar vreet toch stroom voor een hele router).
Dus, alleen de mediaconvertor, of ONT (optical network terminal) zoals deze bij GPON glasvezel heet, en daar achter kan je eigen router.
Qua instellingen hoef je inderdaad alleen in te stellen dat het VLAN aan de WAN (internet) kant vlan ID 300 is. Hoeft geen onderscheid tussen IPTV of Internet VLANs, gewoon internet op VLAN 300, klaar.
Dank voor je antwoord !
Ik begreep dat de LAN - IPTV instellingen gewijzigd moesten worden :
Yep. Dat is de instelling.
Hallo @Job.J
Hou de Zyxel wel in huis want als er problemen optreden met de verbinding dan zal Odido je vragen om de Zyxel router aan te sluiten om te kunnen troubleshooten
bedankt voor de tip, dat had ik ook al bedacht.! mocht er een probleem zijn dan moet wel uitgesloten worden dat het aan de connectie of iets anders ligt idd.
@Job.J
Klopt, dit enkel toepassen en de mediaconverter herstarten.
Dank voor je antwoord !
Is dat de enige plaats waar VLAN genoemd wordt? Als het werkt dan werkt het, maar gekke logica om VLANs en IPTV als een soort combinatie te zien, alsof je alleen VLANs in zou willen stellen voor IPTV.
Staan VLAN niet genoemd onder WAN?
Op een ander forum vind ik dit screenshot, dit lijkt me een logischere plek om VLAN in te vullen, als het kan:
Het voorbeeld zegt VLAN 101, dat moet natuurlijk 300 zijn voor Odido
@GebruikersnaamRandomTekst Nee, dat is wel de correcte plaats. Bij de wat oudere firmwares van Asus staat het daar.
Ik denk dat het later verhuist is maar de WAN pagina.
Dit is de meest recente firmware op de Router en WAN settings voor de internet connectie tab.
Dus we zien tzt wel waar die VLAN 300 ingevuld moet worden om het werkend te krijgen.
(mijn kennis hiervan is beperkt dus moet afgaan op wat ik hier lees voor zover bedankt iedereen !)
Dit is de meest recente firmware op de Router en WAN settings voor de internet connectie tab.
Dus we zien tzt wel waar die VLAN 300 ingevuld moet worden om het werkend te krijgen.
O, dat is inderdaad grappig. Mijn oude RT-AC68U had hem daar n.l. niet staan (ouder en lager model). En daar kon je alleen onder die IPTV instelling de VLAN voor de ISP instellen (zoals jouw andere screenshot). Schijnbaar is dit dus al een nieuwere firmware waarbij het verplaatst is (of dus eigenlijk als extra instelling bij WAN gezet is). Maar daar komen we tzt inderdaad wel uit
Hallo @Job.J
Er zijn hier op de community heel veel mensen met een Asus, bij iedereen werkt het met internet VID 300 onder LAN > IPTV.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.