Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel hapert soms, elk kwartier udhcpc: Sending renew... in log

• 19 maart 2025
  • 8 reacties
  • 65 Bekeken

Ik heb thuis bij bellen via WiFi en videobellen voor werk soms last van een haperende verbinding via WiFi terwijl het bereik wel goed is. 

Ik gebruik gewoon de apparatuur van Odido en heb de handleidingen op de website voor het oplossen van problemen, zoals herstarten van modem en ont al gedaan. 

In de log van de T-56 zie ik elk kwartier de volgende melding:

udhcpc: Sending renew…

en in de verdere meldingen zie ik dat de udhcpc lease time 1800 s is. 

Ergens anders op de community lees ik dat dit normaal gesproken veel langer zou moeten zijn en dat dit misschien kan worden opgelost door reprovisie van de verbinding, maar toen ik de klantenservice van Odido belde kon de persoon aan de telefoon mij hier niet mee helpen.

Hoe kan ik zorgen dat er een reprovisie van mijn verbinding wordt gedaan of zijn er andere manieren om dit op te lossen? 

Beste antwoord door rvk01

Helaas is de leasetijd bij Odido maar 1800 seconden (dit is normaal inderdaad iets van 24 uur bij andere providers). Halverwege die tijd wordt je lease hernieuwd. Maar… dit zou verder niet tot problemen mogen leiden. Het hernieuwen van de lease is gewoon een communicatie (dus na 900 seconden). Er worden geen verbindingen verbroken. Tenzij je IP daadwerkelijk zou wijzigen. Maar dat gebeurd maar zelfden. Je hapering probleem komt dus niet door de leasetijd.

Heb je de hapering altijd gehad? Of is het ook goed geweest? Heb je de apparatuur al een keer gerestart?

Bekijk origineel

8 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1605 reacties
  • Antwoord
  • 19 maart 2025

Helaas is de leasetijd bij Odido maar 1800 seconden (dit is normaal inderdaad iets van 24 uur bij andere providers). Halverwege die tijd wordt je lease hernieuwd. Maar… dit zou verder niet tot problemen mogen leiden. Het hernieuwen van de lease is gewoon een communicatie (dus na 900 seconden). Er worden geen verbindingen verbroken. Tenzij je IP daadwerkelijk zou wijzigen. Maar dat gebeurd maar zelfden. Je hapering probleem komt dus niet door de leasetijd.

Heb je de hapering altijd gehad? Of is het ook goed geweest? Heb je de apparatuur al een keer gerestart?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21991 reacties
  • 19 maart 2025

Hallo ​@jumbers 

Hier ook een lease elke 15 minuten, geen problemen.

Ervaar je dit probleem op alle apparaten in huis, ook bekabeld?

• Auteur
  • 7 reacties
  • 19 maart 2025

Dank voor jullie reacties, de haperingen zijn vooral via WiFi, maar ik denk dat ik er bekabeld ook wel eens last van heb gehad.

Wel lastig om precies te weten, omdat het niet continu slecht is en omdat het bij videobellen ook aan zoveel andere dingen kan liggen, zoals aan de verbinding van de gesprekspartner.

Ik heb de apparatuur idd al gerestart.

Door een ander topic:

dacht ik dat de lease time langer zou moeten zijn, maar het is al wel een wat ouder topic.

Wat ik ook gek vond was dat de service medewerkers aan de telefoon verbaasd was dat hij bepaalde waarden niet kon uitlezen. Hij kon wel alles van de Zyxel modem zien en zei dat alles op groen stond, maar als ik het goed begrijp kon hij bepaalde info van de ONT niet uitlezen.

Maar misschien heeft het allemaal niks met mijn haperingen te maken, blijft allemaal een beetje vaag :) 

• Auteur
  • 7 reacties
  • 19 maart 2025

En ook uit dit topic dacht ik te begrijpen dat korte lease tijd zou kunnen duiden op een probleem en dat dit mogelijk kan worden opgelost een reprovisie te laten uitvoeren:

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21991 reacties
  • 19 maart 2025

@jumbers 

Ben je via het KPN glasvezelnetwerk aangesloten met een Genexis/Nokia ONT?

Misschien kan je ook kijken of het vervangen van de internetkabel tussen ONT en router helpt?

Verwijder ook alle bekabeld aangesloten apparaten eens, misschien zit daar een boosdoener tussen.

• Auteur
  • 7 reacties
  • 19 maart 2025

Nee, ik zit op het ODF netwerk met een Huawei ONT.

Verwisselen van kabels en testen met aangesloten apparaten kan ik nog wel even doen inderdaad. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1605 reacties
  • 19 maart 2025
jumbers schreef:

En ook uit dit topic dacht ik te begrijpen dat korte lease tijd zou kunnen duiden op een probleem en dat dit mogelijk kan worden opgelost een reprovisie te laten uitvoeren:

Nee. Ondanks dat het een belachelijk korte lease is, zal dit niet tot problemen leiden omdat je hetzelfde IP blijft houden. Alleen als je een IP wisseling krijgt zou het tot een verbreking/hapering kunnen leiden.

Heb jij die hapering dan precies op/elke kwartier ???

Heb je al een ping test gedaan?

• is een Master Poster
  • 14 reacties
  • 19 maart 2025

Hoy als je pc of laptop heb kun je frecwenty veranderen van wifi,is mischien te druk op jou wifi 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen