Skip to main content

Afgelopen donderdag een oplevering gehad van mijn glasvezel verbinding. Bij de oplevering werkte het zyxel modem prima, dus de installateur kon prima weg. En toen werd het vreemd, na het aansluiten van mijn UDM met de juiste instellingen werkte het niet… op VLAN 300 (internet) wordt er geen antwoord gegeven op de DHCP requests en dus geen internet IP en geen internet. Op vrijdagavond is het gaan werken tot vannacht 2:34 ( iig op dat moment verliep de DHCP lease van 3600 seconden) en moest een nieuw IP worden opgevraagd. Geen antwoord meer, vannochtend Zyxel modem aangesloten …. eveneens rood lampje..

Het probleem ligt ergens downstream van het modem … is het de Huawei ONT of is er verderop een probleem. zover ik weet doet de ONT alleen GLAS ? Ethernet dus moet het probleem in de POP liggen.

Donderdag een monteur toegewezen gekregen, maar zo te merken kan Guidion hier weinig aan doen aangezien het een 'software’ probleem is… 


Herstarten van de Huawei ONT is geen oplossing… PON brandt maar op VLAN 300 geen antwoord… Zyxel modem maar weer aangesloten, maar helaas zijn de WAN-DHCP logs weg als het modem verbinding krijgt. en tot die tijd staat er alleen DHCP vraagt om IP… dhcp krijgt geen IP…


Iemand met dezelfde problemen ? Of een een werkende oplossing (behalve wachten)

Arnout Dieterman

(Aansluiting GPON op een oud reggefiber aansluiting in Leidsche Rijn)

Hallo @ArnoutD_77 

Brand het PON lampje constant groen op de Huawei ONT of knippert hij groen?

Knipperen zou duiden op een probleem niet bij jouw thuis.


Ik heb zojuist een topic gestart met een soortgelijk probleem.

 

Gisteren een USG in bedrijf genomen. sinds vanochtend krijg ik ook geen WAN lease meer op vlan 300. ook niet met het Zyxel modem.

op de huwaei brand alles groen. pon, lnk etc.


@ronald1234a 

Een steady groene PON? En als je het T-Mobile modem aansluit werkt die dan wel?

De Huawei ONT even van het stroom halen kan soms helpen.


Steady groene PON ja.

Net even de Huwaei stroomloos gemaakt. Alle lichtjes steady.

 

Nu enkel een geresette zyxel eraan gesloten. die geeft een rode WAN led

 

Toevalligerwijs zie ik in mijn logging dat mijn verbinding vannacht tussen 2:30 en 2:35 eruit gevlogen is. Net zoals bij @ArnoutD_77 

 

 


helaas misklik (jouw reactie is geen antwoord helaas maar exact wat ik heb, kan het helaas niet undo’en), bij mij is de PON ook gewoon groen … LAN geeft ook groen maar op de DHCP requests komt geen antwoord

 


same here!

gelukkig dat de ziggo verbinding in wan2 zit en de failover werkt!

wanneer wordt dit probleem opgelost?

locatie is vleuten


same here!

gelukkig dat de ziggo verbinding in wan2 zit en de failover werkt!

wanneer wordt dit probleem opgelost?

locatie is vleuten

Helaas is mijn fail-over voor mijn manual… UDM base heeft maar 1 WAN poort…
Ik ben nu niet thuis en de vorige keer dat ik belde kreeg ik door de helpdesk een monteur toegewezen voor over een week dus dat gaat hem niet worden, Het probleem is software matig of pop hardwarematig en voordat dat de monteur er is kan het al weer opgelost zijn.


Log eens in op die ONT (root met wachtwoord op de achterkant). Wat zegt dat ding zelf?

Zo zou het moeten zijn;

 

 


@J33Bee ik ben op het moment niet op locatie maar ik zal vanavond er even een laptop aan hangen


Mijn verbinding is weer wakker geworden, maar voor hoe langs is de vraag! Hopelijk is de fix permanent.


ik werd gebeld door een monteur. die meldde dat er inderdaad een DHCP probleem was enkele regio's. Nu werkt alles.


zou de dhcp pool te klein zijn :scream: ?


Ik neem aan dat de DHCP pools centraal beheerd worden.

ipv4 is te schaars om per wijkje een pooltje te hebben lijkt mij.

Dan was dit opgevallen.

 

Sowieso was dit geen landelijk issue, maar op somigge plaatsen.

 

Ik denk configuratie.


Monitoring die achter implementatie aanhobbelt gok ik. Maar vorige week donderdag/ vrijdag was dit ook al een ding tenzij ik iemands ip kreeg en hij/zij het hele weekend een rood lampje in de meterkast had. Zal zo even kijken of het thuis uit zichzelf hersteld is of dat ik de ONT moet aansporen.


Hier, 7324 sinds een dik half uur zelfde problemen!

 

Ervaar de laatste tijd vaker dat er "spontaan"  geen verbinding mogelijk is. Voorheen via KPN nooit last van gehad (zelfde netwerk)


Het is alleen dezelfde glasvezel naar de POP daarna is het een andere wereld/route


Thuis zyxel modem een ip in de 143.xxx.xxx.xxx range… UDM aangesloten een weer een ip in de 87.xxx.xxx.xxx range. Verbinding komt dus uiteindelijk zelf terug maar dan moet er wel iets aan t-mobile core kant gefixed worden voordat het weer werkt. Nu kijken of het probleem structureel opgelost is of dat iemand alleen even wat herstart heeft zonder uit te zoeken wat er fundamenteel mis ging.


@ArnoutD_77 Als de DHCP server echt stuk gaat dan zou het probleem wel wat groter zijn. Op word uitgegeven op basis van mac adres. Deze zou je kunnen klonen er is namelijk wel een max aantal adressen wat wordt uit gegeven per lijn. Dat zou kunnen verklaren waarom het niet werkt.

 


@Hidden.nld de server was niet stuk maar gaf iig geen antwoord meer op een lease renewal. Dus afhankelijk of je een eigen modem gebruikt krijg je een mogelijk een  ander MAC adres aangezien de vendor onderdeel is van hiervan is. Verklaard wel waarom de zyxel een 143.xxx adres krijgt en de udm een 87.xxx