Skip to main content

Hallo, sinds vorige week heb ik 1Gbps glasvezel (daarvoor Glasvezel 100Mbps van KPN). Guidion monteur heb ik niet gebruikt, want het was aansluiten van Zyxel op bestaande ONT. Uiteindelijk gebruikte ik de Zyxel niet, gewoon Ubiquiti Cloud Gateway (UCG) Ultra met VLAN 300 gebruikt.

Eerste paar dagen prima 1Gbps/1Gbps gehaald (gemeten op UCG en ook via bedrade Macbook op fast.com) Maar sinds afgelopen zondag 29 sept is de download snelheid gehalveerd, terwijl de upload steeds rond 1Gbps blijft.

ISP Snelheid van Ubiquiti

Ik heb geprobeerd om de Zyxel op ONT te hangen om zeker te weten dat Ubiqiti niet het probleem is, maar ook met Zyxel + Cat6 cabel naar Macbook M1 heb ik via fast.com max 500Mbps download.

Ik heb met Odido klantenservice gebeld maar die zeggen dat “als de snelheid boven 50Mbps is, is dat OK”. Dat vind ik zelf niet want ik betaal voor 1Gbps en ik begrijp dat de snelheid kan afwijken, maar het is heel erg verwacht dat de down sinds zondag niet boven 500Mbps komt.

Mijn hypotheses:

  1. er zit ergens een beperking op mijn abbo?
  2. er is iets met the ONT (deze is 2 jaar geleden door KPN geinstalleerd). Ik heb de Zyxel ONT niet erop gezet (want dat hoefde niet volgens Guidion)

Hallo @cthulu 

Als je de stappen in dit topic kan volgen met de Zyxel router aangesloten dan kan Odido dit voor je onderzoeken.

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-snelheid-te-laag-en-veel-last-van-latency-356575?postid=1736097#post1736097

Verder heb je nu dus de AON NT van KPN in gebruik en de AON NT van Odido is niet geplaatst?


Bedankt @Waqqas, ik heb het gemeten (bedraad) aan Zyxel:

 

Het is wel verschil met andere, bijvoorbeeld KPN:

 

Andere providers nog veel slechter. Ik begrijp dat ik hier meet mijn Macbook → Host ergens op Internet. Ben alleen wel verbaasd over de verschillen. Trouwens met mijn Ubiquiti haal ik precies deze snelheiden ook.

> Verder heb je nu dus de AON NT van KPN in gebruik en de AON NT van Odido is niet geplaatst?

Ja klopt, want Guidion is er niet geweest (het was volgens hun callcenter niet nodig als ik al glasvezel aansluiting heb).

Don’t get me wrong, internet doet het prima, ik probeer het alleen goed te begrijpen :)


Reageer