Skip to main content

Ik ben sinds kort overgegaan van 400/400 naar 1000/1000mbps snelheid. 

Voorheen haalde ik netjes 400/400 via alle speedtests. Ik dacht voor 5 euro meer per maand, laten we er 1000 van maken maar die snelheid haal ik totaal niet. 

De dag na de bestelling zat ik rond de 900/940 wat heel acceptabel is.  inmiddels schommelt het erg overdag rond de 500-800mbps. 
mijn computer zit rechtstreeks op het modem met een cat 6 utp kabel. Mijn computer ondersteund natuurlijk een gigabit connnectie.  In de screenshots van de speedtests zie je dat de upload snelheid ook gewoon goed gehaald word, of in ieder geval dichtbij genoeg.

De screenshots zijn allemaal van 27/04 rond 18:00, en de download snelheid ligt gemiddeld hoger dan de afgelopen dagen. Is er iets mis met het signaal dat binnen komt op het modem, is het modem niet goed genoeg, of zijn de speedtest servers zelf misschien het probleem?

Ik zit in een nieuwbouw woning dat vorig jaar gebouwd is. De bekabeling is splinternieuw, en een monteur van guidion heeft het modem en verbinding aangesloten.

Herhalende tests op de zelfde server komen soms 100mbps hoger of lager uit dan de screenshots laten zien.  Ik heb ongeveer 40 verschillende servers geprobeerd binnen 50 miles. Ook lijkt mij dat het (gedeeltelijk) aan de speed test servers zelf ligt. Aangezien sommige servers wel hoger uit komen dan andere.
Ik haal de beste snelheden met Mr_joep in breda, die haalt altijd op zijn minst 700mbps terwijl alle andere servers vaak niet boven de 600 uit komen.

Hallo @Karvan 

Wat je nog zou kunnen proberen is om in veilige modus te testen zodat alle processen die op de achtergrond lopen worden geminimaliseerd.

Mocht je in veilige modus de volledige snelheid halen dan zou het aan software kunnen liggen die de snelheid beïnvloedt.

Helaas niet. Mijn laptop krijgt de zelfde snelheden via bekabeld internet. Los daar van heb ik een zelf gebouwde dure computer dus ik weet wat die kan.

Hi @Karvan, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je de juiste snelheid conform je abonnement haalt. Ik kijk daarom graag mee naar de verbinding, echter vind ik geen abonnement op dit e-mailadres. Kan je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht sturen? Ook ontvang ik nog een aantal extra gegevens voor bij de testen.  

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Hi @Karvan, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je de juiste snelheid conform je abonnement haalt. Ik kijk daarom graag mee naar de verbinding, echter vind ik geen abonnement op dit e-mailadres. Kan je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht sturen? Ook ontvang ik nog een aantal extra gegevens voor bij de testen.  

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Hoi Tommie,

Bedankt voor je bericht. Ik had zojuist al met iemand gesproken via de telefoon van tmobile en die heeft al wat verder gekeken.

Op de 20 dichtstbijzijnde servers van speedtest.net of fast.com haal ik tussen den 500-700mbps. Maar via tmobile mail heb ik deze speedtest ontvangen: (https://t-mobile.speedtestcustom.com/) die zit standaard op de server van T-mobile in Amsterdam.

Alleen op deze server haal ik wel 945mbps download en 946mbps upload.
Dus het lijkt er op dat de meeste speedtest servers gewoon slecht zijn en niet genoeg upload beschikbaar hebben om gigabit tests uit te voeren.  
Ik vond het al zo vreemd dat upload wel goed was, het lijkt er op dat er toch niets mis is op de lijn of in mijn apparatuur.  

Ik hou het even in de gaten, kijken of het de aankomende paar dagen stabiel op 900+ zit. Zo niet, laat ik het hier nog wel even horen!

Alsnog bedankt.

Ook ik merk dat ik niet de GBit haal. 
De upload gaat wel boven de 900MBit maar down is het direct op de router ca 650 Mbit met uitschieters tot ca 735 incidenteel.
Ik probeer het met de laptop direct op de ZYXEL met een korte 5E kabel en de Wifi van de laptop is uitgeschakeld. 
En het is gemeten naar de Odido server Amsterdam via Ookla.
OP zich kan ik met ca 500 best leven maar dan ga ik natuurlijk na de introductie wel downgraden naar een stapje lager.

Ook ik merk dat ik niet de GBit haal. 
De upload gaat wel boven de 900MBit maar down is het direct op de router ca 650 Mbit met uitschieters tot ca 735 incidenteel.
Ik probeer het met de laptop direct op de ZYXEL met een korte 5E kabel en de Wifi van de laptop is uitgeschakeld. 
En het is gemeten naar de Odido server Amsterdam via Ookla.
OP zich kan ik met ca 500 best leven maar dan ga ik natuurlijk na de introductie wel downgraden naar een stapje lager.

dit merk ik ook

down is veel trager dan up

up haal ik de 920mbps maar down vaak amper 500.

lijkt me dat wat ik lees de verdeling in de wijk niet goe dis waardoor er te veel mensen op 1 aansluiting in de wijk centrale zitten

Hallo @Internet2024 

Is dit gemeten met een laptop of pc bekabeld aangesloten op de router? Test voor de zekerheid eens in veilige modus om alle factoren die de snelheid kunnen verminderen te minimaliseren.

Reageer