Skip to main content

Geen IP na vervanging mediasplitter

Zaterdagmiddag viel mijn internet (glasvezel) ineens zomaar uit. Op de mediasplitter was het LOS lampje uit, en het PON lampje knipperde. Monteur gebeld, die kon nog dezelfde dag komen, superfijn. Hij is naar buiten geweest, heeft mijn aansluiting op een andere poort laten zetten, kwam uiteindelijk tot de conclusie dat wat het ook was, de mediasplitter ook kapot was, en die is vervangen. LOS lampje uit, PON lampje brandt, mooi. De monteur is naar huis gegaan in afwachting van het online komen van mijn verbinding, maar online komen gebeurde niet.

Ik gebruik mijn eigen router en heb de kabel vanuit de mediasplitter rechtstreeks in mijn Edgerouter X zitten. VLAN 300, DHCP, werkt al jaren, maar nu lijkt er geen enkele reactie van het Odido netwerk te komen. En Odido zelf kun je niet bereiken op zaterdagavond of zondag, dus ik gebruik al 2 dagen mijn mobiele internet en ben bijna door m’n abonnement heen.

Vanochtend gebeld vanaf m’n werk, zegt de supportmedewerker dat ik per se het Odido modem aan moet sluiten om de lijn door te kunnen meten, omdat aan zijn kant alles online staat, maar het modem staat uit. Logisch, want ik gebruik geen modem, maar de apparatuur aan mijn kant staat wel degelijk aan.

Wat ik me afvroeg: de mediasplitter is vervangen door een ander model, een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20. Wat groter met ronde hoeken, vergeleken bij mijn kleine vierkante Huawei mediasplitter hiervoor. Moet er niet iets worden geactiveerd of aangepast omdat deze is veranderd? Daar heeft niemand iets over gezegd.

Uitgelichte reactie

14 april 2025

Hallo ​@michel_h 

Had je eerst de rechtse en nu de linkse? Een XGSPON ONT zal niet werken op een GPON lijn.

9 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 14 april 2025

Hallo ​@michel_h 

Had je eerst de rechtse en nu de linkse? Een XGSPON ONT zal niet werken op een GPON lijn.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 april 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@michel_h 

De onderste is wat ik had, de bovenste heb ik nu. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 14 april 2025

@michel_h 

Zoals ik al eerder zij je hebt een GPON lijn en je hebt er nu een XGSPON ONT aan hangen, dat zal niet werken.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 april 2025
Waqqas schreef:

@michel_h 

Zoals ik al eerder zij je hebt een GPON lijn en je hebt er nu een XGSPON ONT aan hangen, dat zal niet werken.

Ik hang net op met de klantenservice. Ik heb ook doorgegeven dat ik een GPON ONT had en nu een XGSPON. Dat heeft de medewerker besproken met zijn technische collega, maar ze zeggen dat het een probleem voor de backoffice is, en ze daar een ticket aanmaken. Een beetje teleurstellend dat ik nu maar moet hopen dat ze snel reageren, maar het is niet anders.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 14 april 2025

@michel_h 

Kan je alle privé velden in je community profiel invullen? Misschien kan een moderator eea voor je versnellen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 april 2025
Waqqas schreef:

@michel_h 

Kan je alle privé velden in je community profiel invullen? Misschien kan een moderator eea voor je versnellen.

Had ik al gedaan; klantnummer, postcode, geboortedatum etc. We gaan het zien, maar heel erg bedankt voor je reacties, want ik denk niet dat ik dit anders had opgemerkt!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 16 april 2025
Waqqas schreef:

@michel_h 

Er is net voor de tweede keer een monteur geweest. Wat GPON en XGSPON betreft, zei hij dat de nieuwe splitter geregistreerd staat als XGSPON, en het PON lampje brandt continu. Volgens hem is m’n lijn dus nu XGSPON en is dat prima.

Wel is m’n modem in de tussentijd blijkbaar ook kapot gegaan, dus die heeft ie ook vervangen. Maar ook het nieuwe modem komt niet online. Dus gaat de case weer terug naar de backoffice.

Degene aan de telefoon met de monteur zei dat het wellicht te maken kan hebben met m’n eigen apparatuur. Wat een onzin. En ondertussen zit ik alweer 5 dagen zonder fatsoenlijk internet, en moet ik afwachten tot er iemand contact opneemt. Tijd voor een switch denk ik :(

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 16 april 2025

@michel_h 

Misschien niet goed in de wijkcentrale aangesloten als het met de Zyxel ook niet werkt?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 29 april 2025

Na 2,5 week, 5 bezoeken waar ik thuis voor moet zijn, en 12 telefoontjes naar de helpdesk voor totaal 3 uur aan gelul, is het nog steeds niet opgelost. Ik ben boos en gefrustreerd, en ik kan mensen ook alleen maar afraden om ooit klant te worden bij Odido. Als het werkt is het prima, werkt het niet dan loop je de kans om alleen maar van het kastje naar de muur te worden gestuurd, want Odido is redelijk in marketing maar doet verder amper wat zelf. Iemand anders spreken dan een eerstelijns helpdesk lukt niet, dus je blijft maar dezelfde gesprekken hebben, om gestoord van te worden.

• Bij het eerste bezoek is de mediasplitter vervangen door iemand van Guidion (en is m’n lijn van GPON naar XGSPON omgezet), en is een poortwissel doorgevoerd. M’n modem deed het nog, maar verbond niet. 
  • De tweede Guidion monteur wist eigenlijk niet zo goed wat ie kwam doen. Man, ik ook niet. Hij moest wel m’n modem vervangen want die was intussen ook kapot gegaan. Vaag, maar prima. Fysiek zou alles in orde moeten zijn, maar er komt geen data. De monteur ging bellen, een collega zei tegen hem dat het wellicht zou liggen aan mijn eigen router, die is zeker helemaal gek geworden. Van de splitter gaat de lijn rechtstreeks naar het modem, ook zonder eigen apparatuur werkt het gewoon niet.
  • Toen is KPN geweest. Zij gaven mondeling aan mij aan dat de demping niet te hoog was, dat ze dit hebben gecontroleerd. Later hoorde ik van iemand van de helpdesk dat dat niet in het rapport van KPN stond.
  • Vervolgens is er weer iemand van Guidion geweest. Hij heeft nog een kabel vervangen, zonder resultaat uiteraard, en vastgesteld dat de demping te hoog is. “Kijk maar, -35 terwijl ie tussen de -9 en -29 moet zijn”. Prima joh.
  • Odido heeft een ticket aangemaakt bij KPN, KPN heeft dat ticket geweigerd omdat volgens hen alles aan hun kant okee is. 
  • Daarom is er nog maar weer iemand van Guidion langsgeweest, die zo ongeveer alleen heeft gekeken of de lampjes rood of groen waren, en volgens mij zonder naar buiten te gaan heeft vastgesteld dat de demping niet te hoog was. Het zal wel.
  • Ergens tussen al deze gesprekken kreeg ik ook een uitnodiging om weer een afspraak met Guidion te maken, terwijl KPN had moeten komen. Meteen toch maar gedaan, zodat ik niet lang hoef te wachten, en daarna gebeld om te vragen waarom eigenlijk Guidion en geen KPN. Maar het moest toch KPN zijn, dus ik heb Guidion moeten bellen om de afspraak af te zeggen.

Nu is het weer wachten op KPN. Degene van de Odido helpdesk die me gisteren te woord stond, zei dat hij kon zien dat de demping wel net iets te hoog is. Hij verzekerde me dat ze er nu voor gingen zorgen dat KPN goed snapte wat er moet gebeuren. Ik zal je zeggen dat ik er nul vertrouwen in heb, want ik heb alles al zo ongeveer gehoord. Ik kan het woordje demping niet meer horen of zien, ik wil gewoon weer fatsoenlijk internet.

Van de helpdesk hoor ik steeds maar dat we het gaan hebben over creditering zodra het probleem is opgelost. Het zal me bijzonder verbazen als Odido met iets komt waardoor ik klant blijf, na alle tijd en frustratie die het me heeft gekost, en nog steeds.

En ja ik heb inmiddels een stapeltje codes gekregen voor gratis mobiel internet om nog een beetje online te blijven, en met een hoop moeite werkt dat redelijk. Maar ik zit op een hoge verdieping met matige mobiele ontvangst, ik kan gelukkig wat video streamen maar het is gedoe en FPS gamen leidt alleen maar tot nog meer frustratie.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen