Zaterdagmiddag viel mijn internet (glasvezel) ineens zomaar uit. Op de mediasplitter was het LOS lampje uit, en het PON lampje knipperde. Monteur gebeld, die kon nog dezelfde dag komen, superfijn. Hij is naar buiten geweest, heeft mijn aansluiting op een andere poort laten zetten, kwam uiteindelijk tot de conclusie dat wat het ook was, de mediasplitter ook kapot was, en die is vervangen. LOS lampje uit, PON lampje brandt, mooi. De monteur is naar huis gegaan in afwachting van het online komen van mijn verbinding, maar online komen gebeurde niet.
Ik gebruik mijn eigen router en heb de kabel vanuit de mediasplitter rechtstreeks in mijn Edgerouter X zitten. VLAN 300, DHCP, werkt al jaren, maar nu lijkt er geen enkele reactie van het Odido netwerk te komen. En Odido zelf kun je niet bereiken op zaterdagavond of zondag, dus ik gebruik al 2 dagen mijn mobiele internet en ben bijna door m’n abonnement heen.
Vanochtend gebeld vanaf m’n werk, zegt de supportmedewerker dat ik per se het Odido modem aan moet sluiten om de lijn door te kunnen meten, omdat aan zijn kant alles online staat, maar het modem staat uit. Logisch, want ik gebruik geen modem, maar de apparatuur aan mijn kant staat wel degelijk aan.
Wat ik me afvroeg: de mediasplitter is vervangen door een ander model, een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20. Wat groter met ronde hoeken, vergeleken bij mijn kleine vierkante Huawei mediasplitter hiervoor. Moet er niet iets worden geactiveerd of aangepast omdat deze is veranderd? Daar heeft niemand iets over gezegd.