Geen internet na poging eigen router te installeren

  • 18 December 2023
  • 8 reacties
  • 281 Bekeken

Reputatie 1

Deze ochtend een poging gewaagd om mijn eigen router in gebruik te nemen nadat het Ziggo abo was afgelopen. Helaas, ik kreeg geen IP adres toegekend op de router, die wel VLAN300 had geconfigureerd. Het gaat om een Edgerouter 3 Lite.

Terug naar de Zyxel dan maar, dacht ik. En wat denk je … ook hier geen IP adres! De management en IPTV segmenten krijgen wel gewoon een IP maar voor Internet niks. De helpdesk kon niet veel meer dan de technische dienst inschakelen. Lijnmeting was wel prima dus daar ligt het ook echt niet aan. Het werkte tot vanmorgen gewoon zonder problemen.

 

Beide routers terug naar fabrieksinstellingen, resets, powercycles, ruim een half uur alles uit (ook de ONT) maar tot nu toe krijg ik het niet meer aan het werk.

 

Zit nu wel zonder internet :(

Waqqas 5 maanden geleden

Hallo @redfoxert 

Welke lampjes branden of knipperen er op de mediaconverter en gaat de internetkabel vanaf de mediaconverter naar de blauwe WAN poort van de Zyxel?

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @redfoxert 

Welke lampjes branden of knipperen er op de mediaconverter en gaat de internetkabel vanaf de mediaconverter naar de blauwe WAN poort van de Zyxel?

Reputatie 1

Hallo @redfoxert 

Welke lampjes branden of knipperen er op de mediaconverter en gaat de internetkabel vanaf de mediaconverter naar de blauwe WAN poort van de Zyxel?

 

Op de mediaconvertor/ONT branden alle lampjes die horen te branden (PON, Power en LAN). De LAN kabel gaat naar de WAN poort op de Zyxel. De aansluitingen is niks mis mee, dan zouden namelijk de MGMT en IPTV vlans ook geen IP adres mogen krijgen. Het Internet vlan krijgt geen IP.

Reputatie 1

In de hoop dat vanavond het probleem wel zou zijn verholpen nog maar eens het boeltje aangezet, maar helaes pindakaes. Alsof er een mac aging timer aanwezig is, maar wel een verdomd lange dan. Het vreemdste vind ik nog altijd dat ETH_MGNT en ETH_IPTV online zijn en gewoon een IP krijgen, maar ETH_Internet niet. Vernieuwen, herstarten of terug naar de fabrieksinstellingen, met geen mogelijkheid komt de Zyxel router online.

Reputatie 1

Warempel heeft vannacht ergens een server een schop gehad ofzo waardoor de router weer een IP gekregen heeft. Ben nu toch wel heel benieuwd waar het probleem heeft gezeten om herhaling te kunnen voorkomen. Ik wil namelijk ook nog steeds heel graag een eigen router plaatsen zonder een dag offline te raken.

Reputatie 2

Hi @redfoxert, ik heb een vergelijkbaar probleem (eigen topic hier). Ik ga dan maar mijn eigen router weer aansluiten mocht ik toch een IP krijgen. Het lijkt erop dat er bij Odido iets mis gaat. 

Reputatie 1

Hi @redfoxert, ik heb een vergelijkbaar probleem (eigen topic hier). Ik ga dan maar mijn eigen router weer aansluiten mocht ik toch een IP krijgen. Het lijkt erop dat er bij Odido iets mis gaat. 

 

Hey, dat is een mooie inderdaad. Exact dezelfde situaties. Ik heb vanmiddag weer een poging gewaagd (Ziggo installatie pakket kwam binnen en dus heb ik nu in ieder geval een fallback). Wederom hetzelfde. Geen IP adres op mijn eigen router en daarna ook niet meer op die van Odido. Ik ga kijken of vannacht het IP adres uiteindelijk wel terug komt maar ik heb zo het vermoeden dat er in de DHCP server(s) van Odido iets niet in de haak is. Voorlopig blijf ik nog wel even op de Ziggo verbinding.

Reputatie 2

Ik heb hetzelfde probleem, ik krijg op eigen Unify UGS geen IP adres meer van Odido, ondanks de juiste instellingen, zie onder (UPnP staat overigens uit heeft geen invloed op het probleem). De verbinding heeft het slechts een half uurtje volgehouden. Bij het terugzetten van de Zyxel T56 modem duurt het even voordat Internet online komt, maar dat doe het nu wel weer. 

Ik heb liever eigen apparatuur omdat er een bug zit in de firmware van de modem van Zyxel waardoor speakers of streamingdevices (Wiim Pro etc) niet zijn aan te sturen/te installeren.

het lijkt erop dat er een breder probleem is met uitgifte van IP adressen door Odido.

 

Reputatie 2

Het heeft gister enkele uren geduurd voordat de Zyxel een IP kreeg. Een korte tijd daarna ben ik weer gewisseld naar mijn TP-Link ER605, hier duurde het ~30min om een IP te krijgen. Als de verbinding er is dan is die stabiel. Ik heb wat meer info in mijn eigen topic.

Reageer