Op de fora las ik dat indien je dichtbij het modem werkt (ik heb een zyxel t-50) de 5g verbinding snel werkt. Deze verbinding kan ik echter niet vinden op mijn apparaten. Volgens de WiFi analyzer is deze verbinding er wel op Channel 104. Het gewone 2,4 netwerk zit volgens deze app op channel 10. Nu begreep ik dat de kanalen 1,6 en 11 het beste zijn voor 2,4 en dat het 5g netwerk 27 kanalen heeft. Ik begrijp dus niet helemaal waarom WiFi analyzer aangeeft dat 5g op kanaal 104 zit. Voorts heb ik boven in de slaapkamer nagenoeg geen bereik. Enigszins logisch omdat dit dus 2 verdiepingen omhoog is. Lang verhaal kort, ik ben goed op weg om een beetje zicht te krijgen op de materie maar ik zou graag wat assistentie krijgen, voordat ik echt begin met het wisselen van WiFi - kanalen of het installeren van additionele hardware. Mijn vragen:
- hoe krijg ik 5g zichtbaar op mijn apparaten (Android en Apple telefoons, Mac en Windows laptop)?
- op WiFi Analyzer veranderen de netwerken steeds, maar het kan denk ik niet de bedoeling zijn dat je naast je telefoons de veranderingen in de gaten houdt voor een paar uur om het beste kanaal te kiezen. Kan iemand uitleggen hoe ik dit overzichtelijk krijg.
- hoe kan mijn 5g netwerk (ingevolge WiFi analyzer) op kanaal 104 zitten
- welke manier wordt aanbevolen om mijn signaal op de slaapkamer te versterken? De vorige eigenaar had via Telfort een apparaat (een soort stekkerdoos) waarbij hij (bij mijn weten) internet via het stroomnetwerk had.
Bovenstaand stuk is wellicht niet helemaal overzichtelijk dus als ik wat informatie moet toevoegen, hoor ik graag.
groetjes