Skip to main content

Hallo, ik wil binnenkort overstappen van Ziggo naar glasvezel van Odido (tv + internet). 

Graag wil advies over de installatie (ik ben een leek op dit gebied🙄)

Ik heb nu met Ziggo een tp-link AC3150 Wireless MU-MIMO Gigabit Router die is aangesloten op mijn modem van Ziggo. Op de router zijn drie powerline adapters met wifi versterker aangesloten (tp-link TL-WPA8631P AV1300 Gigabit Passthrough Powerline AC Wifi). Ik heb via de powerline adapters een goede vaste (bekabelde)  internetverbinding. De wifi is ook goed. Mij ziggo box is nog aangesloten op een coax kabel. De box is ook aangesloten op een powerline, net als mijn smart tv.

Wat zijn de opties bij aansluiting op Odido glasvezel en welke geeft het beste resultaat?

1. Kan ik, zoals nu, mijn router op de modem van Odido (Zyxel T-56 modem) aansluiten en de powerline adapters op de router? Moet ik daarvoor nog instellingen veranderen?
  2. Of moet ik de router er tussen uithalen en de powerline adapters direct op de modem van Odido aansluiten?
  3. Of kan ik mijn router gebruiken in plaats van de modem van Odido?
  4. Heeft het nog zin om de coax kabel te vervangen door een Eternetkabel? Kunnen de monteurs van Odido dat doen en weet iemand hoeveel dat kost?

Met een beetje goede wil kun je je volledige huidige setup behouden. Als die goed werkt zou ik dat doen ook. Er zijn hier in het forum legio problemen waarbij bij de vorige provider alles werkte, de router werd vervangen door een Zyxel T-56, en de problemen begonnen. Als dat het geval is zullen ze je eerst vragen om al je eigen apparatuur (die voorheen prima werkte) af te koppelen “om alles uit te sluiten”.
Meestal lost dat het probleem niet op.

Als je dus iets hebt dat werkt, houd dat dan.
Je TP-Link 3150AC ondersteunt VLAN, wat je nodig hebt voor verbinding met Odido. (VLAN 300).

Handleiding staat hier. De extra instellingen die je moet doen staan onder IPTV, ook al heb je geen IPTV.

De coaxkabel kun je zo vervangen door een cat5e/cat6 ethernet kabel. Met een beetje geluk kun je de coaxkabel als “trekveer” voor de ethernetkabel gebruiken. Wel goed aan elkaar vastmaken, anders schiet hij halverwege los en heb je alsnog een echte trekveer nodig. Wat een monteur daarvoor rekent kan ik helaas niet zeggen.

Met een beetje goede wil kun je je volledige huidige setup behouden. Als die goed werkt zou ik dat doen ook. Er zijn hier in het forum legio problemen waarbij bij de vorige provider alles werkte, de router werd vervangen door een Zyxel T-56, en de problemen begonnen. Als dat het geval is zullen ze je eerst vragen om al je eigen apparatuur (die voorheen prima werkte) af te koppelen “om alles uit te sluiten”.

Je TP-Link 3150AC ondersteunt VLAN, wat je nodig hebt voor verbinding met Odido. (VLAN 300).

Handleiding staat hier. De extra instellingen die je moet doen staan onder IPTV, ook al heb je geen IPTV.

De coaxkabel kun je zo vervangen door een cat5e/cat6 ethernet kabel. Met een beetje geluk kun je de coaxkabel als “trekveer” voor de ethernetkabel gebruiken. Wel goed aan elkaar vastmaken, anders schiet hij halverwege los en heb je alsnog een echte trekveer nodig. Wat een monteur daarvoor rekent kan ik helaas niet zeggen.

Heel erg bedankt voor deze info. Ik ga ermee aan de slag!

Nog een vraagje:  Kan ik de Zyxel T-56 er tussenuit halen en de eigen router direct op de glasvezel-ethernet converter aansluiten (met instellen op mijn router van VLAN 300)? 

Nog een vraagje:  Kan ik de Zyxel T-56 er tussenuit halen en de eigen router direct op de glasvezel-ethernet converter aansluiten (met instellen op mijn router van VLAN 300)? 

Ja dat is geen enkel probleem. Overigens als je grapje met de coax als trekveer niet werkt en los schiet ga dan gewoon naar de bouwmarkt voor een trekveer. Dat is goedkoper dan de voorrijkosten van een installateur.

Powerline adapters zijn over het algemeen overigens niet heel denderend, vaak kun je dan nog beter over wifi gaan.

Hallo, nog heel erg bedankt voor de vorige info! 
Nog even een vraagje: ik heb voor het instellen van de router ook nog deze handleiding gevonden: 

How to configure VLAN ID for your internet connection on wireless router (For new logo) | TP-Link Nederland

Kan ik de instellingen die daarin zijn opgenomen volgen?
De aangegeven instellingen zijn:

1. Type the VLAN ID provided by your ISP for the Internet VLAN ID. For example, DoDo NBN provides VLAN100 for Internet service, DoDo user should type 100 for Internet VLAN ID.

>  dit zou dan voor Odido VLAN 300 moeten zijn

2. Check the option of 802.1Q Tag and leave the priority as the default.

3. Type two different random number (between 2 and 4094) for IP-Phone VLAN ID and IPTV VLAN ID.

4. Choose Internet for all the LAN ports and click Save.

Reageer