Beste community
Na jaren klant geweest te zijn bij een kabelprovider kan ik sinds een paar weken eindelijk gebruik maken van de t-mobile glasvezelverbinding.
Ik maak gebruik van een 1gb up/down verbinding en over de snelheid heb ik tot nu toe niets te klagen, ook de tv service werkt prima.
Waar ik helaas wel mee te maken heb zijn problemen tijdens het gamen. Ik bemerk een soort van rubberbanding en lag en dit maakt het spelen van FPS en andere latencygevoelige games bijna onmogelijk. Dit is het geval op verschillende gameconsoles. Deze zijn met een CAT6 kabel direct aangesloten op de Zyxel router. De router is aangesloten op de converter met een gloednieuwe CAT7 kabel.
Als ik op mijn linux machine een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (DNS server van Google) laat lopen dan ziet de ping er prima uit. Ook naar andere servers blijft de ping netjes stabiel.
Wat mij wel opvalt is dat bij verschillende speedtests (Ookla, T-mobile, KPN en Ziggo) de uploadsnelheid pas laat op gang komt, in tegenstelling tot de downloadsnelheid die direct naar de maximum snelheid schiet.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn voor de problemen die ik ervaar tijdens het gamen?
Wat ik al geprobeerd heb:
-een alternatieve ASUS router direct op de converter aangesloten, dit heeft als resultaat dat de ping nog lager is maar de problemen tijdens het gamen blijven bestaan.
-Het meerdere keren opnieuw opstarten van de converter en routers
-de LAN kabels vervangen
-de consoles aansluiten op een stil netwerk zonder eventuele andere apparaten die van de bandbreedte gebruik maken
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit probleem.
Alvast dank hiervoor.