Zie zojuist dat er een nieuwe versie beschikbaar is.http://www.draytek.nl/downloads/firmware/
Of de optie dat je zelf kunt kiezen wanneer je een update wilt installeren, zoals bijvoorbeeld XS4ALL doet met de Fritzboxen?
Bedankt voor je antwoord, dan heb ik zeer waarschijnlijk de laatste firmware.
Kunnen wij nog een update hiervan verwachten binnenkort?
Bijv. de optie Wireless LAN > Station Control is niet functioneel, hier zit simpelweg nog een bug in. Als ik een station max 4 hr per dag access wil geven komt de SW altijd terug met "Connection Time" can not be 0! ...
Ik heb alles geprobeerd maar de SW is niet goed hier, behoorlijk frustrerend.
Update FW via tftp werkt idd helaas ook niet.
WAAROM T-Mobile?
Ik stel vraagtekens bij deze 4 maanden oude reactie.
Mijn Draytek gaat richting een 2 jaar oude firmware en dus ernstig gedateerde beveiliging/veiligheid.
In mijn ogen dus absoluut “NIET REGELMATIG” en zeker niet wat je mag verwachten van grote namen als Draytek en T-Mobile.
Ik wil mijn glasvezel aansluiting voor geen goud missen, maar dit is toch een behoorlijk punt van zorg.
Mogen we de routing functie van de Draytek deactiveren en een eigen recentere router plaatsen, en de Draytek dus alleen als modem/bridge gebruiken?
Of gaat de telefoon dan problemen geven?
Wat als ik telefoon opzeg en alleen internet gebruik?
Graag aandacht!!!
Tegenwoordig gaat alles in huis via internet, dan moet het slot naar de buitenwereld toch de meest recente beveiliging hebben.
Met vriendelijke groet,
Robert
Tilburg
Het vervangen van het Draytek modem is zeker mogelijk, maar dan helaas nog wel zonder de VoIP functie.
Door de mede gebruiker
Bridge mode is niet mogelijk, maar de opzet in het topic is vele malen beter.
Vragen en/of opmerkingen over gebruik van eigen modem i.p.v. de Draytek, kun je altijd stellen in dat betreffende topic. Daar zitten al veel gebruikers mee te kijken om anderen ook te helpen om van de Draytek verlost te worden.
Hallo Brian,
Dank voor je antwoord 2 jaar geleden. Inmiddels is het 2020 en zit, in ieder geval mijn router, nog op een versie uit Apr 2017 (3.7.9.1). Je zou denken dat het inmiddels tijd is voor een nieuwe custom versie van jullie?
Kun je aangeven wat er bij jullie op de planning staat?
Alvast bedankt!
Gr.
Gerben
Hi StefanT, wij maken gebruik van custom firmware in samenspraak met de fabrikant maar we zorgen uiteraard wel dat we up-to-date blijven! De updates worden automatisch 'gepushed' maar je kan een update ook handmatig forceren door een factory reset uit te voeren mocht deze beschikbaar zijn!
Hallo Brian,
Dank voor je antwoord 2 jaar geleden. Inmiddels is het 2020 en zit, in ieder geval mijn router, nog op een versie uit Apr 2017 (3.7.9.1). Je zou denken dat het inmiddels tijd is voor een nieuwe custom versie van jullie?
Kun je aangeven wat er bij jullie op de planning staat?
Alvast bedankt!
Gr.
Gerben
Lees en installeer zo snel mogelijk je eigen router!
Snel want????????, Ook eigen routers zitten vol kwetsbaarheden, en die dicht je dan zelf effe met een patch.
Als je zo huiverig bent voor kwetsbaarheden, niks meer gebruiken waar software of verbindingen tussen iets aan te pas komen, denk dat de waterleiding nog het gevaarlijkst is, moet maar iemand op het idee komen om die te vergiftigen, kan in elke straat gedaan worden.
Snel want????????, Ook eigen routers zitten vol kwetsbaarheden, en die dicht je dan zelf effe met een patch.
Als je zo huiverig bent voor kwetsbaarheden, niks meer gebruiken waar software of verbindingen tussen iets aan te pas komen, denk dat de waterleiding nog het gevaarlijkst is, moet maar iemand op het idee komen om die te vergiftigen, kan in elke straat gedaan worden.
Ik had een Draytek met een laatste firmware uit 2017, die is echt zo lek als een mandje hoor. Gebruik al een tijdje een USG van Ubuquiti, die doet echt wel iets beter zijn werk dan die Draytek.
Ik ben zeker niet huiverig voor kwetsbaarheden hoor, maar vind het een fijne gedachte dat ik er ZELF invloed op heb en niet een ISP die er niks aan doet. Zakelijk maken wij gebruik van een Sophos XG, als je ziet wat daar dagelijks wordt tegengehouden dan wil je het liefst geen internet. Country blocking is dan een uitkomst :-)
Geen enkele router/modem is ‘lekdicht’, laten we dat voorop stellen.
De vraag die ik altijd een ieder stel, is de count van refused/blocked items een correcte maat of een FW goed of slecht is?
Maak maar eens een setup van meerdere FW applicaties .. en het zal je verbazen dat jouw als ‘de beste FW’ toch lekken zal laten zien.
Het is net zoiets als ‘de beste virusscanner’, veelal ook alleen maar afgaande op het aantal counts in je logfile.
Iets is pas goed als het om kan gaan met echt schadelijke zaken buiten de deur te houden, zonder dat het de netwerkstructuur aantast.
Een FW instellen is dan ook vaak geen ‘click and go’ of ‘plug and play’ via een wizard, maar vereist IN/OUT/LOCAL enz. trafic management .. en dat alles zonder overbelasting van die FW.
Het grootste gevaar is niet de FW, maar degene die de regels instelt … de man/vrouw tussen de stoel en het scherm!
Heb jaren hier een Draytek gehad van Vodafone thuis en dus later TMT, maar heb toen in die tijd nooit echt het idee gehad dat mijn netwerk gevaar liep.
Extra voordeel hier .. er is in dit huis geen Windows computer in de verste verte te bekennen .. dat is al de eerste stap om gerust te kunnen slapen
Waar ik wel achter sta is, dat firmware updates die publiek bekende lekken dicht, altijd moeten worden doorgevoerd .. zeker door een ISP.
Zoals Hidden al aangeeft … EOL betekent niets anders dat je eventueel gevoeliger gaat worden voor exploits.
NOTE: laten we er vooral geen WELLES / NIETES draadje van maken wie of wat beter is, maar laten we oplossingsgericht informatie met elkaar delen.
En wat al is aangegeven, er is een uitstekend topic gemaakt door onze gewaardeerde medeklant Hidden, om TMT routers/modems te vervangen door een eigen gekozen model. En dat gebeurt nog dagelijks, soms met hulp van hulpvaardige mensen met kennis van zaken.
Groet,
Pieter .. medeklant
Geen enkele router/modem is ‘lekdicht’, laten we dat voorop stellen.
De vraag die ik altijd een ieder stel, is de count van refused/blocked items een correcte maat of een FW goed of slecht is?
Maak maar eens een setup van meerdere FW applicaties .. en het zal je verbazen dat jouw als ‘de beste FW’ toch lekken zal laten zien.
Het is net zoiets als ‘de beste virusscanner’, veelal ook alleen maar afgaande op het aantal counts in je logfile.
Iets is pas goed als het om kan gaan met echt schadelijke zaken buiten de deur te houden, zonder dat het de netwerkstructuur aantast.
Een FW instellen is dan ook vaak geen ‘click and go’ of ‘plug and play’ via een wizard, maar vereist IN/OUT/LOCAL enz. trafic management .. en dat alles zonder overbelasting van die FW.
Het grootste gevaar is niet de FW, maar degene die de regels instelt … de man/vrouw tussen de stoel en het scherm!
Heb jaren hier een Draytek gehad van Vodafone thuis en dus later TMT, maar heb toen in die tijd nooit echt het idee gehad dat mijn netwerk gevaar liep.
Extra voordeel hier .. er is in dit huis geen Windows computer in de verste verte te bekennen .. dat is al de eerste stap om gerust te kunnen slapen
Waar ik wel achter sta is, dat firmware updates die publiek bekende lekken dicht, altijd moeten worden doorgevoerd .. zeker door een ISP.
Zoals Hidden al aangeeft … EOL betekent niets anders dat je eventueel gevoeliger gaat worden voor exploits.
NOTE: laten we er vooral geen WELLES / NIETES draadje van maken wie of wat beter is, maar laten we oplossingsgericht informatie met elkaar delen.
En wat al is aangegeven, er is een uitstekend topic gemaakt door onze gewaardeerde medeklant Hidden, om TMT routers/modems te vervangen door een eigen gekozen model. En dat gebeurt nog dagelijks, soms met hulp van hulpvaardige mensen met kennis van zaken.
Groet,
Pieter .. medeklant
Beste Pieter
Helemaal mee eens! Vooral dat stukje tussen scherm en stoel :-)
Er bestaat geen FW die compleet dicht is. Je hebt dat inderdaad zelf in de hand hoe veilig je het wilt hebben. Ik heb bijv. IDS / IPS / DPI aanstaan op de USG.
Uiteraard heb ik dat ww als eerste gewijzigd, zou eigenlijk een leverancier van FW / Hardware standaard in een wizard moeten hebben. (direct wijzigen in een eigen ww)
Peter
Voor wie het interesseert: Klantenservice gesproken en zij gaan een ander modem toesturen.
Voor wie het interesseert: Klantenservice gesproken en zij gaan een ander modem toesturen.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik heb ook gebeld en mijn verzoek is geweigerd. :(
En ook daadwerkelijk ontvangen of ging het enkel om een belofte?
Het verhaal dat ze werken met custom firmwares waarvan het build nummer niet bijgewerkt wordt, is voor mij geen goed verhaal. Ofwel er vindt zeer onzorgvuldig versiebeheer plaats (want builden zonder version increment is natuurlijk slecht) ofwel het is een onzinverhaal. Beide gevallen zijn niet best! Ik ben over naar een mediaconverter met eigen hardware erachter. Sneller, stabieler, beter bijgewerkt. Draytek hapt stof tot ik weer eens iets moet testen bij bijvoorbeeld een storing.
Ik kan alleen er uit halen dat ze regelmatig een FW update uitrollen, 1 x per 4 jaar is ook regelmatig, dat zegt dus niks, denk eerder dat regelmatig onregelmatig had moeten zijn.
Dat hebben ze mij ooit via Twitter verzekerd, dat de software nieuwer was dan buildnr+datum ...
Lijkt mij een duimzuigertje te zijn, anders een zoethoudertje, zo daar ben ik ook weer vanaf.
Maar wees gerust, ook al word de firmware niet vernieuwd, ding is zo uitgekleed dat er weinig kan gebeuren, en dan nog, de kans is zo klein dat ze jou netwerk willen overnemen dat de kans om op A2 door een trein aangereden te worden groter is.
Lijkt mij een duimzuigertje te zijn, anders een zoethoudertje, zo daar ben ik ook weer vanaf.
Maar wees gerust, ook al word de firmware niet vernieuwd, ding is zo uitgekleed dat er weinig kan gebeuren, en dan nog, de kans is zo klein dat ze jou netwerk willen overnemen dat de kans om op A2 door een trein aangereden te worden groter is.
De kans is ook klein dat je een auto-ongeluk krijgt. Maar toch wil je dat iedereen een autogordel om heeft. Lijkt mij geen excuus om een type modem van een x-aantal klanten niet meer van software-updates te voorzien.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.