[Fiber] Traag internet op netwerk KPN (Alkmaar)

  • 18 March 2024
  • 35 reacties
  • 479 Bekeken

Vanavond een support case aan laten maken bij Odido, aangezien wij hier traag internet op de glasvezel ervaren. Het verbinding maken naar servers of websites duurt heel lang en dan ook niet werkbaar. Het lijkt te gaan om over capaciteit. 

Gelukkig is mijn DSL nog actief en heb ik mijn oude modem bewaard. Ik heb gevraagd mijn DSL actief te houden totdat het glasvezel netwerk in Alkmaar is gefixed. 

Helaas heb ik uit andere topics vernomen en op Tweakers dat Odido het probleem nog niet snel genoeg oppakt en dat de mensen die deze problemen hebben op het KPN netwerk, waarvan Odido een gedeelte huurt overstappen naar KPN.

Zolang mijn DSL actief blijft en ik dus goed internet kan gebruiken, sta ik open voor het testen van het glasvezel netwerk. Desnoods een node er achter te installeren zodat monteurs zelf kunnen ervaren/meten wat er speelt met de fiber verbinding.

Ik zie heel vaak het standaard riedeltje voorbij komen met doe een speedtest/pingtest, maar het netwerk is vanavond op mijn DSL nog steeds snel. Terwijl ik afgelopen 3 weken (sinds 1 maart) elke avond problemen heb ervaren op mijn glasvezel. Het probleem ligt in ieder geval niet intern.

Tommie van Odido 1 maand geleden

Hey @Pineapple2607, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken, echter zie ik dat de oplevering nog niet voltooid is. Het kan zijn dat er administratief nog iets aangepast moet worden. Echter ben ik wel benieuwd hoe je verbinding er op dit moment uit ziet. Zou je het modem op DSL willen uitschakelen en een bekabelde speedtest willen aanleveren op je glasvezelverbinding? 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Pineapple2607, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken, echter zie ik dat de oplevering nog niet voltooid is. Het kan zijn dat er administratief nog iets aangepast moet worden. Echter ben ik wel benieuwd hoe je verbinding er op dit moment uit ziet. Zou je het modem op DSL willen uitschakelen en een bekabelde speedtest willen aanleveren op je glasvezelverbinding? 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Speedtest 1
Speedtest2

Zoals aangegeven is het gewenst de DSL online te houden totdat de Fiber gefixed is. Hopelijk kunnen jullie uit de screenshots van de speedtest ook opmaken dat er een hoge response tijd is. Wat mij betreft kunnen jullie deze verbinding ook als test case gebruiken om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Tijdens de testen was alleen mijn laptop aangesloten aan het modem. Alle overige apparatuur was losgekoppeld.

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk toch dat dit komt doordat het abonnement administratief nog niet doorloopt @Pineapple2607. Ik zie dat de monteur de installatie als “ niet volledig” gemeld heeft. Weet jij waarom dit is? Ik zie alleen dat het modem en ONT geïnstalleerd is maar dat er geen loze leiding beschikbaar is en het installatie pakket niet volledig was. Zou je mij hier iets meer duidelijkheid over kunnen geven? 

Ik denk toch dat dit komt doordat het abonnement administratief nog niet doorloopt @Pineapple2607. Ik zie dat de monteur de installatie als “ niet volledig” gemeld heeft. Weet jij waarom dit is? Ik zie alleen dat het modem en ONT geïmstalleerd is maar dat er geen loze leiding beschikbaar is en het installatie pakket niet volledig was. Zou je mij hier iets meer duidelijkheid over kunnen geven? 

De oorzaak heeft niet met iets administratiefs te maken, er kunnen prima een DSL en glasvezel op een adres afgeleverd worden. Ik lever zelf ook diensten aan zakelijke klanten zoals DSL, Fiber etc.

De monteur heeft alles geïnstalleerd en daarvan heb ik een werkbon ontvangen, mogelijk hebben ze deze werkbon bij Guidion nog niet verwerkt. Guidion zou wel een extra stopcontact plaatsen, staat op de werkbon, maar dat is het enige wat ze niet hebben gedaan waardoor ik nog steeds een stekkerdoos moet gebruiken in de meterkast.

Het is niet de bedoeling dat mijn DSL gaat stoppen met werken, daarvoor moeten jullie eerst zorgdragen dat de Fiber stabiel gaat werken. Toevallig kwam ik een persoon op deze community tegen en Tweakers die precies dezelfde problemen had op hetzelfde tijdstip afgelopen maandagavond (omgeving Purmerend), maar die is nu overgestapt naar KPN. Hopelijk heb jij de bevoegdheden om dit te escaleren op hoog niveau en dat dit de uitgelezen kans is om het te testen, aangezien ik nu beide verbindingen nog heb en ik er dus geen overlast van ervaar.

We zijn inmiddels een week verder en ik heb nog geen update gehad vanuit Odido.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Pineapple2607, DSL en Fiber kunnen niet tegelijk bij ons actief zijn op 1 adres. Door de onvolledige installatie loopt je glasvezel abonnement niet door. Daardoor kan ik ook geen snelheden garanderen omdat het administratief niet op "Gereed”  gemeld is.  

Reputatie 1

😂

Hey @Pineapple2607, DSL en Fiber kunnen niet tegelijk bij ons actief zijn op 1 adres. Door de onvolledige installatie loopt je glasvezel abonnement niet door. Daardoor kan ik ook geen snelheden garanderen omdat het administratief niet op "Gereed”  gemeld is.  


Als Odido kan garanderen dat het in de avond snel is wanneer het administratief gereed is gemeld, waar wachten we dan nog op?

Maar mocht ik nog steeds geen snelheid hebben in de avond, dan mogen jullie er ook voor zorg dragen dat alle abonnementen (incl. Mobiel) die ik bij Odido heb lopen, direct opzegbaar zijn zodat ik kan overstappen naar een andere provider. 
 

Ik heb nu al twee weken de mogelijkheid gegeven om de verbinding te komen testen, maar zonder enkel contact met een engineer van Odido. 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Pineapple2607, ik wil graag nog iets checken voor de zekerheid! Doordat de monteur de installatie niet als succesvol heeft afgemeld, loopt het administratief nog niet goed door. Maar als ik het goed begrijp, is de installatie wel goed verlopen? Groetjes, Ishana

Hoi @Pineapple2607, ik wil graag nog iets checken voor de zekerheid! Doordat de monteur de installatie niet als succesvol heeft afgemeld, loopt het administratief nog niet goed door. Maar als ik het goed begrijp, is de installatie wel goed verlopen? Groetjes, Ishana

Klopt, modem en alles is geplaatst en getest door Guidion en een werkbon gehad van de installatie.

Ik snap dat jullie de basis vragen moeten stellen om het te kunnen escaleren, maar we zitten nu in een fase waarbij dezelfde klachten op deze community binnenstromen en mensen op Tweakers.net melden dezelfde problemen. Er is MEER aan de hand, wanneer wordt hier serieus naar gekeken?

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een ticket voor je aangemaakt @Pineapple2607. Onze techneuten zullen een blik werpen op de verbinding. Zodra er meer informatie is wordt er contact met je opgenomen! 

De DSL staat uit, dus die kan ik niet meer gebruiken. Ben benieuwd of het probleem is opgelost. Dat gaan we vanavond waarschijnlijk alweer mee maken.
 

Dit is de mail die ik heb gehad;

Yes, het werkt! Vanaf 01-03-2024 (officiële ingangsdatum) maak je gebruik van je nieuwe verbinding bij Odido. Je hebt nu echt supersnel glasvezelinternet!


en:

Melding: opgelost!

Maar ik heb geen contact met een engineer gehad, wat wel was beloofd aan de telefoon en in dit topic.

 

Zoals verwacht is het internet weer niet vooruit te branden. Sites benaderen, voice chats, games joinen allemaal heel traag.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Pineapple2607, ik zie dat we als nog Guidion voor je hebben aangestuurd en dat er morgen een afspraak gepland staat! Zou je mij daarna een terugkoppeling willen geven? 

Hey @Pineapple2607, ik zie dat we als nog Guidion voor je hebben aangestuurd en dat er morgen een afspraak gepland staat! Zou je mij daarna een terugkoppeling willen geven? 

 

 

Zojuist Guidion monteur hier gehad betreft de problemen die ik 's avonds ervaar. Die heeft nu niet direct wat kunnen doen, gaf aan dat de ONT die ik heb hangen één van de series is die problemen geeft.

De serie waarop mensen problemen op ervaren is: GNXS050.... en GNXS023.... (Ik heb zelf de GNXS050..)

Nu wordt KPN aangestuurd om deze te vervangen. Ik ben benieuwd of dit de oplossing gaat zijn. Het zou ook bekend moeten zijn bij Odido dat deze serie problemen geeft.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de terugkoppeling @Pineapple2607. Ik ben blij om te horen dat ze de oorzaak hebben kunnen vinden. Hopelijk kan KPN NetwerkNL nu snel schakelen. Alvast een prettig weekend! 

Bedankt voor de terugkoppeling @Pineapple2607. Ik ben blij om te horen dat ze de oorzaak hebben kunnen vinden. Hopelijk kan KPN NetwerkNL nu snel schakelen. Alvast een prettig weekend! 

Het is nog wel de vraag of het DE oorzaak is, want het blijft natuurlijk gek dat deze serie ONT's wel op de KPN verbinding goed werken en niet op die van Odido. Zoals @kalpik heeft ervaren. 

Dus we gaan het meemaken en ik houd jullie op de hoogte. Hopelijk kunnen ze deze op korte termijn vervangen.

Voor mij gaat het allemaal natuurlijk niet snel genoeg, maar helaas nog geen update wanneer KPN of Odido komt om de ONT te vervangen. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Pineapple2607 

Ik heb sinds vorig jaar april een vervangende Genexis ONT gekregen die begint met GNXS050 en hierbij mijn ervaring :

Tot 19 december 2023 een zeer snelle en stabiele verbinding gehad.

20 december tot 16 februari 2024 op vakantie, bij terugkomst elke avond tussen 17:00 en 23:00 een hoge jitter, ping spikes, websites die amper tot traag laden en applicaties die maar blijven laden.

Ik vraag me af waarom de verbinding buiten deze tijden goed is, het is namelijk dezelfde ONT die overdag goed werkt.

Na ongeveer 20 maart ging het in de avonduren vanzelf een stuk beter, bovenstaande problemen verdwenen niet maar het ging wel een stuk beter dan eerst.

Dit is nu met WiFi 6 en een 400 Mbps abonnement :

Gisteren in de avond was de jitter 112ms.

Router is een Zyxel-T56 met B10 firmware, andere Zyxel van Odido geeft dezelfde problemen.

Edit - een paar minuten later :

 

@Tommie van Odido ik snap dat jullie je best doen, maar een antwoord wanneer ik de nieuwe ONT kan verwachten blijft uit. Al meerdere malen contact gehad deze week, maar dit is voor ons niet te doen.

Nu weer een nieuwe case omdat de vorige was afgewezen en nu weer een aantal werkdagen wachten. 

En de vraag is natuurlijk of dit wel het probleem gaat verhelpen, omdat je natuurlijk verwacht met slechte hardware dat dit niet elke keer alleen ‘s avonds problemen geeft. Zoals eerder vermeld in het topic, ik had jullie vanaf 1 maart al de kans gegeven om te troubleshooten. Na geen gehoor een community topic aangemaakt. En nu 1,5 maand verder, als we nu geen concreter acties kunnen ondernemen. Wil ik al mijn diensten opzeggen per direct en dat komt door te kortkoming van uit Odido om het probleem serieus aan te pakken met vele andere hier op de community

Reputatie 7
Badge +15

Voor mij gaat het allemaal natuurlijk niet snel genoeg, maar helaas nog geen update wanneer KPN of Odido komt om de ONT te vervangen. 

De ONT krijg je thuis van Odido en daarnaast zal er dan ook een Guidion monteur komen om hem te vervangen, niet KPN.

Voor mij gaat het allemaal natuurlijk niet snel genoeg, maar helaas nog geen update wanneer KPN of Odido komt om de ONT te vervangen. 

De ONT krijg je thuis van Odido en daarnaast zal er dan ook een Guidion monteur komen om hem te vervangen, niet KPN.

En welke stappen heb jij nu al ondernomen om het probleem aan te kaarten?

Reputatie 7
Badge +15

@Pineapple2607 

Ik kan ermee leven het is niet al te erg nu. We hebben thuis geen online gamers, gewoon browsen, social media en streamen etc. Dit gaat allemaal wel.

Mocht het verergeren dan ga ik dit zeker aankaarten.

Zojuist nog een poging gewaagd telefonisch en die mevrouw gaf aan als je de WiFi Spots van Odido neemt dan verdubbel jij je snelheid en zullen de problemen hoogst waarschijnlijk weg zijn. Meermaals aangegeven dat alle belangrijke apparaten op de kabel zitten aangesloten en dat dit dus niets te maken heeft met de WiFi, alleen gaf de mevrouw aan dat ik dat alleen kon weten als ik het had geprobeerd.

Helaas wil Odido het probleem niet erkennen en heb ik vandaag een nieuwe abonnement bij KPN aangevraagd. De mevrouw gaf wel aan doordat ik twee sim kaarten bij Odido hebt dat ik mijn klantvoordeel behoud, dus met mijn mobiele abonnementen blijf ik bij Odido waar ik ook tevreden over ben en tot voorkort ook over het internet toen het nog op de DSL zat.

Hopelijk weet Odido het probleem in de toekomst aan te pakken, maar na 1,5 maand geen internet 's avonds is wat mij betreft een nogo. Helaas pakt Odido dit probleem nog heel erg individueel aan en zien ze niet in dat dit probleem groter is dan alleen bij de klant in de meterkast.

Reputatie 7
Badge +15

@Pineapple2607

Als ik zo alles hier op de community en op Tweakers lees lijkt het niet in het klantdomein te liggen, ik snap dat Odido alles eerst wilt controleren maar hiervoor zal er denk ik toch echt gekeken moeten worden naar het netwerk..

Reageer