Ik heb glasvezelinternet van TMobile. In de meterkast staat een Zyxel T50 hoofdrouter. Boven heb ik een extra access point. De SSID's zijn gekoppeld en heten hetzelfde: Network. Werkt allemaal prima.
Echter het standaard signaal van TMobile is matig. Waarom nou toch TMobile? Vooral voor beneden niet zo fijn, want achter in de tuin is het ook fijn als bv. de Sonos ontvangst heeft en de Ring Doorbell die klaagt standaard over zwak signaal ondanks dat dit op 2 meter afstand het dichtsbijzijnde apparaat is. Daarom heb ik een long-range extender/signaalversterker (Engenius 300N / ECB300) in de meterkast naast het hoofdmodem/router aangesloten als extra access point (AP). Nu echter met de naam Network XL.
Ieder van de 3 AP's heeft een ander kanaal. Maar er lijkt een conflict, dat zich niet zo consequent uit: Op mobiele telefoons werken zowel Network als Network XL perfect. Echter, op laptops werkt alleen Network niet.... althans meestal niet. Dan ineens werkt het weer even, maar een kwestie van tijd tot het weer weg is. Dit gebeurt niet op 1 maar op 3 verschillende laptops. Structureel verhaal dus. Signaalsterkte/-ontvangst is in alle gevallen wel prima.
Ontkoppel ik de Engenius (Network XL), dan is dat probleem ineens weer opgelost, maar ben ik alleen geen stap verder.
Wat kan ik doen?
- Moet ik Network XL net zo instellen als die andere 2? Maar hoe? Kan dit überhaupt omdat het een ander merk is?
- Of de wifi van het hoofdmodem uitzetten? Maar wat dan als ik bv. boven verbonden met Network en ik ga naar beneden?
P.s. overigens is het signaal van Network XL beneden wel sterk maar boven minder. Door muren/plafonds in een nieuwbouwhuis werkt niet zo best. Network XL is dus geen alternatief voor het Network AP boven.