Skip to main content

Dag alle.

Spijt me alvast voor deze vraag ik weet dat er veel info te vinden is op het forum maar toch kom ik er niet uit omdat ik een noob ben op dit gebied.

Ik heb glasvezel internet van t-mobile en verder geen tv of vast telefonie. Ik zag online router tenda 23 waar goed over gepraat werd en sterke router is en ook hier gelezen dat het wel mogelijk is om eigen router te gebruiken. Maar als ik de router direct op de media converter aansluit doet die het helaas niet hij detecteert wel de wan poort maar geen internet verbinding. Is het uberhaupt wel mogelijk om de zxyel t-50 niet te hoeven gebruiken? 

Ik heb deze router gekocht 

https://www.tendacn.com/en/product/ac23.html

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

VLAN 300 instellen.

Dan komt op poort IPTV3 het internet signaal. (zie handleiding)

Andere optie:
De Zyxel ertussen houden alle verkeer DMZ doorsturen naar de WAN poort van de Tenda. De vlan300 instelling is dan afgehandeld door de Zyxel.

Zyxel instellingmenu Netwerkinstelling → NAT → tabblad DMZ

Schakel eventueel ook de wifi van de Zyxel uit.

 

 


Hallo @Sergio112 

Volgens deze handleiding heeft deze router denk ik geen vlan ondersteuning en dan zou je hem niet direct op de mediaconverter kunnen aansluiten.

Je kan de Zyxel op de mediaconverter aansluiten en op de Zyxel je eigen router, voor complete controle over je internetverbinding kan je een managed switch op de mediaconverter aansluiten en je eigen router op de switch.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/eigen-router-bij-een-draytek-modem-zonder-vlan-ondersteuning-307246


Hallo @Sergio112 

Volgens deze handleiding heeft deze router denk ik geen vlan ondersteuning en dan zou je hem niet direct op de mediaconverter kunnen aansluiten.

Je kan de Zyxel op de mediaconverter aansluiten en op de Zyxel je eigen router, voor complete controle over je internetverbinding kan je een managed switch op de mediaconverter aansluiten en je eigen router op de switch.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/eigen-router-bij-een-draytek-modem-zonder-vlan-ondersteuning-307246

Okee dus de tender router ondersteunt geen vlan niet dat ik weet wat een vlan inhoudt veel over gelezen . Wat voor switch raad je me aan? Met de switch hoef ik dus de zyxel niet meer te gebruiken?


@Sergio112 

Al geprobeerd om VLAN 300 in te stellen?
Als ik in de handleiding kijk staat daar voor poorten 3 (en 4) duidelijk een VLAN mogelijkheid.

Maar zoals gezegd het beperkt het aantal poorten tot 1 op de Tenda. Om meerdere poorten met een UTP aansluiting te krijgen is dan toch de aanschaf van een MANAGED switch nodig. Dat managed (beheerbaar) zou niet nodig zijn als je het Internet via de Tenda aan de praat krijgt maar voor dat beetje prijsverschil met unmanaged (niet beheerbaar) moet je dat niet laten.

  1. Netgear-prosafe-gigabit-plus-gs108ev3
  2. Tp-link-tl-sg108e-gigabit-8-poorts
  3. En nog heel veel meer zoals Ubiquity, Dlink, 3Com enz.

Waarom 8 poorten? 1 poort is ingang, resteren er 7. Bij vijf poorten gaat dat ook op.

Onbekend met VLAN.?

Aan de datastroom (de rij bitjes en bijtjes) pakketten wordt een code getal toegevoegd. Op de ontvangende kant wordt deze code herkent en er weer uitgesloopt zodat de datastroom door jouw apparatuur verwerkt kan worden.

Dergelijke VLAN codes worden gebruikt om de datastroom in netwerken te kunnen scheiden.
Tmobile heeft dus de VLAN 300 voor internet en VLAN 640 voor TV op het netwerk zitten. Er zijn er nog een paar meer in gebruik maar niet relevant in deze uitleg.

Hieronder een knip en plak van de Tenda handleiding                                        

 


Yalerta bedankt voor alles het is gelukt eindelijk

 


Reageer