Skip to main content

Dag Community van T-Mobile,

Ik heb de forum een paar dagen zitten door te spitten echter ben ik helaas nog niet geholpen vandaar dat ik toch de keuze heb gemaakt om een eigen topic te maken:

pvraag] 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Vilfo Router zelf porten kan openzetten voor clients die ermee verbonden zijn?

>probleem]

Ik heb een Protectli Router waar ik Vilfo OS op heb draaien, echter heeft deze zijn eigen Publieke IP adres nodig voor optimale werking. Nu heeft de Protectli Router een prive adres (10.220.0.1) en vanuit mijn Zyxel T-54 Router krijgt hij de 192.168.1.72.

Ik wil de server die verbonden is aan mijn Protectli Router Port forwarden echter krijg ik dit niet werkend.

/GEFAALDE OPLOSSINGEN]

Port forwarden op Zyxel T-54 en protectli router

Ik heb geprobeerd om de http port 80 te openen op mijn Zyxel router voor het ip adress: 192.168.1.72 en op mijn Protectli Router heb ik de port 80 open gezet voor de server (10.220.0.4)

Direct een Draytek Vigor 2132Fvn modem gebruiken in plaats van de Zyxel T-54 router

Ik heb een Draytek Vigor 2132Fvn Glasvezel Modem proberen aan te sluiten door de glasvezel kabel uit de Glasvezel naar Ethernet converter te halen en te pluggen in de Draytek SFP. Echter herkent mijn Draytek niet dat er een Glasvezel kabel is geïnstalleerd denk ik, het lampje van Fiber draait niet.

In de Zyxel T-54 modem een DMZ instellen

Ik heb in de Zyxel T-54 de IP adres die toegewezen is door de router aan de Protectli Vilfo Router maar dit maakt geen verschil en de Protectli Vilfo Router krijgt nog steeds geen publieke ip adres. Ik begrijp ook eigenlijk niet echt wat DMZ (demilitarised zone) hier kan helpen dit is wel aangeraden in sommige posts.

De resources welke ik onder andere heb bekeken:

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/internet-wifi/installeren/eigen-modem

Hey @flowziek, welkom op onze Community!

Goed dat je zelf al veel onderzoek gedaan hebt op de Community. Ik wil toch een aantal experts oproepen om hiernaar te kijken. @TMTV, @Pieter_B en @louisL, zouden jullie een deskundige blik hierop kunnen werpen?    

Dankjewel @Tommie ,

ik reageer hierop zodat je weet dat ik hier nog actief op wacht en deze thread in de gaten houdt. Hopelijk kunnen zij mij hier verder op weg mee helpen. 

Ik zat ook te denken om eventueel een managed switch ergens tussen te plaatsen eventueel. Als ik andere apparatuur moet halen hiervoor is dat ook geen probleem voor mij. 

Hoi @flowziek,

Welkom op de Community!

Port forwarding of DMZ zorgt er niet voor dat het betreffende apparaat een publiek IP-adres krijgt. Alleen door bridge mode kan een apparaat achter een router een publiek IP krijgen (je schakelt de routerfunctie dan eigenlijk uit). Zowel de Draytek als de Zyxel ondersteunen dit niet, maar dat is ook niet nodig. Ik ben niet bekend met de Protectli-router, maar als er ergens in de instellingen een VLAN-optie is, vul daar dan 300 in en dan kun je hem rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten, zonder tussenkomst van een TM-router. Anders zou je een managed switch kunnen kopen en die het VLAN-gedeelte laten doen. Trouwens, welke mediaconverter heb je? Als dat een Huawei is, zal de Draytek sowieso niet werken. Die werkt met de bijgeleverde SFP-module alleen op AON-glasvezelverbindingen (te herkennen aan de grijze CTS-mediaconverter).

Als je niet per se de Protectli-router een publiek IP wilt geven, maar wel de server erachter bereikbaar wilt hebben, zou het genoeg moeten zijn om zowel daar als op de Zyxel port forwarding of DMZ te gebruiken. Waarom dat hier niet gewerkt heeft, kan ik op basis van de screenshots hier niet zien. Kun je voor de zekerheid foto's delen van de instellingen in de Protectli? Misschien zit daar een foutje in. Ik ben benieuwd en hoop dat we eruit gaan komen!

Hoi @flowziek,

Welkom op de Community!

Port forwarding of DMZ zorgt er niet voor dat het betreffende apparaat een publiek IP-adres krijgt. Alleen door bridge mode kan een apparaat achter een router een publiek IP krijgen (je schakelt de routerfunctie dan eigenlijk uit). Zowel de Draytek als de Zyxel ondersteunen dit niet, maar dat is ook niet nodig. Ik ben niet bekend met de Protectli-router, maar als er ergens in de instellingen een VLAN-optie is, vul daar dan 300 in en dan kun je hem rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten, zonder tussenkomst van een TM-router. Anders zou je een managed switch kunnen kopen en die het VLAN-gedeelte laten doen. Trouwens, welke mediaconverter heb je? Als dat een Huawei is, zal de Draytek sowieso niet werken. Die werkt met de bijgeleverde SFP-module alleen op AON-glasvezelverbindingen (te herkennen aan de grijze CTS-mediaconverter).

Als je niet per se de Protectli-router een publiek IP wilt geven, maar wel de server erachter bereikbaar wilt hebben, zou het genoeg moeten zijn om zowel daar als op de Zyxel port forwarding of DMZ te gebruiken. Waarom dat hier niet gewerkt heeft, kan ik op basis van de screenshots hier niet zien. Kun je voor de zekerheid foto's delen van de instellingen in de Protectli? Misschien zit daar een foutje in. Ik ben benieuwd en hoop dat we eruit gaan komen!

Hi @TMTV,

Ik heb geen mediaconverter, ik weet ook niet precies wat je ermee bedoeld. Ik gebruik het niet voor televisie of iets dergelijks, sorry dat ik dat nog niet duidelijk heb gemaakt in mijn eerste post. Ik heb het puur nodig voor mijn server zodat het een netwerk heeft en toegankelijk is vanuit buiten terwijl het achter mijn Vilfo OS (protectli) router staat.

Hier zie je wat instellingen staan voor mijn Vilfo Router.

De apparaten:

(ik wil dat sparky op port 80 beschikbaar is zodat ik vanuit buiten mijn netwerk naar mijn ip adres kan gaan in de browser en een nxinx server kan aanroepen)

De portforward:

General settings:

Ik weet niet of ik deze op enabled moet zetten (heb ik al eerder gedaan maar bleek dat port 80 forwarden dan misschien niet goed gaat)

Netwerk settings:

Ik weet niet of dit nodig is.

@flowziek De mediaconverter (of ONT) is het apparaat tussen het glasvezelaansluitpunt en de Zyxel. Als je de Draytek gebruikt, heb je geen mediaconverter nodig. Zou je bij wijze van test WAN access op de Vilfo aan kunnen zetten en op de T-54 voor de zekerheid bij de instellingen uit het eerste screenshot bij WAN-interface kiezen voor ETH_Internet? Dan kunnen we testen of de port forwarding op de T-54 goed werkt (als je de interface van de Vilfo te zien krijgt als je naar je publieke IP gaat, werkt het). Daarna kunnen we verder kijken wat er nodig is om de server bereikbaar te krijgen.

Reageer