Bestaat de mogelijkheid om mijn DrayTek Vigor2132FVn te laten vervangen door een ander/nieuwer model (zonder een nieuw abonnement aan te gaan)?
Het modem stopt er ca. 1-2x per dag mee. Het is puur bekabeld gebruik (van de DrayTek). Ik heb zelf een losse WiFi access point die apart is ingeregeld. De snelheid is (wanneer het modem werkt) ook gewoon prima, ik haal met mân desktop en laptop op mân gigabit abbo vrijwel altijd wel 900+ Mbps.
Inmiddels heb ik er de gewoonte van gemaakt om eerst te pingen naar mân losse access point (die reageert altijd) en daarna de DrayTek (ping geeft time-outs) voordat ik wĂ©Ă©r naar de meterkast loop.
Als ik de DrayTek vervolgens een power-cycle geef is het weer tijdelijk verholpen, maar de frequentie lijkt toe te nemen, tot een jaar geleden was ât misschien 1x per week, de laatste 2 maanden minstens 1x per dag en soms om de 1 of 2 afleveringen op Netflix of Disney+.
Ook al een aantal keer gehad dat ik thuis kwam en eerst het modem moest herstarten voor de rest het weer deed, waarbij het vooral irritant was dat mân slimme verlichting dan ineens niet meer zo slim is. Mân Hue bridge inmiddels ook verplaats naar de switch bij mân acces point en een vast IP gegeven, zodat ik in ieder geval âvan binnenuitâ daar wĂ©l bij kan.
Ik zou echter graag ook zaken als domotica (Hue Bridge en lampen) âvan buitenafâ willen gebruiken en bedienen. Dat heb ik vrij recent allemaal maar uitgezet tijdens het troubleshooten, maar ook omdat de verbinding - of eigenlijk het modem - met hoge regelmaat wegvalt.
In ieder geval alvast bedankt voor het lezen.