Sinds gisteren is mijn download snelheid ingestort.
Ik heb een glasvezelverbinding en bekabeld haal ik opeen nog maar:
Upload: 900 Mb/s
Download: 12 Mb/s
Router is gereset, nieuwe kabels geprobeerd, andere PC. Niets helpt!
Ik werk vanuit huis voor het RIVM, maar dat is zo goed als onmogelijk. Ik heb een storing gemeld, maar daar wordt pas na 6 dagen naar gekeken volgens de automatische reactie.
Een beetje meedenken zou fijn zijn. Alvast bedankt!
Bladzijde 2 / 4
Hoi @Jimmy Huijgens, er wordt zeker aan het probleem gewerkt. Ik heb het ticket aangevuld met de aangeleverde informatie. Dat ik nog geen reactie heb gegeven komt puur doordat wij doorgaans binnen 24 tot 48 uur reageren. We moeten dagelijks enorm veel topics en berichten beantwoorden en het spijt me dat dit niet sneller kan, daar balen wij ook van.
Sorry dat we hierdoor het gevoel hebben gegeven dat er niet aan gewerkt wordt, dat is kwalijk en mag nooit de intentie zijn en is het ook niet.
Ik check gelijk bij onze techneuten wat de status is, be right back!
@Hidden.nld Thanks voor de update en je reactie!
Update: Guidion is aangestuurd om het euvel te duiden en het probleem te verhelpen! Nogmaals, sorry dat je al langer wachtte! Een voucher bied je de optie om in ieder geval gedurende de komende periode via hotspot online te zijn met PC en/of laptop. Kan ik je deze in een privéberichtje toesturen? Laat me weten wat ik kan doen, ik beloof je deze keer het topic continu in de gaten te blijven houden!
@RuudZuid, kun je mij het MAC-adres en serienummer van de TV Box toesturen in een privéberichtje alsjeblieft? Dan zoek ik ook voor jou uit waar het probleem zit en hoe we het gaan oplossen. Thanks voor je feedback en dat je het aankaart, zo kunnen we het zo snel mogelijk verhelpen!
Aaa, op die manier, dan begreep ik hem.dus verkeerd @Jimmy Huijgens
Ik heb ditzelfde probleem Ook sinds maandag! Echter is dit alleen als ik verbonden ben met de VPN server van mijn werk. Zonder VPN is mijn snelheid in orde.
Als ik mijn laptop aansluit op een ander netwerk dan dat van mij is alles in orde.
Ik heb dit aangegeven bij de klantenservice via Twitter, echter houden ze vast aan het feit dat dit aan de VPN verbinding ligt. Dit is niet het geval.
Ook ligt het niet aan mijn systeem, ik heb dit op mijn eigen systeem en mijn werklaptop. Het zou prettig zijn als hier een oplossing voor komt.
Zyxel router heeft een factory reset gehad, dit heeft niet geholpen, verder ben ik bang dat ik niet zoveel kan doen.
Hoi @Rick V, dan gaan we dit op de bodem uitzoeken! Ondanks het feit dat ik de conclusie dat het aan je VPN-verbinding ligt ietwat voorbarig vind en me achter jouw opvatting schaar, wil ik dat toch uitsluiten.
Welk andere netwerk gebruik je wanneer alles wel gewoon naar behoren werkt? Het kan zijn dat er in de instellingen iets tegengehouden wordt wat onze verbinding blokkeert. Dat is geen gekke gedachte. Kun je een screenshot sturen (zonder privégegevens alsjeblieft) waarop te zien is wat de snelheid doet wanneer je op ons netwerk verbonden bent, alsjeblieft? Dan loop ik na waar het euvel vandaan komt.
We gaan net zolang door totdat het wel werkt. Ook in deze hitte is de Community onvermoeibaar. Probeer tussendoor nog van de zon te genieten (maar niet te lang)!
Hier nog een klant die de problemen herkent. Sinds afgelopen maandag is dit mijn snelheid:
Het lijkt erop dat veel mensen er dus last van hebben. Maar nergens wordt er aangegeven dat er een storing is.
@Jason
Het wordt nu wel een mooi verhaal:
ik heb de Draytek zelf even vervangen voor een TP-Link MC220L en een AC2300. De juiste VLANS geconfigureerd en ik heb weer Internet en TV in volle snelheid.
Daarna wilde ik het MAC adress clonen (dus het MAC adress van de Draytek in de TP-Link gebruiken) , maar dan is de snelheid weer weg.
Het lijkt er dus op dat er op MAC adress iets gebeurd/geknepen wordt.
Dit zou ik graag snel veranderd hebben of een goede uitleg over hebben.
@Jimmy Huijgens een andere router betekend een ander ipadres en vaak ook een andere gateway, dit kan dus ook fysiek een ander apparaat zijn. als deze niet goed werkt omdat er bijvoorbeeld een hardware probleem is of overbelasting dan zou dat het verschil kunnen verklaren.
ik kan dat helaas voor geen mogelijkheid na kijken maar dat kan @Jason vast wel.
mac adressen zou dan handig zijn zodat ze dit kunnen bekijken.
@Hidden.nld
Ik ben het met je eens, je zou een ander IP adres verwachten, maar dat is niet het geval. Ik heb met de nieuwe TP-Link hardware exact dezelfde IP gegevens gekregen. Dat verbaasde mij overigens ook.
Van de Draytek zijn dit de mac adressen
WAN 00-1D-AA-D1-65-01 LAN 00-1D-AA-D1-65-00
Als ik het WAN mac adress in de AC3200 ingeef dan stort de snelheid in naar 1Mbit
Als ik de laatste 1 in een 0 verander (wat kan omdat dit de LAN kant van de Draytek is die toch uit staat) heb ik weer de volle snelheid.
In alle gevallen krijg ik dezelfde IP gegevens:
IP: 85.146.*.*
Gateway: 85.146.0.1
Misschien wil iemand dit mac adress eens testen: 00-1D-AA-D1-65-01
Hoi @Jimmy Huijgens,
Mijn complimenten, dit is een vondst dat duidelijk aangeeft in welke hoek we moeten kijken. Ik had gehoopt dat we door een aanpassing in het netwerk (van vrijdag op zaterdagnacht) ook dit snelheidsprobleem bij jullie konden verhelpen. Ik begrijp dat het dit weekend nog steeds speelt. We zullen hier komende week op terugkomen.
Om het iets algemener te bespreken voor andere klanten die mogelijk meelezen en ook snelheidsproblemen hebben, heb ik hier een checklist waarmee je al veel zaken kunt uitsluiten:
Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je jouw maximale snelheid niet haalt. Deze wil ik graag uitsluiten. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Controleer je de volgende punten?
1. Je gebruikt een netwerkkaart gebruikt die alleen maar 100Mbit ondersteund (zoals broadcom of asheros chipset).
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel.
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.
4. Een softwarematige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet).
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een 100Mbit switch tussen.
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Swich Control : NAT Acceleration (Niet van toepassing bij de Zyxel)
@Jason, het lijkt erop dat mijn probleem verholpen is. Zojuist alles getest en lijkt in orde te zijn. Wel speedtest ik constant op 500 mbit waar ik ongeveer een gigabit moet hebben. Geen probleem voor nu. Mocht dit langer aanhouden laat ik nog wel wat weten.
@Sander Dit heeft er allemaal niets mee te maken. Het gaat om een mac adres wat geknepen lijkt te worden. Als ik met dit mac adres 00-1D-AA-D1-65-01 (wat van de Draytek is) op het internet ga is het mis. Dat staat toch los van splitsers/firewalls en andere zaken.
@SanderDit heeft er allemaal niets mee te maken. Het gaat om een mac adres wat geknepen lijkt te worden. Als ik met dit mac adres 00-1D-AA-D1-65-01 (wat van de Draytek is) op het internet ga is het mis. Dat staat toch los van splitsers/firewalls en andere zaken.
Helemaal met je eens, @Jimmy Huijgens! Ik plaatste die algemene tips voor klanten die meelezen, omdat ze mindere snelheid hadden. Dan zijn die zeven stappen de eerste check (en oplossing vaak) voor snelheidsproblemen. Waar dit topic over gaat, lijkt inderdaad op een macadres issue te wijzen.
Ah duidelijk…. en nu?
@Sander Yes, ik ben benieuwd naar een oplossing! Ik zit ondertussen bijna door mijn mobiele databundel heen door hem als hotspot te gebruiken. Op het moment is werken op de thuisverbinding eigenlijk onmogelijk.
Ik ben op onderzoek. Ik houd jullie hier op de hoogte.
Kanttekening: er is momenteel ook lokaal in Amersfoort een probleem met enkele TV-zenders. Hebben jullie TV in het pakket en hebben jullie ook problemen (geen beeld) met deze zenders?
RTL4 NPO2 Disney / Veronica RTL5 Net5 MTV RTL Z SBS9 Canvas Viceland BBC One BBC Two NPO1 GOS Fox Sports 1
@Sander Dat klopt helemaal bij mij. Deze zenders zijn op dit moment niet te bekijken.
Ja, ik heb bevestiging dat dit inderdaad samenhangt.
@Jimmy Huijgens: kan je de zenders wel correct bekijken als je je eigen modem aansluit?
@SanderNee, ook met mijn eigen modem kan ik die niet bekijken. Zenders als Ned1, Ned3, SBS6 en RTL7 doen het bv wel dus de configuratie van het modem lijkt goed.
Ik ben toch wel benieuwd wat er speelt. Kan je iets verklappen?
@Sander Er staat een afspraak met een monteur van Guidion gepland op 2-7-2020. Is dit nog wel noodzakelijk? Het probleem lijkt niet lokaal te liggen.
Hi @Jimmy Huijgens,
Laat de afspraak voor nu nog even staan, maar het lijkt mij inderdaad niet de oplossing.
@Sander Duidelijk. Kan je aangeven waar het probleem waarschijnlijk ligt? Zowel het mac adres probleem als de niet werkende TV zenders?
Met de aankomende Formule 1 is TV wel weer belangrijk natuurlijk
Ook een indicatie wanneer er een oplossing komt zou fijn zijn. Indien mogelijk natuurlijk
@Jimmy Huijgens,
ik had ook ineens een download”dip”. Na veel dingen geprobeerd te hebben heb ik de DNS gegevens in mijn modem en op de laptop veranderd naar de OpenDNS instellingen en hierna werkte alles weer goed na een DNS flush.
Modem en pc/laptop aanpassen naar de volgende waardes:
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.