download latency via odido amsterdam server spiked enorm van 5 ms naar soms 350ms,ik probeerde net odido arnhem en daar was de download latency absolute stabiel op 12 ms,zie beide screen shots,overigens is de upload latency ook verre van stabiel,wat is hier aan de hand?
Bladzijde 1 / 2
Hoi @sadface, kun je dit op vier verschillende tijden nog eens testen en dan de tijd en datum hier neerzetten, alsjeblieft? Ik wil eventjes afwachten of het een incident is of terugkerend lijkt. Thanks alvast! We gaan dit uitzoeken!
sodemieter op met die smoesjes, ik ben een consument! je gaat van ons toch niet verlangen dat we door een hoepeltje gaan springen op door jullie gewenste tijden,je weet donders goed dat jullie lopen te rotzooien met jullie internet/infrastructuur gaat het nou niet afwenden op de consument ,ik betaal trouw voor mijn 1 gig glasvezel ik voldoe aan mijn verplichtingen en dat behoren jullie ook te doen, bespaar me deze semi enthousiaste houding van euhh als je nog ff dit doet dan zal ik nog ff afwachten en nog wat loze kracht termen erachteraan” Thanks alvast! We gaan dit uitzoeken!” hou hier asjeblieft mee op,ga zelf ff kijekne bij alle storingen,nl als je niet helemaal snapt wat ik bedoel het enige wat redelijk is en op zijn plaats is dat jullie excuse maken naar de klant die aan als zijn verplichtingen voldoet en gewoon toegeven dat jullie de boel flink aan het verstieren zijn bij odido,geef on dan iig van deze maand allemaal ons geld terug,volledig! ik betaal niet voor een slechte verbinding,ik heb recht op wat mij belooft word en dat is 1 gig glasvezel supersnel en oww zo stabiel
wat is dit dan dit gezeik begon alweer om 12u s’avonds,gewoon belachelijk,krijg ik een achterlijke mail van jullie(hieronder)
waarom krijgen we niet actuele info???is dat zo moeilijk g? communiceren heet dat, wat is dat nou voor een rare mail als jullie nu per omgaande iedereen een bericht per telefoon sturen en per mail in het gebied waar problemen zijn met jullie infrastructuur en het onderhoud ter plaatse, gewoon actuele info
Weer helemaal up-to-date ???? wie jullie??? ik niet iig!, jullie zijn in de mail doodleuk aan het uitleggen dat mensen in (doods)nood niet 112 kunnen bellen??? wat??? denken jullie dat dat normaal is bij odido, en dit dan:
Wanneer?
We doen het onderhoud ’s nachts tussen 01.00 en 06.00 uur. Je verbinding wordt tijdens deze nacht kort onderbroken. Je kunt dan niet internetten, tv‑kijken en bellen. Dit duurt maximaal een kwartier, daarna werkt alles weer zoals voorheen?????? wanneer is dat dan,ik zie geen datum??? de mail doet voorkomen alsof die wel genoemd word dit is nu al weken aan de gang!!!! hoezo deze nacht,waar hebben jullie het over en dan nog dit,sorry hoor maar ik vind de stupiditeit echt schrijnend:
Wat moet jij doen?
Voor het onderhoud hoef je niets te doen. We doen het op afstand dus je kan lekker blijven slapen.
oja??? en al die mensen dan die afhankelijk zijn van hun vaste internet en vaste telefoonlijnen voor medische nood oproepen?? die mogen van jullie ook lekker blijven slapen???? sorry maar ik kan dit allemaal niet geloven ,dat jullie het lef hebben om ons op zo een manier te benaderen ik en met mij vele anderen wensen niet op deze belerende wijze toegesproken te worden
het is gewoon heel makkelijk
voorbeeld hoe het ook kan:
wij hebben kennis genomen van de problemen die u ondervind u krijgt z.s.m, een bericht in u mail hierover
kijk nou dit kan toch niet????
totaal belachelijk, doe er wat aan!!!
wtf is nou aan de hand,waar blijf je nou met je:” Hoi @sadface, kun je dit op vier verschillende tijden nog eens testen en dan de tijd en datum hier neerzetten, alsjeblieft? Ik wil eventjes afwachten of het een incident is of terugkerend lijkt. Thanks alvast! We gaan dit uitzoeken!” ik betaal godverdomme voor 1gig glasvezel,wtf,en je reageert maar gewoon niet meer???????
bekijkt t maar, ik stap over naar een andere provider
Ik ervaar een vergelijkbaar issue. Iedere dag tussen 15:00-17:00 tot ‘s avonds rond 23:00 hoge latency en hoge packetloss, altijd op dezelfde hops in een `mtr`, ongeacht hoe lang ik die laat lopen en altijd vergelijkbare latency/packet loss. Dit speelt nu rond de twee weken. De snelheid laat (lijkt me) hierdoor ook nogal wat te wensen over.
Met name de packetloss lijkt een issue. Speedtests zijn niet echt handig, de ene keer is het netjes, de ene keer heel slecht en meestal heeft het een lange ramp up nodig om tot volle snelheid te komen. Maar je merkt het vooral in gewoon internetten. Soms duurt het meerdere seconden voordat een pagina eindelijk laad, zelfs pagina’s van Google search, Gmail, Youtube, Twitch, Rediit etc.
Het is ‘leefbaar’, maar zeker niet fijn om pagina’s/streams meermaals te moeten herladen om eindelijk een resultaat te zien te krijgen.
Naar servers buiten Odido is het meestal heel slecht, met een lange ramp-up naar ‘normale’ snelheden. Vanavond valt dat weer mee volgens Speedtest (met name de pings vallen mee, die liggen vaak op 100+, de snelheid is echter wel nog belabberd), maar met browsen zeker nog te merken.
Het gaat op en af, maar de stabiliteit en snelheid laat nogal wat te wensen over.
@Mionar Je download en upload zijn wel aan de lage kant. Denk dat Odido daar even naar moet kijken. De latency is vanavond wel goed met 8ms. De packet loss die je ziet, is volgens mij niet van invloed op de snelheid. De reden waarom je zulke hoge losses ziet, is omdat beide IP-adressen niet reageren op ICMP-verzoeken uit veiligheidsoverwegingen. De loss is pas een probleem als je deze ook ziet op het eindpunt: 1.1.1.1.
Ik heb zelf ook een overstap van KPN naar Odido in gang gezet en hoop van harte deze latency niet te ervaren. Voor mijn eigen nieuwsgierigheid: zit je op een glasvezel van KPN WBA, Open Dutch Fiber of een andere aanbieder?
@Dennisweb thanks. Vers aangelegd hier door Glaspoort. Wat betreft latency, zou je denken, maar deze zelfde hops tonen ook de hoge latency. Het zijn echter iedere keer moment opnames. Dus beetje tricky om de juiste timing hier te krijgen. Maar je merkt het wel in het gebruik.
Een mtr naar Google zojuist toont op ong. dezelfde hops hier nu wel de hogere latency:
De uiteindelijke download latency zit op 159, maar met uitschieters tot boven de 2000 tijdens de download.
Ik zal morgenvroeg ook weer even kijken, want naar ik ervaar is er ‘s morgen geen issue in snelheid/PL/ping, dit lijkt altijd tegen de namiddag/avond te beginnen.
Ik weet niet wat ik nog meer kan doen buiten `mtr` en speedtest spammen helaas. Als ik nog iets anders kan doen hoor ik dat graag.
Dit lijkt me inderdaad niet helemaal goed. Maar ik weet niet of Odido daar veel aan kan doen. De hop met de hoogste latency lijkt internetknooppunt AMS-IX te zijn.
Deze morgen getest, maar voor de verandering: Geen wijziging. Zelfde resultaten als hierboven.
Hey @Mionar, ik ben voor je gaan kijken en zie dat je een eigen router/switch hebt aangesloten met erg veel apparatuur. Mag ik je vragen om deze testen uit te voeren met alleen het Zyxel aangesloten? Dus ONT/Media Converter → Zyxel → PC bedraad. Ik ben erg benieuwd wat daar uitkomt. Alvast bedankt.
Hoi @Tommie van Odido, dank voor je reply. Ik heb inderdaad wel wat apparatuur intern :)
Vanavond lijkt over het algemeen beter, maar nog iets merkbaar latency.
Over het algemeen lijkt de performance vanavond wel okay. Met of zonder de achterliggende apparatuur valt de latency mee, maar is er wel merkbaar nog. Ook als ik intern flink wat verkeer loslaat, blijft het vrij stabiel vanavond, niet meer dezelfde lange ‘pauzes’ in het verkeer naar buiten.
De snelheid zelf had blijkbaar ook deels te maken met de ethernet dongle aan mijn laptop :’( . Met een andere dongle is de snelheid okay, 900+ Mbps up/down. Op een Windows VM verderop in het netwerk haalde ik gisteravond ~850/850Mbps (naar verwachting), vandaag rond de 800/600. Je ziet wel nog tijdens de speedtest spikes in de latency meter op beide devices, maar het is vanavond vrij goed, met op zijn hoogst iets van 150-400 dat ik heb gezien ipv. 2000 eerder.
Bij een incidentele speedtest is het nog wel eens te zien:
Hier is een erg trage opschaling van download snelheid te zien, met lange tijd aanhoudende spikes in de download latency van de verwachte 9-10ms naar 400ms.
Het is lastig om alles uit te sluiten en een altijd strakke test te doen. Ik houd het in de gaten, als ik weer merkbaar last heb, zal ik het achterliggende netwerk in ieder geval weer afkoppelen om dan weer tests te draaien.
Als er andere tests zijn die ik kan doen hoor ik dat graag.
Eh, ik kan niet editen, maar ik heb nog wat gewerkt/gebrowsed en het euvel is er nog steeds. Zeker bijv. in ssh sessies naar remote servers, is er latency tijdens typen, wat ik normaal niet ervaar.
Op de webbased speedtest, krijg ik niet echt issues te zien, buiten wat latency spikes tijdens up/downloads (lastig te screenshotten).
Ik heb speedtest-cli eens geinstalleerd om te kijken of daar wat meer info aanwezig is. Deze lijkt duidelijk correcter met mijn ervaring. Je ziet pauzes terwijl de test aan het werken is en de uiteindelijke snelheid is ook een heel stuk lager:
~/ speedtest --share Retrieving speedtest.net configuration... Testing from T-Mobile Thuis ()... Retrieving speedtest.net server list... Selecting best server based on ping... Hosted by Odido (Amsterdam) 150.11 km]: 9.836 ms Testing download speed................................................................................ Download: 897.42 Mbit/s Testing upload speed...................................................................................................... Upload: 20.44 Mbit/s Share results: http://www.speedtest.net/result/15512551996.png
~/ speedtest --share Retrieving speedtest.net configuration... Testing from T-Mobile Thuis ()... Retrieving speedtest.net server list... Selecting best server based on ping... Hosted by Odido (Amsterdam) i150.11 km]: 9.501 ms Testing download speed................................................................................ Download: 206.45 Mbit/s Testing upload speed...................................................................................................... Upload: 9.19 Mbit/s Share results: http://www.speedtest.net/result/15512555318.png
De server-select is erg traag ook.
speedtest --server 52365 --share Retrieving speedtest.net configuration... Testing from T-Mobile Thuis ()... Retrieving speedtest.net server list... Retrieving information for the selected server... Hosted by Odido (Amsterdam) 150.11 km]: 9.545 ms Testing download speed................................................................................ Download: 84.55 Mbit/s Testing upload speed................................................................................................ ...... Upload: 10.15 Mbit/s Share results: http://www.speedtest.net/result/15512587722.png
Naja, ik zie niet welk IP deze server heeft om ook een mtr te doen. Ik heb dezelfde test ook gedaan op servers die ik beheer bij TransIP, daar zijn geen issues en die hebben gewoon de verwachte snelheden.
Het gaat ook echt heel erg op en neer. Sommige tests zijn okay, andere weer traag…
Vanmorgen is de snelheid via speedtest-cli wel okay-ish, helaas is dezelfde server niet bereikbaar, maar goed:
Retrieving speedtest.net configuration... Testing from T-Mobile Thuis ()... Retrieving speedtest.net server list... Selecting best server based on ping... Hosted by Jonaz B.V. (Amersfoort) [114.15 km]: 10.421 ms Testing download speed................................................................................ Download: 882.09 Mbit/s Testing upload speed................................................................................................ ...... Upload: 775.43 Mbit/s
Retrieving speedtest.net configuration... Testing from T-Mobile Thuis ()... Retrieving speedtest.net server list... Retrieving information for the selected server... Hosted by KPN B.V. (Barendrecht) 123.23 km]: 13.697 ms Testing download speed................................................................................ Download: 831.73 Mbit/s Testing upload speed................................................................................................ ...... Upload: 705.19 Mbit/s
Hey @Mionar, bedankt voor het testen. Is het toevallig mogelijk om je apparatuur een tijdje los te koppelen? Dan kan ik namelijk een lijnmeting doen zonder dat je randapparatuur aangesloten is. Deze meting heb ik nodig om het door te zetten naar onze techneuten. Zonder deze meting zullen ze het ticket niet verder oppakken.
Hi @Tommie van Odido , bij deze. Graag een seintje als done :)
@Mionar ik heb de lijnmeting, thanks! Het enige wat ik nog van je nodig heb is een volledige bekabelde speedtest met alleen het Zyxel modem en PC bedraad. Dan heb ik voldoende informatie en kan ik het waterdicht doorzetten voor je!
Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.
Hallo @Tommie van Odido , ik heb geen windows of mac laptop/pc hiervoor (mijn WIndows VM kan ik niet geisoleerd draaien van de rest van het netwerk). Is een linux variant ook goed? Dezelfde info is hierop ook beschikbaar (albeit het ziet er ietsje anders uit). Behalve de speedtest app, is er enkel de speedtest-cli, met share functie heeft deze in principe wel dezelfde output (als de Odido-server beschikbaar is). Niet dat ik de moeite doe en dan het ticket wordt afgewezen omdat ik geen Win/Mac draai.
Hey @Mionar, linux variant is ook goed! Als ik maar kan zien dat hij bekabeld aangesloten zit zoals gevraagd wordt in het bestand.
Vanaf ong. 17.40 begonnen issues vanavond. Grotendeels okay, maar af en toe weer issues. Lastig vast te leggen.
MAC: 1071B382C22E SN: S220Y42133118
Screens volgens handleiding onderstaand van de meer problematische runs. Veelal correcte runs.
Van 17:40 tot 18:00 een paar mindere runs, maar de meeste runs waren gewoon okay. 900+, relatief lage latency (9-250ms). Ik sluit achterliggende netwerk weer aan. Als er later vanavond weer merkbaar issues zijn, doe ik dezelfde test nog eens. Volledige log van de tests (als dat handig is):https://pastebin.com/mZ3aJgNg
Spam inc. Hoop dat het helpt… Rond 18:40 weer zeer merkbare problemen. 18:45 netwerk uitgeschakeld, alleen laptop en Zyxel:
Zie timestamps in screenshots:
Na deze besloot ik mijn laptop te rebooten, kijken of het hielp:
Bij deze laatste ~18:56 viel internet (voor het eerst) compleet weg. Toen heb ik alles gereboot, Zyxel, glaskastje (ONT) en mijn laptop nog een keer. Rond 19:05 had ik weer internet:
Om 19:20 besloot ik de rest van het netwerk weer aan te sluiten en nog wat tests te draaien.
Lijkt redelijk okay, maar je ziet scheurtjes in de performance in de test. Nu heb ik geen zin meer :)
Hopelijk hebben jullie hier wat meer aan. Laat weten als ik nog iets kan doen.
Hey @Mionar, thanks voor alle testen!
Ik heb het zo zorgvuldig mogelijk doorgezet. Nu is het aan de techneuten om dit op te pakken en te onderzoeken. We wachten het antwoord af, wordt vervolgd.
Hallo @Tommie van Odido ,
Het is al weer een tijd geleden, ik heb een mail (17-11) ontvangen van jullie dat er een ticket is aangemaakt vlak na je bericht en dat ik binnen 3 werkdagen een reply zou krijgen. Op de 23-11 heb ik een reply gestuurd op het ticket met de vraag wanneer ik iets zou kunnen horen of dat er meer info nodig is, nu zijn we weer een aantal dagen verder en ik heb nog steeds geen update, maar wel nog steeds dezelfde problemen.
Ik zou het heel fijn vinden als jullie zouden kunnen updaten met wat de status is van dit euvel?
Hey @Mionar, ik zag dat het ticket gesloten was. Ik ben daarom meteen naar onze Back Office gelopen en heb dit euvel voorgelegd. Heb je toevallig een managed switch aangesloten? Dit kan hiervoor zorgen. Omdat we samen getest hebben zonder randapparatuur hebben we ook besloten om je een ander ONT op te sturen en een monteur. Hier zul je in de loop van de dag een bericht over krijgen. Hopelijk lost dit het euvel op!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.