ik heb sinds enige tijd T-Mobile Thuis glasvezel. Het is erg snel en niet erg duur dus … nice :) Helaas merk ik dat het de afgelopen dagen vrijwel onbruikbaar is geworden voor bijvoorbeeld de video calls met klanten…
Ik vermoed dat dat te maken heeft met een zeer frequente lease renewal, in de Zyxel logs zie ik het volgende
Nov 25 21:29:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900 Nov 25 21:37:09 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900 Nov 25 21:44:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900 Nov 25 21:52:09 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900 Nov 25 21:59:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900 Nov 25 22:07:10 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900 Nov 25 22:14:40 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
maw elke 7,5 minuut... de verbinding komt steeds met een lease duration van 15 minuten, wat ook extreem kort is.
Ik heb even een andere router eraan gehangen maar die laat hetzelfde euvel zien.
Mogelijk is dit gerelateerd aan het issue dat in een antwoord van @Brian wordt genoemd? T-Mobile telefonische support gaf aan dat er pas over ca een week door technische ondersteuning naar kan worden gekeken (dat is echt te lang) en ziet verder geen storing.
gr Pieter
Bladzijde 2 / 2
@Sander
Ik heb een eigen router en neem alleen internet af dus vandaar dat je het niet kan uitlezen.
Ben wel even benieuwd hoe het nu zit met DHCP, waarom heeft iedereen een lease van 15min ipv. een uur? Is dit een bewuste keuze?
Ik kan mij herinneren dat ik altijd een leasetijd van 1 uur zag staan.
Verder heb ik gemerkt dat de router tussendoor 1 keer moeite had met het IP adres te vernieuwen, waardoor mijn lease was verlopen en de verbinding weg viel en naar 10 min weer terug kwam.
Betreft punt 4 zie ik in de router een paar keer de WAN verbinding voor een paar seconden wegvallen, gelukkig komt dit zelden voor en merk ik er niets van. Ik weet alleen niet zeker of het komt door de DHCP of dat echt fysiek de glasverbinding heel kort weg is.
betreft punt 1, de apparatuur staat in de meterkast en omdat het zo kort is kan ik niet zien wat er gebeurt met de lampjes op de glasconverter.
punt 3: wat ik aangaf had de router een keer een probleem met DHCP waardoor er 10min geen verbinding was.
@Sander
Bij mij is het wereldbol lampje rood, van de rest zal ik binnenkort een foto maken
Ik heb alleen internet van t-mobile
1x per dag of soms vaker
2 minuten of soms 5 maar dan start ik zelf het modem opnieuw op via de web interface omdat het niet over gaat.
@Sander Ik bedenk me net dat de syslog info ook wel nuttig is om te hebben
Jan 1 16:33:15 kern.debug udhcpc: Sending discover... Jan 1 16:33:30 kern.debug udhcpc: Sending renew... Jan 1 16:33:30 kern.err udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on onas10_4, -1], Address already in use
@Sander momenteel zit ik op eens in de vier minuten. Gaat lekker zo
Hij geeft wel aan: lease time 3600 maar vier minuten later krijg ik weer een nieuwe.
Vandaag waren mijn nest thermostaat en beveiligingssysteem niet bereikbaar van buitenaf.
Hier nog steeds 900 seconden. Er lijkt wel iets veranderd, een aantal dagen geleden had ik een lease van 900 seconden maar steeds een renewal om de 450 seconden. Nu is de renewal in sync met de leasetijd, 900 seconden. Ik weet niet wat deze verandering ten grondslag ligt; een verandering in de DHCP server aan de T-mobile kant, een reboot van mijn router, geen idee.
Weinig last verder, zoals eerder aangegeven lopen streams e.d. hier gewoon door. Lang leve buffering. Het enige waarbij ik het merk is wanneer ik een remote ssh-sessie open heb staan; steeds met de renewal hangt de connectie even, dwz keyboard-input verschijnt een fractie van een seconde later, scrollende output van bijv een cmake hapert even. Verbinding blijft verder wel in stand. Net zoals het was bij de 3600 sec renewal, ‘t is nu alleen 4x zo irritant.
TV heb ik geen idee van, ik neem alleen internet af.
Maar goed, dat ik er verder weinig last van heb doet niks af van het feit dat anderen wel last hebben van de 900 seconden lease. Daarnaast ben ik nieuwsgierig ingesteld, dus zou ik graag horen wat de reden is van deze korte leasetijd.
@Sander excuses voor de late reactie.
Ik heb ook een eigen router (netgear rax80) en zie soortgelijke symptomen als de anderen, internet (re)connect meestal meteen na renew, soms een paar seconden ertussen. Heb er dus geen, weinig of veel last van afhankelijk van hoe door een programma of service met een onderbreking wordt omgegaan, laatste categorie vooral onderbroken VPN verbindingen en haperende Teams / zoom meetings... Erg vervelend.
mvg.,
Pieter van den Berg
Eerder schreef ik dat het wereldbol lampje op de T50 rood werd maar ik heb nu meerdere keren gehad dat er aan de lampjes niets vreemds te zien is. Allemaal groen.
@Sander
Bij mij is het wereldbol lampje rood, van de rest zal ik binnenkort een foto maken
Ik heb alleen internet van t-mobile
1x per dag of soms vaker
2 minuten of soms 5 maar dan start ik zelf het modem opnieuw op via de web interface omdat het niet over gaat.
Afgelopen week ook weer meerdere keren meegemaakt dat het internet eruit valt en in de logs niets vreemds te zien behalve dan dat het samenvalt met het vernieuwen van de lease. Geen fatal errors dus zoals eerst
@SanderIk bedenk me net dat de syslog info ook wel nuttig is om te hebben
Jan 1 16:33:15 kern.debug udhcpc: Sending discover... Jan 1 16:33:30 kern.debug udhcpc: Sending renew... Jan 1 16:33:30 kern.err udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on onas10_4, -1], Address already in use
Verder ben ik benieuwd of er een oplossing in zicht is?
Exact het zelfde probleem hier in Eindhoven.
Op het moment van de dhcp renew. Klapt alles met een actieve verbinding er een paar seconden uit. Zeer vervelend als je gebruikt maakt van een VPN.
Ook streams haperen op het moment van een renew. Aka elke +- 7 minuten
@Jason@Brian is er al een update vanuit de T-Mobile klant?
Door de reguliere klantenservice word ik afgeschoven met een: Wij gebruiken dynamische ip's dus dat hoort zo.
Ik zit ook in Eindhoven, geldt dat voor iedereen met deze problemen?
Heb deze topic gevonden naar onderzoek mbt het issue waarin mijn internet steeds wegvalt.
Ik zie nu in mij ASUS router met VLAN300 dat mijn lease time ook 15 minuten is.
Kan dit een oorzaak zijn van de problemen? Zyxel modem staat op 900 seconden.
Ik zit ook in Eindhoven, geldt dat voor iedereen met deze problemen?
Misschien, Geldrop hier en sinds een paar dagen dezelfde issues. Elke 7.5 minuut een nieuwe lease wat vrij vaak is. Maar in ieder geval wat ik merk de laatste dagen is dat het lijkt alsof dit af en toe samenvalt met een onderbreking van het internetsignaal voor ~5 seconden. Hierdoor verlies je verbinding in videos/streams/calls/games etc.
Bij nader onderzoek denk ik dat de onderbreking toch niet samenvalt met de verniewing van lease, nog niet achter wat het dan kan zijn. Het lijkt een extern probleem… Wel ontzettend vervelend.
Bij Arno valt de onderbreking blijkbaar toch niet samen met het hernieuwen van de lease, bij ons lijkt dat echter wel het geval.
Er is een Zyxel VMG8825-T50K in gebruik (nadat in november de oude Draytek hardwareproblemen kreeg) en een MS Teams-sessie blijkt telkens te worden verbroken, wat voor mijn vriendin stabiel thuiswerken langer dan een paar minuten onmogelijk maakt.
Paar maal herstart na stroom eraf leverde geen verbetering op.
Op de managementinterface is de leasetijd een erg korte 3600, op de WAN- en TV-interface is dat zelfs 1800, een half uur dus, waardoor halverwege (elk kwartier) dhcp-verkeer uitgaat.
23-04-21 12:25 Debug 192.168.1.1 Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained lease time 1800 23-04-21 12:25 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 12:22 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 12:22 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800 23-04-21 12:22 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 12:10 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 12:10 Debug 192.168.1.1 Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained lease time 1800 23-04-21 12:10 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800 23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 3600 23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 11:55 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 11:55 Debug 192.168.1.1 Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained lease time 1800 23-04-21 11:55 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 11:52 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 11:52 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800 23-04-21 11:52 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 11:40 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 11:40 Debug 192.168.1.1 Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained lease time 1800 23-04-21 11:40 Debug 192.168.1.1 Sending renew... 23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800 23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403] 23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 3600 23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
Kan er een reprovisioning worden uitgevoerd?
En kunnen de leasetijden naar bv 1 dag?
Wat is volgens jullie technici de onderbouwing voor de buitengewoon ongebruikelijke ultrakorte lease?
NB Een fabrieksreset is ongewenst ivm een uitgebreide tabel vaste IP-adressen die met veel moeite handmatig moest worden ingevoerd omdat de Zyxel backup geen edit toestaat.
bovenstaande vragen aan @Jason of collega
Hoi @sjokotof, de exacte onderbouwing moet ik je jammer genoeg vooralsnog schuldig blijven, maar doorgaans is de lease op apparatuur 60 minuten als ik me niet vergis, dus daar zit al te veel speling in inderdaad!
Ik ga het modem reprovisionen zodat er een nieuw signaal aangemaakt wordt en alles opnieuw naar het modem verstuurd wordt. Kun je aan jouw kant straks checken of dit geholpen heeft, alsjeblieft? Thanks voor je medewerking!
UPDATE: omdat het e-mailadres bij ons niet bekend is, kan ik jouw klantprofiel niet opzoeken en de reprovision uitvoeren. Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft?
Hallo @p_vdb is dit probleem al verholpen? Ik heb namelijk ook een Netgear rax80 router aangesloten op het t-mobile glasvezel waarbij de video call/zoom ook aan het haperen is. En als dat verholpen is wat is de aanpassing? Alvast bedankt!
Ik moet er wel bij zeggen wanneer ik de t-mobile router ( ZYXEL T-50 )aansluit dat ik dan geen problemen heb met video calls/zoom
groet,
RS
Hoi @R_S.S_, ik raad je aan om een eigen topic te maken, aangezien de situatie van de topicstarter niet aansluit op jouw probleem. Zou je voor het plaatsen van een topic onze huisregels willen doorlezen? Dankjewel!
Hallo @p_vdb is dit probleem al verholpen? Ik heb namelijk ook een Netgear rax80 router aangesloten op het t-mobile glasvezel waarbij de video call/zoom ook aan het haperen is. En als dat verholpen is wat is de aanpassing? Alvast bedankt!
Ik moet er wel bij zeggen wanneer ik de t-mobile router ( ZYXEL T-50 )aansluit dat ik dan geen problemen heb met video calls/zoom
groet,
RS
Ha @R_S.S_, ik heb het indertijd opgegeven en heb de rax80 op de zyxel aangesloten als wifi ap. Weet dus niet of er iets veranderd is. Als mijn contract afloopt ga ik weer terug naar xs4all oid.
Hoi @R_S.S_, ik raad je aan om een eigen topic te maken, aangezien de situatie van de topicstarter niet aansluit op jouw probleem. Zou je voor het plaatsen van een topic onze huisregels willen doorlezen? Dankjewel!
Ha @Ginny , dit lijkt best exact op het probleem dat ik had.
Dit lijkt mij ook hetzelfde probleem.
Ik krijg pas volgende week glas van T-mobile, maar als deze draad een goed voorbeeld is van hoe de klantenservice problematiek aanpakt, vrees ik met grote vrezen..
Hier hetzelfde probleem. Iedere avond tussen 18.00 en 20.00 uur constant verbinding internet weg en dan een stortvloed aan: daemon.debug udhcpc: Sending discover...meldingen in het logboek van de T54.
Hi @vjslof, heel goed dat je dit aangeeft! Ik ben heel blij dat @Waqqas jou al verder heeft geholpen in jouw eigen topic:
Spreken we jou daar verder? Ook wil ik aan je meegeven dat het plaatsen van twee topics/reacties over hetzelfde onderwerp óf met exacte dezelfde inhoud niet toegestaan: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community. Probeer het een volgende keer bij maximaal één topic te houden, zo blijft het overzichtelijk en kunnen wij je nóg sneller helpen, thanks!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.